Wat kan ik doen tegen angst voor enge films?

Ik kan al van kleins af aan niet tegen enge films. Ik dacht altijd dat het wel over zou gaan, maar ik ben inmiddels 22 en ik ben nog steeds echt doodsbang als ik weer aan een enge film moet denken die ik ooit gezien heb. Ik heb hier vooral 's nachts last van, vaak als mijn vriend aan het werk is. Wat kan ik hieraan doen? Is dit bijvoorbeeld te behandelen? Ik zoek echt een lange termijn oplossing, de televisie aanzetten en naar een leuk programma kijken werkt niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je kijkt gewoon niet :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee precies, gewoon niet kijken. En anders bij een enge scène maar denken dat de cameraman en de regisseur er ook bij zijn ;-).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij heeft t ook erg lang geduurd, maar nu kan ik er ook gewoon heen kijken. Zoals hierboven al gezegd, hou in je achterhoofd dat hoe eng het ook is: er zit nog een regisseur, geluidsman, camerman en producer bij, en die zitten er nog dichter bij dan jij! :)
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoef je niks aan te doen, gewoon niet kijken.

Antwoorden (3)

Ik heb hetzelfde, ik ben hiervoor naar de psycholoog gegaan (heb een trauma van een film gehad, heb het trouwens nog steeds en is verminderd)

Ik heb geleerd dat wat ik eng vind, dat ik ook daadwerkelijk niet hoeft te kijken. Ik heb ook geleerd dat als je per ongeluk wat ziet, dat JIJ niet in gevaar bent. Ik kan hier wel een lang verhaal gaan typen met advies maar ik zie dat je van die angst af wilt. Mijn advies is ga een keer met een psycholoog praten. En als vrienden een filmavond houden met alleen enge films, dan hoef jij niet naar die filmavond te gaan natuurlijk.

En de tips met lach er maar om, of: denk maar dat de regisseurs erbij zijn helpt gewoonweg niet.

Dus als je wat ziet, wegzappen of gewoon de tv uitzetten.

Voor meer info, stuur me een privé bericht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevallig was mijn kleindochter net hier, 16 jaar.
Die heeft dat ook.
Kijken ze op school weer eens een rare film, dan wordt zij ziek.
Ze is ook al eens flauw gevallen.

Met school afgesproken dat ze dan weg mag gaan, als er weer een film vertoond wordt waar ze niet tegen kan.

Ze weet tegenwoordig heel goed waar ze niet naar moet kijken en dat doet ze dus ook niet, ook niet als vrienden zeggen dat het "zo leuk" is.

Jij hebt het probleem dat je piekert en maalt over dingen die je ooit gezien hebt.
Last van het verleden, dus eigenlijk.
Ik hoor de laatste tijd vele positieve verhalen over
Eye movement desensitization and reprocessing (afgekort EMDR) , een therapeutische interventietechniek die voornamelijk wordt toegepast bij mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Lees het hele artikel en kijk dan of er een therapeut bij jou in de buurt is,
en of het vergoed wordt door jouw zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Een link naar een artikel ontbreekt!
Jij mag leren jezelf heel waardevol te vinden. Een stuk persoonlijke ontwikkeling doen waar jouw normen en waarden helder worden.
Waarom zou je naar enge films moeten kunnen kijken? Jij houdt er waarschijnlijk helemaal niet van anders zou je er niet van griezelen toch. Je lichaam verteld het aan je. Je eigen waarde leren kennen dan ga je begrijpen waarom jij het eng vindt.
En inderdaad het zit veel dieper, als je alleen bent komt het extra boven.
Natuurlijk is het te "behandelen", en het kan nog leuk zijn ook. Jezelf beter leren kennen in wie jij werkelijk bent, is een enerverend proces en je gaat je er zelfs op alle fronten goed bij voelen.
Jij bent het waard om er zelfs gewoon echt voor uit te komen dat jij enge films gewoon niet leuk vindt, dat kan toch?
Jij bent jij en jij bent helemaal okee!