Wat is het verschil tussen verlegenheid en selectief mutisme?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Selectief mutisme is een zeldzame, complexe angststoornis. Kinderen met selectief mutisme spreken uitsluitend in een voor hem of haar bekende omgeving tegen gezinsleden of andere naasten, terwijl spreken tegen anderen volledig ontbreekt.
Verlegenheid komt algemeen voor. Verlegen kinderen moeten in een nieuwe situatie eerst wennen. Bij het binnenkomen zeggen ze niet meteen wat tegen een vreemde persoon. Maar zodra ze er gewend zijn is dat geen probleem meer.
Amadea