Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kan ik mijn piekergedachten van me afzetten als ik iets leuks ga doen?

Ik zit met een aantal moeilijk kwesties waar ik onzettend over pieker. Ik ben deze week jarig en ga morgen lekker winkelen en eten in de stad. Ik baal er zo van dat ik die gedachten heb want wil graag van deze 2 dagen kunnen genieten zonder dat het verpest wordt door mijn piekergedachten.
Ik weet dat ik ze niet kan wegstoppen voor 2 dagen maar misschien heeft iemand tips of ervaring?
Zie er erg tegenop!

Toegevoegd na 34 minuten:
Het zijn ook dingen waar ik op zich nu niks mee kan. Ik ga hier later in therapie misschien mee aan de slag maar nu kan ik er weinig mee behalve heeel veel nadenken, dingen terughalen, analyseren enzo

Weet jij het antwoord?

/2500

Ooit, lang geleden was ik een enorme piekerdoos. Ik hield niet meer op. Wat mij geholpen heeft is 3 maanden elke dag lezen in "wie dan leeft" van Anne wilson schaef. Verder hield ik een soort piekerdagboek bij waarin ik al mijn zorgen opschreef. Ik mocht daar 15 minuten volledig in losgaan. Na een tijd stopte het piekeren vanzelf. Als je op korte termijn iets wilt doen spreek dan met jezelf piekertijden af. Buiten die tijden mag je genieten van het leven. Vergeet niet: piekeren is net als het maken van een slechte begroting.

als je ergens over piekert is het enorm lastig je daarvan los te maken. wat voor mij wel een beetje helpt, is een vast piekeruurtje in te stellen. in dat uur mag ik naar hartelust piekeren van mezelf. op andere momenten denk ik: nu even niet, het is nog geen piekertijd!

Probeer er aan te denken dat al jou zorgen waar jij dus over piekert in een soort ballonnetje aan jou hoofd zitten en zodra je dus iets leuks wil gaan doen of momenten hebt dat je erover gaat piekeren "knip dat ballonnetje door" zo hoef je er niet meer aan te denken! Succes ermee

Goed om te lezen dat je er wat mee gaat doen. Ik kort op deze korte termijn alleen maar zeggen dat je je moet laten afleiden door dat wat je gaat doen. Maak het heel bewust mee, geniet er intens van omdat je het waard bent. Besef het moment dat je de foute kant op gaan want jij bent de enige die jezelf tot de orde kunt roepen. Het feit dat je ervoor kiest om te piekeren, betekent dat je ook kunt kiezen voor in het moment zijn en genieten van iets wat leuk is. Dat andere krijgt dan later wel weer de aandacht. Alvast gefeliciteerd en maak jezelf belangrijk.

leef op het moment, morgen weer een dag waarin je kan piekeren wat je wil (ALS het noodzakelijk is) schrijf voor de grap eens alles op wat je over piekert. je zal zien dat je dan pas ziet hoeveel onnodig piekerwerk je verricht omdat je met al het gepieker door de bomen het bos niet meer ziet. stel wat prioriteiten.... is het wel nodig om te piekeren? ben je bang om iets te vergeten? schrijf op wat je niet wil vergeten, dat scheelt wellicht wat. bedenk vandaag niet wat je morgen ook nog kan bedenken. :)

een leuk boek hierover is ook "niet morgen maar nu"... maar daar ben je op zo een korte termijn niet veel mee natuurlijk. piekeren is een gewoonte. sommige mensen doen het, anderen niet. Een piekergedachte wegduwen leidt tot het omgekeerde effect : de gedachte dringt zich dan nog erger op (zie het Oosterse spreekwoord : alles waar je tegen vecht is je de baas). je kan er wel iets nààst zetten, maar je kan het niet wegduwen. er zijn enkele nuttige technieken uit NLP die je kunnen helpen om piekergedachten dragelijker te maken. eén ervan is de omgekeerde film. dan stel je je de situatie waarover je piekert voor, maar dan in omgekeerde volgorde. een andere is de versnelde film. Je ziet de situatie voor je ogen, en zet er in gedachten een grappig muziekje op. en dan speel je het in versneld tempo af, zoals die oude komische films. Bedenk dat er nog nooit, maar dan echt nog nooit, een probleem is opgelost of verandert doordat je er de hele tijd over zit te piekeren. Pas als je iets kan loslaten,komt de oplossing vaak vanzelf. Je wordt dan bijna automatisch geleid naar de juiste actie, omdat je beslissingen in kalme toestand worden genomen. Iets doén, zoals jij nu van plan bent, is een zeer goed middel tegen piekeren, maar dan is het idd de kwestie in hoeverre je je problemen van je kan afzetten. Want zoals gezegd, dat is niet eenvoudig. Hopelijk werken de hoger beschreven technieken bij jou. Maar vooral : hou van jezelf zoals je bent, piekeraar of niet. Praat tegen jezelf zoals je tegen een goede vriendin zou praten, liefdevol en begrijpend, indien nodig iets feller maar altijd liefdevol. veel succes!

In ieder geval niet door te denken dat je er niet aan denken mag..want als ik nu tegen je zeg dat je niet aan roze olifantjes in tutu's moet denken, dan denk je daar juist aan...ga lekker wandelen en waai lekker uit...denk tijdens je wandeling waar je over piekert en visualiseer dat je je gedachten laat meevoeren door de windt...zie hoe de windt je gedachten meevoert ..stamp met je voeten op de grond en bedenk dat wat er ook gebeurt..de grondt onder je voeten altijd blijven zal plant je voeten goed op de grond en voel alsof je wortels hebt..en je verbonden bent met het binnenste van de aarde...probeer al je energie nu naar je buik te sturen naar het centrum en ontspan...laat al die energie nu rustig naar beneden glijden door je benen de aarde in...oefen dit een aantal keer en elke keer als je nu door de stad heen loopt en leuke dingen aan het doen bent en je merkt dat je gedachten afglijden..stamp je een paar keer hard met je voeten op de grond om jezelf eraan te herinneren dat die blijft bestaan en geef de aarde al je energie terwijl je stampt...Het klinkt misschien vreselijk zweverig, maar het helpt mij erg goed.... Toegevoegd na 4 minuten: Als u met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het ook geen zin om u op te winden. Dalai Lama

Bronnen:
http://www.kimbervie.nl/gedicht/quootjes.htm

Ik had precies het zelfde, maar wat ik vooral heb geleerd is: Laat het zo zijn. Laat de gedachtes maar komen en gaan. Laat ze er zijn. Accepteer het. Dan kom je (tenminste ik ;)) al een heel eind.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100