Hoe kom ik van mijn verlegenheid af?

Hallo. Soms heb ik van die dagen dat ik niks durf te zeggen tegen andere en dan klap ik dicht zeg maar. Maar als ik dan alcohol heb gehad, durf ik het wel en praat ik gewoon en durf ik alles, maar lijkt me niet de beste manier. Hoe kan ik dit veranderen dat ik gewoon alles durf en praat? Bedankt voor antwoord.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wordt je ook rood wanneer je verlegen bent? Is dat laatste dan wat je stoort, of ben je gewoon schuchter zonder meer?

Antwoorden (3)

Zorg dat je positieve mensen om je heen hebt die je aanmoedigen
Je wil niet de hele tijd met mensen zijn die net zo verlegen zijn als jij, want zij praten waarschijnlijk de verlegenheid goed. Wat je eigenlijk nodig hebt zijn vrienden die je uitdagen, maar je niet voor het blok zetten of kritiek op je hebben. Dus kijk goed om je heen welke vrienden zo zijn en je dus kunnen helpen.
Neem niet alles te serieus
Verlegen mensen nemen alles vaak erg serieus. Want stel je maakt een enorme blunder en iedereen ziet het?! Uh... Nou en?! Wat maakt het uit als je stem overslaat, als je niet meer weet wat je wilde zeggen of als niemand om je grapje lacht? Je gaat er echt niet dood aan en iedereen is het zo weer vergeten! Dus maak niet overal een big deal van.
Wees happy met jezelf
Vaak voelen verlegen mensen zich niet alleen ongemakkelijk bij andere mensen, maar ook met zichzelf. Dus: ga alleen uit! Het klinkt misschien gek, maar probeer eens alleen uit eten of alleen naar de film te gaan en kijk hoe je je daarbij voelt. De meest zelfverzekerde mensen voelen zich ook op hun gemak als ze alleen zijn in openbare plekken.
Verlegenheid is trots
Verlegen mensen maken zich vooral heel veel zorgen om zichzelf en hoe ze overkomen op anderen. Waar ze zich eigenlijk op moeten concentreren zijn dingen om zich heen, bijvoorbeeld het goed uitvoeren van hun werk. Niemand interesseert zich hoe jij overkomt en mensen denken niet zoveel over je na. Dus wees niet zo zelfingenomen en denk over iets anders na!
fremar
7 jaar geleden
Een training sociale vaardigheden zou je kunnen helpen.
Daarbij leer je technieken om makkelijker over een "angstdrempel" te stappen en je leert vaardigheden om gesprekken makkelijker te laten lopen.

Net heb ik toevallig gereageerd bij een vraag van iemand anders over vrienden maken als je sociale angst hebt; misschien kun je ook iets met de reacties bij die vraag:
http://www.startpagina.nl/v/familie-relatie/relatie-dating/vraag/613515/vrienden-erge-sociale-angst
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Vereniging van Verlegen Mensen www.verlegenmensen.nl organiseert cursussen en sociale bijeenkomsten voor iedereen die zijn verlegenheid wil (proberen te) overwinnen. Veel van de bijeenkomsten hebben een vrijblijvend karakter; voor de cursussen moet je wel betalen.

Kijk op de website voor meer informatie.