Hoe ontstaat angst?

Ik weet dat als je bijvoorbeeld in het verleden een vervelende ervaring hebt gehad met bijvoorbeeld een dier, je later er bang voor kunt zijn. Ik ben zelf heel erg bang voor spinnen, ookal kan ik niet herinneren dat ik er ooit NIET bang van spinnen ben geweest en ik kan dus ook niet een vervelende ervaring herinneren waardoor ik bang geworden ben van spinnen, ik heb jammer genoeg wel hele vervelende situaties gehad met spinnen, maar toen was ik er al doodsbang voor.
Ik geloof zelf dat deze angst je min of meer bent aangeleerd als je klein bent, dat andere mensen een voorbeeld geven dat ze bang zijn, waardoor jij het gevoel krijgt dat je er zelf ook bang voor moet zijn. Maar zijn er ook andere manieren waarbij een angst voor iets ontstaat? Want ik weet zelf dat normale huisspinnen, kruisspinnen en hooiwagens weinig kwaad kunnen, ik vind ze er gewoon verschikkelijk eng uitzien. Ook een raar verschijnsel is dat ik voor kleine spinnen doodsbang ben, maar ik niet bang ben, en zelfs ervan geniet als er een vogelspin op mijn hand loopt.
Dus het komt er eigenlijk op deze vraag neer: "hoe ontstaan precies deze angsten en hoe kan ik deze angsten overwinnen?"
Ik heb trouwens ook gelezen dat sommige mensen met behulp van lucide dromen hun angsten hebben overwonnen. Zijn er ook mensen die zo van een angst voor dieren zijn afgekomen? En hoe zou ik dat in een lucide droom kunnen doem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (4)

Angst ontstaat idd vaak bij ervaringen in het verre verleden van je leven, maar dat is niet altijd zo. Bijvoorbeeld een relatie met een partner, kun je moeilijk ervaren hebben toen je 3 jaar was. Je kunt na een slechte ervaring met een ex, bang zijn om opnieuw te beginnen, omdat je denkt dat je weer in het zelfde schuitje gaat belanden. Of een ongeluk meegemaakt/gezien hebben waardoor je extra op je hoede bent als zo'n gelijk soortige situatie zich voordoet. Kortom, door ervaringen en dingen die je je voor stelt.
Er zijn zeker methodes om van je angsten af te komen. Spinnen en muizen staan volgens mij op nr 1 als het gaat om angsten, dus daar zal ook zeker een therapie voor zijn.

Misschien een leuk en handig idee; neem een potje en loop eens door de tuin om een klein spinnetje te vangen. Neem dat potje overal in huis mee naar toe voor een week. Van de wc tot achter de tv. (wel om de 2 dagen even een nieuwe vangen als het kan) Dit alles om gewenning te krijgen. Na een week probeer je hem eens over je hand te laten lopen. Lukt het of durf je niet, geen probleem. Weer een week dat potje mee sjouwen :p enz enz. Als je eenmaal het beestje van hand naar hand kunt laten kruipen, zul je zelf ook merken dat het allemaal best wel meevalt. Als dit later moeiteloos gaat, ga dan terug naar de tuin om een dikkere spin te zoeken en herhaal het proces totdat de spinnen in je tuin bang van jou zijn geworden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, slimme manier! Bedankt, ik ga het uitproberen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij mag blij zijn dat ik er niet per ongeluk op ben gaan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn vieze beesten... Alsof jij niet neefjes of vliegen dood slaat als zij je gaan irriteren... Er zijn er genoeg van dus wat maakt het uit. Er staat toch niet dat ie ze langzaam levend moet verbranden....
Specifieke angsten en fobieën vinden hun ontstaan vaak in een of meer specifieke gebeurtenissen. Meestal was u ten tijde van het onstaan vermoeid, bezorgd, verdrietig, boos of op andere wijze mentaal en fysiek belast. In geval van psychisch trauma was u gewoon niet opgewassen tegen hetgeen u overkwam.

Wat gebeurt er?

In een periode van (te) grote belasting laat uw geest het even afweten. U raakt gedesoriënteerd en uw lichaam reageert hier op met angst-symptomen. Zweten, hartkloppingen, trillen, het gevoel flauw te zullen vallen, zelfs dood te gaan. Uw geest ‘koppelt’ deze angst aan de omgeving waarin u zich op dat moment bevindt. Voortaan herkent de geest iedere soortgelijke omgeving als bedreigend, en u wordt ‘automatisch’ onzeker, angstig of raakt in paniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan een onbewuste schrik ervaring gehad hebben toen je heel jong was. lucide dromen zou kunnen maar je kan het ook verzinnen. want van een lucide droom weet je ook niet zeker of het allemaal klopt.

je verzint bijvoorbeeld dat er een spin onverwacht op je gezicht zit. dan schrijf je op: wat doet de spin? wat wil de spin? wat wil ik met de spin?

dat beantwoord je en als je dat maar regelmatig doet, of het hardop aan jezelf vraagt zal het minder worden. gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken om je eigen angst te overwinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het met paarden en pony's. Mijn ouders zeiden dat paarden altijd gevaarlijk waren, mocht er niet in de buurt komen. Nu ben ik bijna 21 jaar en ben dooooodsbang voor paarden. Mijn ouders hebben het altijd zo zwaar aangedikt dat je dood kon gaan met paarden... Ik had genoeg vriendinnen die op paardrijden zaten, had buren die paarden hadden maar nog ben ik er bang voor en weet ik beter.
Ik denk dat je jezelf moet dwingen om er gewoon op te stappen. Ik vind het ook vieze griezels maar begin met die hooiwagen... Ze rennen meestal niet hard, zijn dus makkelijk vast te houden voornamelijk aan die poten... Ik begin namelijk zelf naar een ponystal te gaan en er naar te kijken, vlakbij te staan... Ik heb er al zelfs een paar geaaid... Mijn volgende stap is in de weide gaan lopen bij een paard. Je kunt dus ook stappen gaan ondernemen om de angst langzaam aan kwijt te raken. Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan ook zijn dat toen je een peuter was dat je heel gefascineerd keek naar een spin en dat iemand je voor de grap heeft laten schrikken. Mijn neefje heeft daar nu last van alleen dan bij vlinders..