Wat zijn de benodigdheden om je te kunnen concentreren?

Hiermee bedoel ik geen factoren van buitenaf die invloed op je hebben (zoals een stille ruimte zonder afleiding) maar ik bedoel wat is er nodig in de hersenen? Gaat het daar bijvoorbeeld om een aanmaak van een bepaald stofje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja wat extra informatie over wat er anders is in de hersenen bij mensen met ad(h)d zou ik fijn vinden :)

Antwoorden (4)

M.i. kom je met een ordelijke geest al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de opwekkende neurotransmitter noradrenaline zorgt oa voor concentratie.
11 jaar geleden
Niet alleen doradrenaline, maar ook dopamine zorgt voor de concentratie in je hersenen.

Daarnaast is omega 3, visolie (levertraan) is een ideaal hulpmiddel. De olie zelf is niet écht de meest favoriete smaak van veel mensen, maar tegenwoordig heb je hetzelfde middel ook al in andere vormen die de smaak camoufleren.

Natuurlijk de olie zelf is de vlugste opname in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met aandacht worden de processen bedoeld waarmee op systematische wijze informatie uit de omgeving opgenomen wordt. Zonder deze processen zou leren niet mogelijk zijn en ook gedrag zal slecht gereguleerd worden.
Aandacht heeft niet alleen te maken met concentratie, maar ook met strategieën waarmee de aandacht gericht en informatie verkregen wordt.
Naarmate kinderen ouder worden neemt het vermogen om de aandacht te richten toe.
Kleuter kunnen veel beter dan peuters hun aandacht bij een activiteit houden.
Kleuters bezitten echter nog niet de strategieën die schoolkinderen hebben om hun aandacht selectief te richten op dat wat belangrijk is en onbelangrijke informatie te negeren.
Kinderen tussen 6-12 jaar krijgen steeds meer controle over hun aandachtsfunctie en zijn steeds beter in staat om bewust te kiezen waar zij hun aandacht op richten. (Feldman, 2000)

Barkley (1997) Gaat ervan uit dat er sprake is van een neurobiologische stoornis, een ontwikkelingsstoornis van het inhibitiesysteem, het remsysteem. Er is een regulatiestoornis in de hersenen waardoor iemand met ADHD zijn aandacht niet lang genoeg kan richten op een prikkel en hij kan onbelangrijke prikkels van buitenaf moeilijk negeren.
Het gebrekkig werkende inhibitiesysteem wordt als oorzaak gezien van de problemen die mensen die mensen met ADHD hebben met hun executieve functies. Dit zijn functies die te maken hebben met zelfregulatie, zoals je handelen kunnen overzien, plannen en organiseren. Het uitstellen van behoeften het kunnen plannen van activiteiten en het onderdrukken (inhibitie) van niet relevante impulsen zijn voorbeelden van executieve functies. (Van Lieshout, 2002)Het begrip executieve functies is een paraplu begrip waarin de cognitieve functies als aandacht, tijdsbesef en geheugen een belangrijke rol spelen. Executieve functies spelen een belangrijke rol bij een goede motorische controle, zelfregulatie, adaptatie en flexibiliteit. (Verhulst, 2006)
Bij jonge kinderen is gedragsinhibitie nog gering, het ontwikkelt zich gedurende kinderen jaren tot in de in de adolescentie. Gedragsinhibitie wordt beschouwd als een functie waar de prefrontale hersenschors en de basale ganglia betrokken bij zijn (Sachar & Tannock, 2002) Gestoorde gedragsinhibitie zou te maken hebben met disfunctie van de het metabolisme van catecholamines (dopamine, adrenaline en noradrenaline) en disfunctie van de prikkeloverdracht, met name in de prefrontale cortex. (Verhulst, 2006)