Kan je met asperger diagnose op middelbare leeftijd nog een overheidsuitkering krijgen?

Op mijn 45e jaar kreeg ik de diagnose Asperger. Ik heb deze stap om mezelf te laten testen ondernomen na jaren van mislukkingen op het gebied van werk en een oorzaak te achterhalen. Steeds als ik ergens begon dan resulteerde dat in een ontslag of een niet verlengen van een contract. In mijn "carriere"zijn dat wel 20+ banen geweest. Ik woon samen en mijn vriendin verdient de kost, maar dan ook net nauwelijks. Sinds 10 jaar heb ik geen werk meer en ook geen inkomen, ook geen uitkering genoten. Ben min of meer gebombardeerd als huisman, want met 75% afkeuring wordt alles niet veel rooskleuriger. Nu terugkijkend waren altijd de symptomen herkenbaar, maar ik dacht dat ik gewoon domme pech had altijd.

Als jongere kan je in deze situatie terugvallen op Wajong. Is er ook iets waar de oudere jongeren (40+) financieel op kunnen leunen, in ieder geval in zoverre om een en ander weer op de rails te kunnen krijgen of permanent als Wajong?

Ik wil er wel aan toevoegen dat ik niet graag mijn hand op houd. Maar ik ben erg onder de indruk van hetgeen dat is vastgesteld en wil graag middels financiele middelen mijn probleem te lijf te gaan en uiteindelijk zelfstandig te kunnen functioneren.

Alle tips, comments en adviezen zie ik met grote belangstelling tegemoet.

Alvast dank,
Daan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Antwoorden (4)

Er is een stichting MEE, die speciaal is voor mensen met een beperking. Ze bieden allerlei praktische hulp, en volgens mij ook cursussen. Je zou eens een gesprek kunnen aangaan daar, en informeren naar de mogelijkheden. Zij hebben al vaker met dit bijltje gehakt immers.
Zelfs als ze je niet aan een uitkering kunnen hellpen, dan misschien wel op een andere manier. Een klein baantje, vrijwilligerswerk, of een cursus om beter in het leven te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Naast de al geadviseerde stichting MEE kan de Nederlandse Vereniging voor autisme misschien ook hulp bieden.
http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1310026965

Je schrijft erg onder de indruk te zijn van hetgeen is vastgesteld en dat kan ik me heel goed voortellen. Er zullen heel veel dingen op hun plekje zijn gevallen, maar misschien heb je ook veel vragen nog.
Autsider is speciaal voor mensen met autisme die elkaar steunen en hebben een forum.
http://www.autsider.net

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter aanvulling: Altrecht voor volwassenen is misschien ook nog een idee, hoewel ik op de site zo gauw niets vind over autisme. Altrecht jeugd biedt in ieder geval wel hulp bij autisme, dus je zou eens kunnen informeren.
Bijgevoegd de website van Altrecht:
http://www.altrecht.nl/eCache/INT/54/385.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik verwacht het niet, In hoofdlijnen zijn er twee soorten uitkeringen.

1. De bijstand wanneer het gezinsinkomen onder het bestaansminimum komt. Dit lijkt me niet het geval omdat je vriendin de kost verdient.

2. de werknemersverzekeringen. Hierop heb je recht wanneer je in loondienst (hebt) (ge) werkt.
Omdat je 10 jaar niet hebt gewerkt zal het moeilijk zijn om hierop alsnog aanspraak te maken.

Overigens wens ik je succes in deze situatie. Ik zou zeker bij de bovengenoemde instanties te raden gaan of ze wat voor je kunnen betekenen of je verder kunnen helpen. Maar je vraag gaat over een uitkering en die kans is uiterst gering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou contact op moeten nemen met het UWV, als het aannemelijk te maken is dat de symptomen al vele jaren aanwezig zijn dan zou je mogelijk met terugwerkende kracht afgekeurd kunnen worden. Het zij wajong of wia. Je zult wel met een goed verhaal moeten komen waarom je het zolang hebt laten doorsudderen en ook zul je niet daadwerkelijk geld met terugwerkende kracht gaan ontvangen. Maar een kennis van me heeft in een soortgelijke situatie gezeten en is wel afgekeurd alsnog en heeft een uitkering gekregen.