hoe beleef ik weer bepaalde tijden?

Hoi, Ik ben een meisje van 22 en voel me depressief, toen ik 15/16 was had ik een geweldige tijd op mijn school toendertijd, de omgeving sfeer, ik had goede contacten en sjans, Nu een aantal jaren verder, mis ik dit heel erg, Het voelt dood, alles voelt dood, ik zie de mensen van toen niet meer, en de persoon die ik toen was ben ik ook niet meer, als ik door de stad loop voelt het ook niet meer als vroeger, eerst vond ik t altijd leuk om me op te dotten, te shoppen etc.. nu is die levenslust weg, net alsof ik mijn hoogtepunt al heb geleefd en mijn leven langzaam inkakt, ik voel me ook behoorlijk depressief, lusteloos en doelloos, en zou het liefst weer terug naar de goede oude tijden willen, herkent iemand dit en wat je kunt doen om weer zin in het leven te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort problemen doen zich vaak voor bij mensen van jouw leeftijd. Heb het er eens over met je huisarts. Misschien weet hij een goede psycholoog met wie je van gedachten kunt wisselen over jouw gevoelens. Maak de drempel niet te hoog bij het zoeken naar hulp. Je zult er de rest van je leven plezier van hebben.
Ik wens je heel veel liefs en sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ga eens naar de huisarts. Je kunt nooit terug naar een tijd die geweest is, jij bent nu ook een ander persoon. Maar in de tijd waarin je nu leeft kunnen er net zo goed superdingen gebeuren. Je klinkt teneergeslagen, en dáár kun je zeker iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens (Reacties). Probeer het te accepteren, hoe moeilijk dit ook is, en kijk of je weer kracht kan vinden in dingen die je echt leuk vind..
Ik heb dit gevoel kunnen vinden in skydiven.. Ik heb me qua werk/prive leven heel lang "Nutteloos" en "Doelloos" gevoelt ondanks dat ik goed werk heb enz.. Sinds ik iets doe wat ik echt speciaal vind (zoals skydiven) dan heb ik het gevoel dat ik leef, de blauwe lucht, iedereen die lacht, een hele goede sfeer! Sinds dien heb ik er weer zin in.. Probeer dus iets te vinden wat je erg leuk vind en waarvoor je zou kunnen leven, en niet iets doen omdat het leuk zou moeten zijn..
Of dit dan skydiven of schaken is, hoeft niets uit te maken.. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die periode van van 15/16 jaar is voor de meeste mensen een mooie periode. Onbevangen, weinig verantwoordelijkheden en lang leve de lol. Dan ga je van school af en begint de tijd dat ze zelf een bestaan moet opbouwen en geld moet verdienen. Je raakt veel vrienden van school kwijt omdat die ook gaan werken, verhuizen, relaties beginnen, etc... Je valt dus in een gat en zult op zoek moeten naar een nieuwe vriendenkring en de beste opvulling zien te vinden voor je vrije tijd. Dit is niet altijd makkelijk en zoals hier boven al werd gezegd, ga eens langs bij je huisarts als je zelf geen alternatieven kunt vinden. Misschien kan de huisarts zelf jou niet helpen, maar wel door verwijzen naar de juiste persoon. Veel succes en "kop op".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi Floowtje. ik had precies hetzeflde als jou. ook ik had een mooie tijd op school, toen ik 13 - 16 jaar oud was en verlang terug naar die tijd. helaas gaat dat niet en je "leeft" in periodes. als kind, als tiener, als adolescent en volwassen zijn. die herinneringen zijn mij dierbaar, maar ik weet ook dat ik die periode moet afsluiten. ik leef nu en geniet nu ook weer (na lang ziek te zijn geweest en depressief te zijn geweest) van veel dingen. ik rij nu weer 10 jaar motor en daar geniet ik enorm van. jij bent nu ook in een fase dat je in een andere periode leeft en daar moet je zelf een invulling aan geven. waarom dot je je nu niet meer op? waarom zou je niet meer gaan shoppen en flirten/sjansen? dat moet je nu juist wel gaan doen. je bent nog jong en je vind vast wel een leuke vriend of vriendin om mee te stappen. depressief zijn we allemaal wel eens. ga een leuke hobby zoeken, als je die nog niet hebt. ik fiets of wandel graag een half uurtje per dag en dat doe ik alleen, maar doet me goed. die levenslust komt vast wel weer terug, maar je moet niet bij de pakken neer gaan zitten. succes en geniet net als ik van het mooie weer en hou je taai. gr. HI50
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt allemaal

Antwoorden (2)

ik herken ontzettend wat je zegt, een harde maar wijze les is dat je op je 15/16e minder verantwoordelijkheden hebt, geld, gezondheid, werk, relaties, huishouden en politiek zijn allemaal heel vanzelfsprekende dingen op die leeftijd waar je je helemaal niet druk om hoeft te maken, je houdt je er dan ook niet mee bezig.
Ze zeggen wel "ignorance is bliss" of "zalig zijn de onwetenden" omdat je je op die leeftijd niet bezig houdt met ernstige zaken zie je ze niet, je voelt ze niet.
Helaas hoort dat bij het leven, ik heb tijden gehad dat ik mijn nostalgische buien bijna niet kon verdragen, momenten dat ik overwoog er een eind aan te maken, want vroeger was alles beter.

maar vroeger was alles niet beter, vroeger had je gewoonweg niet de informatie tot je beschikking om er een mening over te vormen.

tegenwoordig koester ik goeie herinneringen, soms email ik iemand waar ik toen mee omging of zet ik muziek op uit die tijd, soms ga ik uit mijn dak op een themafeestje wat me doet denken aan toen(90's in mijn geval)
ik heb het er wel eens met mijn oma over gehad, zij is 85 jaar oud en zelfs zij zegt dat het nooit weer zo is geworden als het vroeger was en dat ze "de geheime formule voor een succesvol en gelukkig leven" nooit heeft gevonden, omdat die niet geheim is:

kijk niet terug naar wat je kwijt bent, kijk naar de dingen die je wel hebt want we kunnen niet terug naar toen, verleg je grenzen en ontdek de wereld op je eigen manier want nu ben je jong, je jeugd wacht niet op je dus je hebt geen tijd voor verdriet.

en als je echt het idee hebt dat je aan een depressie leidt dan raadt ik je aan dat je het bij je huisarts aankaart, het is zijn werk om jou ermee te helpen.
10 jaar geleden
mijn mening is dat, toen je 15/16 was, je jouw positieve emoties verkreeg door de omgeving (externe factoren). andere mensen gaven jou de goeie emoties, maar nu zijn al je externe factoren weg (al je vrienden en de omgeving is veranderd), en ben je afhankelijk geworden van je interne factoren om je goed te voelen.

de vraag is dus hoe je positieve emoties kan genereren vanuit je eigen. er zijn een aantal manieren. je kun bijvoorbeeld gaan mediteren, boeken lezen, jezelf doelen stellen om te behalen, bijvoorbeeld ik dit jaar minstens 5 keer zonsopgang zien, of de Nijmeegse Vierdaagse lopen. een hobby vinden waar je gepassioneerd in bent etc.

en video die op het internet te vinden is, die heel veel mensen nut heeft gebleken is van RSD (real social dynamics). hier word uitgelegd hoe je je eigen positieve emoties kan genereren. een nadeel is echter wel dat er veel word gesproken over hoe je vrouwen moet versieren, maar als je gewoon daar doorheen kijkt en de dingetjes eruit pikt die nuttig voor jou zijn, kan je je goed gaan voelen

video: https://www.youtube.com/watch?v=l1tiiv4Wg7M