Als iemand depressief is heeft hij dan kenmerken van iemand met een persoonlijkheidsstoornis?

Een vriend van mij liegt veel, houdt zich niet aan beloftes is heerszuchtig en heeft weinig empathie. Hij zegt dat dat komt omdat hij depressief is. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft gelogen over zijn functie, waarom hij is gescheiden en zelfs over zijn naam. Hij heeft geld van mij geleend wat ik nog steeds niet terug heb gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het wel een narcist. Omdat hij zich zo doet gelden. Narcisten manipuleren o.a.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aag dat begin ik ook te geloven. Alleen stalkt hij mij niet wat een narcist wel doet. Voorbeeld: Hij had beloofd dat hij Oudejaarsavond bij mij zou komen en een dag voor Oudejaarsavond stuurde hij een sms dat hij tot elf uur zou blijven en daarna naar vrienden zou gaan. Dat vond ik zo belachelijk en dat heb ik hem ook laten weten. Toen zei hij dat hij dan helemaal niet meer kwam wat hij ook niet heeft gedaan. Maar om 12 uur krijg ik wel een sms waarin hij mij een heel gelukkig nieuwjaar wenst en zegt dat hij veel van mij houdt. Ik heb hem toen gelukkig nieuwjaar gewenst samen met zijn familie en vrienden en ik heb tot vandaag niets meer van hem gehoord. Dus stalken is niet aan de orde. Ik kan ook niet achter hem aan gaan want dan denkt hij dat hij alles kan maken en kan ik wachten op de volgende streek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een narcist stalkt niet, maar maakt mensen helemaal gek met zijn gemanipuleer. Als het kan, hou je verre van hem. Bezorgd je veel ellende als je met zo iemand omgaat. Steve Jobs was een narcist. Pffffff, lees zijn biografie hoe hij iedereen manipuleerde en tot waanzin dreef.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek eens op Narcisme. Misschien herken je hem in onderstaande beschrijving? http://www.infonu.nl/zoeken.php?q=Narcisme
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aag bedankt voor de info.Hij heeft heel wat kenmerken van een narcist maar ook van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Maakt niet uit wat het is, hij deugt niet dat is duidelijk. Nu hem nog uit mijn hart zien te krijgen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt allebei op elkaar. Ja, hoe krijg je iemand uit je hart? Moeilijk maar volgens mij werkt het nog het beste om het plekje van je hart waar hij zit, te laten overschrijven door een andere ervaring. En genoegen te nemen met minder en saaier, maar waar je uiteindelijk completer en gelukkiger van wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor al je adviezen. Het is denk ik ook belangrijk om na te gaan bij mezelf waarom ik ben doorgegaan met hem, terwijl ik steeds het gevoel had dat wat hij deed en zei niet klopte. Werk aan de winkel dus.

Antwoorden (1)

Nee, dat klopt niet. Het zal tot zijn leugens behoren dat hij depressief zou zijn. Iemand die depressief is blijft op zich dezelfde persoon die hij of zij is, alleen wordt alles veel zwaarder dan gewoonlijk opgenomen. Om het minste of geringste is de persoon uit het lood geslagen, kan niets hebben, voelt zich ellendig. Dat herstelt later weer.
Een pathologische leugenaar heeft een blijvende persoonlijkheidsstoornis.
Amadea