Bij het getraumatiseerde soldaten is het vaak moeilijk bij gevoelens te komen. De soldaat zit erin opgesloten, maar spreekt er niet over. Onder invloed van mdma kan hij er wel bij en erover spreken.
De mdma werkt als een soort katalysator van gevoelens, waarbij de ondersteunende therapie de dingen op hun plaats zet.
Ook maakt mdma het mogelijk dat een militair een heftig trauma op een ‘zachtere’ manier herbeleeft. Zodoende herschrijven de hersenen de herinnering aan dat trauma als het ware in een minder angstige, minder pijnlijke versie. Herbelevingen zijn een voorname klacht bij veteranen met PTSS.
Mdma vermindert dus de angst en vergroot de empathie.
Het exacte werkingsmechanisme is niet bekend. Maar wat we wel weten is dat mdma op verschillende neurotransmittersystemen werkt. Zowel op serotonine, noradrenaline als dopamine. Maar ook op hormonale systemen, zoals oxytocine en cortisol.
Hier staat een duidelijke en uitgebreide beschrijving van het middel en de werking:
https://www.vgct.nl/themas/trauma/-ptss/trippen-op-mdma-bij-de-psycholoog
Toegevoegd op 22 november 2019 15:01: bron
SimonV