Kan je als je chronisch/psychisch vermoeid bent er ooit van af komen?

Vanwege jeugdtrauma's en medische opstartproblemen ben ik chronisch/psychisch vermoeid.De ene keer heb ik er meer last van als de andere keer.Kan ik hier ooit van afkomen?(en hoe)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

het woord chronisch zegt al genoeg .
misschien dat het minder kan worden maar je zal er mee moeten leren leven.
er zelf mee om moeten gaan op een manier die te doen is voor jou zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er al ooit naar de werking van de schildklier gekeken? Een kennis van mij was ook vaak vermoeid, en daar is een te traag werkende schildklier vastgesteld.
Dat is met medicijnen te verhelpen.
13 jaar geleden
Alleen als jij het zelf echt wilt kun je er vanaf komen. Zolang er geen aanwijsbare medische verklaringen zijn voor je vermoeidheid, betekent dus dat het psychisch is.

Door jezelf al in een bepaald 'hokje' te stoppen hou je het ook in stand. Bedenk dat veel mensen jeugdtrauma's hebben gehad. Ik denk dat het gros van de mensheid veel problemen heeft ondervonden in zijn leven. Dit is een leerproces en niet bedoelt om er in te blijven hangen.

Pas als jij kunt zeggen; Oké, ik heb ellende meegemaakt, maar dat was toen. Nu is nu en ik ga er iets moois van maken. Ik zie de toekomst rooskleurig in! Ik ben goed zoals ik ben en ik accepteer mijzelf volledig, met al mijn tekortkomingen.

Het is een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen om het leven als een mooi spel te zien. Ook al brengt het ons soms minder mooie momenten.

Het is niet mijn bedoeling om hard over te komen. Ik begrijp heel goed dat het vreselijk moeilijk voor je is, maar toch ben jij de enige persoon die de knop om moet draaien. Als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je met veel hulp van een groot deel van je problemen afkomen.

STerkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chronisch is chronisch,daar zal je mee moeten leren leven.oefeningen helpen door steeds iets langer toch proberen op te blijven.of om iets te gaan doen wat je afleid om moe te worden,dus waar je erg in geinteresseerd bent.probeer niet toe te geven aan je vermoeidheid maar bedenk zelf wat je er tegen kan gaan doen.succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kom je er niet helemaal vanaf, maar kun je wel manieren vinden om ermee om te gaan zodat het je minder belemmert.
Probeer dingen te vinden om te doen die je leuk vindt, kijk of het uitmaakt als je een vast ritme aanhoudt in je dagen of juist niet, bedenk dat vroeger vroeger is en je in het nu leeft, en probeer te genieten van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het jammer dat een term als "chronisch" opgevat wordt als iets waar je je leven lang mee opgescheept zult zitten. Dat is een gedachte waar ik me machteloos en rot van zou gaan voelen.

Je kunt het ook zo zien: het zal altijd een soort zwakke plek blijven en in tijden van stress of lichamelijke ongemakken kunnen de klachten opspelen, maar dat wil niet zeggen dat je er continu mee rond hoeft te lopen!

Je goed voelen kun je leren. Onder andere door:

- goed voor jezelf te zorgen (goed en voldoende eten, slapen)
- regelmatig te leven
- goed naar jezelf luisteren (!heel belangrijk)
- je leven zo in te richten dat je jezelf niet met onnodige stress en ellende belast

Je levenshouding is ook erg belangrijk. Hoe kijk je tegen problemen aan? Er zullen dingen op je pad komen waardoor je tijdeljik omver wordt geworpen. Toch kun je leren om met dergelijke dingen om te gaan. Bijvoorbeeld door het volgen van ontspanningstherapie of het lezen van tips van lotgenoten.

Ontwikkel jezelf, maak jezelf weerbaar. Er zijn veel interessante en leuk leesbare boeken over te vinden.

Door jezelf te ontwikkelen en te leren kun je tegenslagen en stress beter het hoofd bieden en zul je minder last hebben van je zwakke plek. Het is even makkelijk snel ingetypt zo, maar "jezelf ontwikkelen" doe je natuurlijk niet zomaar even.

Maar dat neemt niet weg dat het eigenlijk best leuk is. Probeer ervan te genieten.