Hoe wordt de menselijke eigenwaarde vergroot?

Door welke factoren wordt eigenwaarde vergroot? hoeveel tijd neemt het in beslag? en is het zo dat hoe meer positieve ervaringen je in het leven hebt hoe solider je eigenwaarde wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

Eigenwaarde is een combinatie van, aan de ene kant dat je behoeften bevredigt zijn, en aan de andere kant zelfvertrouwen.
Self Esteem = Well Being (Needs are met) - Confidence

Als je te weinig ''Well being'' hebt kun je dat vergroten door assertiever te worden. Anger kun je omzetten in Well being met assertiveness. (De anger map)
Als je te weinig "Confidence" hebt kun je dat vergroten door meer lef te hebben. (Do what is right, even if afraid)
Anxiety kun je omzetten in Confidence met Courage.
( De anxiety map)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe wat je wil doen en doe dat op een possitieve manier en dan krijg je complimentjes en dan groei je verder ... je zelfvertrouwen zal vergroten ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je door onzekerheid veel naar de grond kijkt, niet goed durft te groeten of een praatje te maken en je gaat toch rechtop lopen en lacht naar andere mensen en groet ze, dan krijg je ook veel blijheid terug en daardoor ga je je beter voelen. Het is voor verlegen personen behoorlijk moeilijk, maar zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigen waarde is iets wat jij jezelf geeft. Door allerlei ervaringen kunnen er sabottagemechanismen ontstaan die ervoor zorgen dat iemand zijn eigen waarde laat dalen. Het klinkt misschien raar maar het is zeker niet de ander die jouw waarde bepaalt. Dat doe je zelf. Doordat er lang genoeg sterke prikkels komen die je zelf aan het twijfelen brengen, ontstaat de gedachte van minder waardevol zijn. Als je je er ook nog eens naar gaat gedragen, dan wordt het nog ingewikkelder. Het gedrag probeert het zelfbeeld te compenseren. Het werkt niet aan de oorzaak maar aan het bijverschijnsel van de zelfwaardetoekenning. Zo'n bekend verschijnsel is perfectionisme waarin mensen erg ver kunnen doorschieten en bij tegenslag erg diep over in de put kunnen zitten. De kunst is om dit te snappen, te accepteren en vervolgens de weg terug weer in te slaan waarin je jezelf weer steeds meer waarde gaat geven. De waarde hangt dus nooit af van wat anderen over je denkt maar wat je zelf over jouw waarde denkt. Omdat iemand te dicht op zijn eigen probleem zit, is het verstandig om te kijken of je een zetje wilt ontvangen van een coach/begeleider die hier respectvol mee omgaat.
Heel veel vertrouwen toegewenst en laat de handschoen oppakken voor degene waar de vraag op slaat.