Wat betekent: hij/zij komt niet tot bloei?

Ik sprak een keer iemand en die persoon zei dat een symptoom van ptss is dat iemand niet tot bloei komt, nu heb ik geen contact meer met die persoon maar ben nog wel benieuwd wat er mee bedoeld wordt. De persoon zelf heeft ptss gehad dus ik denk wel dat die persoon weet waar die het over had.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Misschien ken je de uitdrukking wel dat iemand een laatbloeier is. Dat wordt overdrachtelijk gezegd over een persoon die pas na geruime tijd zijn of haar kwaliteiten laat zien, bij wie het lang duurt voordat diens talenten tot succes leiden.

In verband daarmee kun je wellicht begrijpen wat ermee bedoeld kan worden als over iemand wordt gezegd dat hij of zij niet tot bloei komt. Die persoon is niet in staat om zodanig gebruik te maken van zijn of haar aanleg dat daar voorspoed door ontstaat. Hij/zij blijft in de knop zitten, komt daar niet uit.
Amadea