Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Vraagje over medicatie.

Vraag voor de medicijnkenners hier:
Ik gebruik oa Citalopram(20 mg)als anti-depressiva.
Ik heb van een kennis gehoord dat zij dit ook gebruikt als slaapmiddel.
Ik wil dit ook wel proberen omdat ik erg slecht slaap en zowel s'nachts als overdag lichamelijk en geestelijke maar niet tot rust kom.Heel slopend..
Het is een middel waar je heel suf van wordt, bij een te hoge dosis kan je zelfs bewusteloos raken.
Klinkt voor mij wel aantrekkelijk,even helemaal van de wereld zijn.
Maar ik moet natuurlijk wel uitkijken wat ik doe.
Iemand hier ( met medische kennis?)een idee??
En:Ik zit niet te wachten op gepreek en waarschuwingen,als is het goed bedoelt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

citalopram is bedoelt als hulp bij somberheid, als anti depressiva. Dat je kennis het gebruikt als slaapmiddel zegt niets over de veiligheid daarvan. Het is best een sterk middel dus ik zou eerlijk gezegd niet gaan experimenteren daarmee. Niet bedoelt als preek, maar meer gebaseerd op wat ik van het middel weet. Er zijn ook veel andere middelen die niet zo sterk zijn die je ook helpen om suf te worden. Denk aan melatonine (neem wel op regelmatige basis en altijd op hetzelfde tijdstip), valeriaan, sint janskruid. En allerlei andere zaken kunnen je ook helpen om rustiger te worden. Lavendelspray op je kussen, rustige muziek met natuur geluiden, een wandeling maken 's avonds, voor je naar bed gaat een warme douche. Geen tv of computer ruim een uur voor je gaat slapen. Geen thee, koffie of eten lang voordat je gaat slapen. Overdag genoeg beweging en op zijn minst een half uurtje buitenlucht. Regelmatige voeding, ontbijt, lunch, avond eten en wat tussendoortjes. Al die zaken kunnen je helpen om tot rust te komen en beter te slapen. Ik kan je ook aanraden te mediteren, als het je niet alleen lukt zoek dan eens een geleide meditatie op op internet. Of een luisterboek zodat je naar een verhaaltje kan luisteren. Ook ademhalingsoefeningen en aanspanningsoefeningen in bed kunnen goed helpen.

Dit soort dingen moet je altijd met je arts bespreken. Die weet alle voor en nadelen van de middelen en eventueel combinatie met andere middelen. Ook kan die je helpen bij een dosering of wijzen op eventueel andere middelen voor het lastig in slaap komen.

eigenlijk iets om met je psychiater/huisarts/psycholoog te bespreken. citalopram kun je idd als slaap-, en tot rust- kom middel gebruiken. wel goed overleggen met de voorschrijver.

Citalopram is een medicijn wat je stemmingswisselingen en emoties op peil houdt en controleerd. Je kan dit medicijn wel gebruiken als slaapmiddel, maar dat is niet gewoonlijk. Meestal wordt er temazepam of oxazepam voorgeschreven. Dit zijn kalmerende middelen die helpen bij het inslapen. Overigens is het niet vreemd dat je last hebt van slapeloosheid, dit kan ook te maken hebben met de medicatie die je nu gebruikt. Deze kunnen averechts werken op sommige bijverschijnselen. Ff naar de arts om je verhaal te doen kan geen kwaad denk ik dan. Als jij er maar weer lekker door slaapt! Zie hieronder het verschil tussen de medicijnen. http://www.gezondheidsnet.nl/slaap-lekker/artikelen/498/slaapmiddelen-meer-kwaad-dan-goed- Toegevoegd na 5 minuten: Ik weet dat je liever geen waarschuwingen hebt, beschouw dit dan maar als kritisch feitje; Jij hebt citalopram gekregen als anti depressiva. Wanneer je hier een hogere dosering van neemt om het als slaapmiddel te gebruiken kan het zijn dat het geen effect, of geen juist effect meer heeft en dus niet meer diend als anti depressiva. Ik zou hier wel onderscheid in maken, en niet zomaar dosering verhogen/verlagen maar toch vragen naar een extra medicijn zodat deze intact blijft voor de functie die.hij nu heeft.

Bronnen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie...

Antidepressiva hebben een andere uitwerking op 'normale' mensen dan op depressieve mensen. Net zoals een ADHD-er rustiger wordt van ritalin en iemand zonder ADHD juist actief kan worden. Met antidepressiva kan dit effect nog heel wat groter zijn. Afhankelijk van de dosis kan je compleet andere effecten krijgen. Ook hoe lang je de medicatie al neemt maakt uit. Als je nog maar redelijk recent gebruikt hebben je hersenen tijd nodig om zich aan de nieuwe situatie aan te passen (vooral de eerste paar weken kunnen bijzonder onaangenaam zijn voor patiënten). Zonder overleg met de behandelend arts de dosis/frequentie veranderen kan de behandeling behoorlijk saboteren en zelfs nieuwe problemen veroorzaken (en het is uiteindelijk toch de bedoeling dat je weer van de pillen af komt). Bij Citalopram behoren zowel als slapeloosheid als onrust tot de bekende bijwerkingen. Wat je beschrijft kan daarmee heel goed samenhangen met het normale gebruik. Geef dit door aan de behandelend arts. Het kan best zijn dat je medicatie aangepast moet worden.

Van mij hoef je geen preek te verwachten maar als je het niet erg vindt noem ik wel even de effecten van overdosering van citalopram: coma, stupor, insulten, sinustachycardie, transpireren, braken, cyanose, hyperventilatie. Zes fatale gevallen zijn bekend, meestal in combinatie met andere middelen. (je gebruikt OA citalopram) Natuurlijk is het een bijzonder aantrekkelijk idee om van je ellende verlost te zijn maar als je ontwaakt vanuit je bewusteloosheid, want slaap kan ik een (sub)comateuze toestand niet noemen, dan denk ik niet dat er ook maar een fractie van je problemen verdwenen is. Integendeel, je voelt je lichamelijk ook nog eens belabberd. Wil je geestelijk tot rust komen, zoek dan situaties, afleidingen en mensen op waar je rustig van wordt. Zuig die mensen niet leeg (die intentie heb je volgens mij niet) maar leer van ze, kijk wat jij hen te bieden hebt en vooral, zoek harmonie en evenwicht in plaats van energie te steken in je negatieve, destructieve emoties. Toegevoegd na 11 minuten: Bottom line is dat je van medicijnen nooit echte rust mag verwachten. Hoogstens helpen ze wat dat betreft je een paar dagen verder, waarna je hopelijk zelf de draad weer op kunt pakken.

Bronnen:
http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort=tek...

Ik neem aan dat de verleiding groot is om eens even helemaal van de wereld te zijn... om eens even alle problemen en zorgen kwijt te zijn. Maar toch zou ik het eerst met je huisarts bespreken. Er is een mogelijkheid om eventueel nog een slaapmiddel bij te nemen. Dan kan je de Citalopram in dezelfde dosis blijven nemen en af en toe het slaapmiddel als je het echt nodig hebt. Dus niets op eigen houtje doen, ga naar je arts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100