Kan je nog paniekaanvallen krijgen als je weinig caffeine binnen krijgt?

Mijn naam is Willem en ik word 22 jaar oud.
Ik heb wel eens last van paniekaanvallen en heb gelezen dat dit ook kan komen door bepaalde producten of slechte gewoontes.
Zoals roken of te veel cafeïne binnen krijgen.
Roken ben ik nu inmiddels 1 maand mee gestopt na 5 jaar roken (zonder moeite gek genoeg..)

Maar met cafeïne heb ik nog wel moeite.. Ik heb gelezen dat het juist goed voor je is om 400 ml koffie binnen te krijgen. En hier voor dronk ik misschien wel een liter aan koffie als het niet meer is.
Maar geld dit ook voor mensen met paniek aanvallen? Ik drink namelijk graag een kopje koffie in de ochtend voordat ik naar school ga.. en nog een voor het sporten. Kan dit paniek aanvallen op wekken vraag ik me af? (En dan heb ik het over mijn nieuwe inname van cafeïne)

Groetjes

Willem

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2K
Ritsuka
7 jaar geleden
goed bezig met stoppen met roken.
Minderen met cafeïne en voldoende slapen kan zeker helpen om paniek te verminderen. En je sport ook al, wat top is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hey bedankt voor leuke reactie!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*de leuke
Cryofiel
7 jaar geleden
Paniekaanvallen ontstaan vanzelf. Daar heeft cafeïne op zich geen invloed op. Wat wel zou kunnen is dat een mini-aanvalletje zonder cafeïne snel uitdooft; dan voel je je hooguit een kwartiertje wat geagiteerd. Maarr met cafeïne kan datzelfde mini-aanvalletje uitgroeien tot een grotere aanval, die je echt merkt.

Antwoorden (2)

Paniekaanvallen hebben een psychische oorzaak,je kan hier beter eens voor naar een psycholoog gaan.Te veel caffeïne kan inderdaad een paniekaanval wat rapper uitlokken,maar een 2 à 4 tal tassen per dag mag wel en zal niet zo vlug een aanval uitlokken.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb ik een tijdje gedaan! En vooral veel gesprekken er over gehad wat het met je doet en waar naar toe het lijdt.. maar helaas heb ik ze nog soms.
Ik kreeg op 20 jarige leeftijd een zware paniek aanval, besluit "hyperventilatie".
Nu....40 jaar later heb ik er nog steeds last van, doch véél minder en zeker minder heftig.
Het gebruik van caffeine lokt (bij mij) echt wel een aanval uit, drink nu steeds deca koffie.
Tevens roken (wat ik ook niet meer doe), alcohol drinken.
Mijn raad en wat mij geholpen heeft is alles wat de hersenen enigszins kan prikkelen proberen tot een minimum te beperken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De déca koffie drink ik max 4 tassen daags.