In andermans hoofd zitten, wat is dit?

Ik heb al zolang ik weet om de zoveel tijd dezelfde ervaring. Ik krijg dan heel sterk het gevoel (zonder dat ik dit bewust aanwakker) dat ik door andermans ogen kijk. Ik zie dan de ruimte dat moment letterlijk door iemand anders zijn ogen die zich daar momenteel ook bevindt. Ook word ik dan overspoeld met het gevoel/ de emoties van die ander. Ik weet dat dit gevoel ook werkelijk bij de ander hoort omdat ik juist tijdens die moment naadloos op de ander kan aansluiten/inleven in het gesprek. Het voelt erg apart; echt letterlijk alsof ik in iemand anders zijn lichaam zit. Ik heb dit niet perse bij bekenden, maar ook bij vreemde mensen de bijvoorbeeld naast mij staan in de winkel.

Ik vind dit absoluut geen nare ervaringen, maar het maakt me sinds kort wel nieuwsgierig. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of wat dit kan veroorzaken?

P.s. ik ben zelf vrij nuchter, dus het kan ook niet zijn dat ik mezelf dingen aan praat wat dit betreft. Hoe het hier boven staat omschreven is echt hoe ik het ervaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
4.8K
Erna55
7 jaar geleden
Je bent nuchter zeg je. Een nuchtere verklaring :
Je hebt een fantasie. Je verbeeld je dat je dingen door andermans ogen bekijkt.
Je " bewijs" dat het klopt is ook fantasie. Je denkt dat je naadloos aansluit in een gesprek.
Omdat je jezelf als nuchter beschrijft, will
Erna55
7 jaar geleden
( zin viel weg )
Omdat je jezelf als nuchter beschrijft, wil dat niet zeggen dat je ook hierin nuchter bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, dan zal het fantasie zijn. Wel is het dan alsnog raar dat het met iedere keer weer compleet overvalt. Er gaat niks aan vooraf, het is er opeens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wil je verder komen en hier meer van weten of laat je je liever door kortzichtige mensen vertellen dat het enkel fantasie is? En als je er wat mee wilt, dan kan je meerdere kanten op, de meer traditionele kant, bijvoorbeeld bij een psycholoog of een alternatieve kant als het genoemde energiewerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou hier inderdaad graag verder mee willen komen. Het antwoord dat het fantasie voelt niet passend. Dankjulliewel voor jullie antwoorden, ik ga maar eens googelen op energiewerk en hoog sensitieve personen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Als je echt nuchter bent en de voetjes op de vloer hebt, dan zal je snel uitgekeken zijn bij de afdeling hoog sensitief en energiewerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat zou jij als alternatief aanraden, @Rieneke?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volg inderdaad vooral je gevoel en laat dat gevoel niet onderdrukken door mensen die niet verder kunnen of willen kijken. Op veel plekken, ook hier zal je vooral de mening van de massa tegenkomen. Deze is echter zeer sterk beïnvloed door o.a. de (katholieke) kerk die vanaf de middeleeuwen bezig is alles wat niet in hun plaatje past te onderdrukken. Dit is onderdeel van ons denken geworden, gelovig of niet. Vooral ook plezier gewenst met je nieuwsgierigheid. Je zegt dat het geen nare ervaring is, het is wel de bedoeling dat dat zo blijft.

Antwoorden (1)

Dit betekent dat jij een enorm sterk inlevingsvermogen hebt, gecombineerd met een grote gevoeligheid voor emoties. Je "verzinkt" dan als het ware compleet in jouw eigen (zelfgemaakte) emoties, waardoor die compleet overweldigend aanvoelen.

Dat is jouw gevoel. Dat gevoel is er werkelijk.

Nu kun je twee dingen doen. Je kunt dat gevoel accepteren als bestaand, als zijnde een gevoel. En dan eens gaan kijken waar dat gevoel vandaan komt. Een zelfontdekkingstocht als het ware. En vooral: kijken of jouw gevoel overeenkomt met de werkelijkheid. Want jij kunt er dan wel volkomen van overtuigd zijn dat jij precies de emoties van de ander ervaart, dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.

Een andere mogelijkheid is dat je je laat verleiden door "energiewerk", zoals dat wordt genoemd. Dat kan. Het probleem daarmee is dat alles wat in die hoek wordt beweerd, enkel beweringen zijn. Die beweringen sluiten goed aan bij jou gevoel, en juist dat maakt ze zo verleidelijk. De goede aansluiting bij jouw gevoel van dit moment, plus het feit dat de beweringen altijd zodanig zijn verwoord dat het hoe dan ook onmogelijk is ze te ontkrachten (hoe onjuist ze mogelijk ook zijn), zorgt ervoor dat te veel mensen maar al te makkelijk die eenrichtingsweg inslaan.
Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad wel eens geëxperimenteerd met het checken of het gevoel kloppend was. Ik heb hier tot nu toe bevestiging op gekregen, vandaar dat ik daar zo 'overtuigd' van ben.
Ik zit zelf in een tweestrijd. Aan de ene kant ben ik best sceptisch en denk ik dat ik dan de boel alsnog gewoon verzin, maar er zijn ook momenten dat ik mijn gevoel wel serieus neem, en dan eindig je idd al gauw bij dingen als energiewerk
Cryofiel
7 jaar geleden
Het probleem met "energiewerk" is dat er twee betekenissen zijn van het woord. De ene betekenis is de realistische. Daar wordt het woord 'energie' gebruikt als hoe fit, actief, en betrokken jij je voelt. Een psychologisch verschijnsel dus. Dan zijn er dingen die jou energie geven, en dingen die energie vreten. De andere betekenis is de paranormale. Daar wordt die 'energie' niet gezien als een analogie, maar als werkelijkheid. Er zou dan werkelijk "energie" van de ene naar de andere persoon stromen. Zij veranderen dus een "het voelt alsof" zomaar in een "het is". Je kunt de paranormale betekenis herkennen doordat ze net doen of hun "energie" hetzelfde is als de energie uit de natuurkunde, en doordat ze nooit eens uitleggen wat ze eigenlijk met "energie" bedoelen.