Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijg ik een uitkering als ik in therapie ga?

Ik ben 20 jaar, volg een opleiding en ga over naar leerjaar 2. Maar op het nippertje en met voorwaarden. Ik heb een sociale fobie, PTSS en ben hoog sensitief. Hiervoor ben ik op mijn 17e in therapie geweest. Helaas heb ik nog steeds dagelijks last van mijn sociale fobie en word ik op mijn werk/stage erg belemmerd. Op de stage ging het eerst heel goed en daarna ging het bergafwaarts. Ik werd om de week ziek en was erg vermoeid doordat het energie zoog (je moet steeds jezelf over drempels tillen). Ik ben naar de huisarts geweest, hij verklaarde mij overspannen. Ik ben toen halve dagen gaan draaien maar nog voelde ik mij steeds achteruit gaan. Nu heb ik vakantie, waar ik niet van kan genieten. Ik denk niet dat ik in staat ben om komend jaar naar school te gaan, ik hang ondertussen tegen een depressie aan. Om deze reden wil ik opnieuw in therapie. Ik heb voor de vakantie een huis toegewezen gekregen, ik en mijn vriend zijn nog in afwachting van de sleutel (asbest gevonden). Mijn vriend werkt als oproepkracht en heeft geen vast contract. Hij kan straks van het geld alleen zichzelf onderhouden. Hij denkt eraan komend jaar weer te gaan studeren maar dit staat nog niet vast. Nu vraag ik mij af of ik een uitkering krijg als ik in therapie ga. Ik had het anders kunnen betalen van mijn studiefinanciering maar dit valt straks weg. Alle hulp is hartstikke welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je geen opleiding volgt en kun je een uitkering aanvragen. Je hebt hier recht op. Wel is het van belang dat je bij het UWV goed uitlegt dat je door je klachten niet in staat bent om te werken of een opleiding te volgen.
Hier zouden ze rekening mee moeten houden. Ik waarschuw je wel, het UWV is een log apparaat dat nogal eens niet erg buigzaam is.

Mijn belangrijkste raad is dan wel, zorg dat iemand mee gaat op de gesprekken, erbij is bij de telefoontjes en alle mailtjes in cc krijgt.
Dit doe ik ook bij mijn aanvraag en tot nu toe heeft het mij opgeleverd dat ik na drie jaar vechten tegen het UWV eindelijk de uitkering heb gekregen waar ik recht op heb.
Zo iemand kan in het contact altijd luisteren en dingen horen die jij net niet hoort door al het andere waar je mee zit.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan hiervoor een aanvraag doen voor een WAJong uitkering, bij het UWV. Zij bepalen dan na onderzoek of je in aanmerking komt voor een uitkering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bent u van België? Ik geniet namelijk van een uitkering wegens ongeveer dezelfde problemen als jij. Ikzelf ben 22.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Dreamsdolive, Ik woon zelf ook in België. Kunt u mij vertellen om welk uitkering het gaat en wat de voorwaarden zijn? Hoor graag van u.
mvg (excuses voor late reactie ben sinds kort lid)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding