Wat zijn tips om je minder iets aan te trekken van overdreven chagrijnige mensen?

Ik was dus vandaag bij de albert heijn xl en daar zit een draaideur bij de ingang. Deze is best groot en naar mijn mening groot genoeg voor minimaal 2 mensen met kar. Er stond 1 vrouw met een karretje in dus ik ging erbij met mn karretje. Toen werd die vrouw dus helemaal boos op mij omdat ik niet wachtte en er maar gewoon bij in ging staan. Op het moment wist ik niet wat me overkwam dus ik zei maar gewoon sorry. Maar ik zit er nu een paar uur later dus nogsteeds mee in mn hoofd (ik heb altijd al wel gehad dat ik er niet goed tegen kan als mensen boos doen). Dus wat zijn tips om je minder aan te trekken van mensen die zo overdreven doen zonder goede reden?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Pieterke
2 jaar geleden
Waarom moet je er persé naast gaan staan? Er is nog steeds corona. Houd gewoon afstand. Dan voorkom je je dit probleem.
Inekez1
2 jaar geleden
Ook zonder corona is het netjes om te wachten. Niet iedereen is even mobiel en behendig met een winkelwagentje. Veel mensen vinden het in hun eentje al eng om in zo'n draaideur te staan, zelfs zonder karretje. Als je eenmaal in je leven van achteren bent geraakt door zo'n deur dan snap je waarom. Hoewel tegenwoordig die deuren onmiddellijk stilstaan als er iets of iemand (bijna) wordt geraakt, vinden veel mensen het toch een eng idee. Een beetje bewegingsruimte om je heen is dan wel het minste dat je wil. Geen antwoord op je vraag hoe je jezelf minder laat beïnvloeden door anderen die boos zijn, maar misschien helpt het om te relativeren als je snapt waarom iemand boos zou kunnen zijn.
Inekez1
2 jaar geleden
Los van angst voor draaideuren: heel veel mensen hebben last van een of andere angst of gevoeligheid. Dat kun je vaak aan de buitenkant niet aan iemand zien. Het zou mooi zijn als zo iemand dat rustig zou aangeven, maar juist bij angst (voor de draaideur, of voor een willekeurig iemand te dicht bij...) kan iemand soms ineens erg boos reageren. Dat is vooral het probleem van die mevrouw. Hoe vervelend het ook is als iemand tegen je uitvalt, bedenk dat diegenen het waarschijnlijk zelf zwaarder heeft dan jij.
Pieterke
2 jaar geleden
@Inekez1: Helemaal mee eens.
Anoniempieeeee
2 jaar geleden
Dat over angst en dingen in die richting kan ik idd begrijpen, heb zelf ook social anxiety (waarschijnlijk de reden dat ik me hier zo druk om maak), maar om even terug te komen (en wat extra duidelijkheid te geven) op dat het netjes is om te wachten, ik was er niet heel aso bij ingevlogen, er stond namelijk een rij waar ik in aan het wachten was voor de draaideur, en iedereen ging elke keer per 2 mensen (beide met kar) in de draaideur, dus daarom leek het in mijn hoofd niet heel vreemd om ook de deur in te gaan toen die vrouw erin ging. (En over het corona stukje, er zat een ruime anderhalve meter tussen mij en haar). Het zat me ook vooral dwars omdat mevrouw nadat ik sorry had gezegd een soort betoog ging geven over dat zij ook rechten heeft ofzo.

Antwoorden (3)

Relativeren is een goed hulpmiddel. En er met anderen over praten. Hoe erg is het dat jij bij die andere persoon ging staan? Wie wordt daar ernstig door gehinderd? Als er een boodschappenwagen tussen zit hou je voldoende afstand. Het humeur van een onbekende andere zou geen invloed mogen hebben op hoe jij je voelt! Misschien als je zou weten wat de reden is dat die vrouw zo reageerde dan kon je daar begrip voor hebben, maar die mogelijkheid had je niet. Dus laat het langs je afglijden en ga genieten van de lekkere dingen die je voor de Paasdagen in huis hebt gehaald. Daar heb je toch zeker veel meer aan?!
Amadea
2 jaar geleden
Ik zeg wel eens tegen iemand, en tegelijkertijd tegen mezelf:
"Ik heb een lijstje in mijn hoofd met mensen die toestemming hebben om mijn humeur te beïnvloeden. Jij staat daar niet op".
Echt, het helpt.
2 jaar geleden
Bedenk of het terecht is of zij boos op je was. Als dat terecht is: excuseer je, en doe het een volgende keer anders. Als het niet terecht is dat ze boos op je was: Laat het vooral bij haar! Misschien had ze net een akelig bericht gehad (ziekte / huis kwijt / werk kwijt), ruzie met een partner of vriend / vriendin, of had ze slecht geslapen.... Dus: in al die gevallen had haar boosheid NIETS met jou te maken, maar stond jij net toevallig in de weg. Ik denk dat jij zelf ook wel eens onredelijk bent naar iemand - IK in ieder geval wel (ook al vind ik dat niet netjes van mezelf...)