Ik maak me veel zorgen over wat mensen van mij denken. Wat kan ik daaraan doen?

Ik kan me heel veel zorgen maken over hoe ik overkom en hoe mensen over mij denken. Dit is heel vervelend, maar ik kan het niet van me afzetten. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

Ik zal je een goede tip geven, niet als de meesten hier van ''niks van aantrekken wat mensen van je vinden'' want dat is juist verkeerd. Het is normaal dat je gevoelig bent voor de mening van anderen en dus ook wat anderen van je vinden. Dit maakt mensen beïnvloedbaar in positieve zin. Hoe zou de wereld er uitzien met koudhartige eigenwijze beterweterds?. Ik heb zelf ervaring met deze dingen, ik denk dat simpelweg je horizon moet gaan verbreden onder andere wat je van jezelf vind. Kan ik je prive eventueel wel wat nuttige tips over geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik geef mijn e-mailadres e.d. liever niet (ik vertrouw u natuurlijk wel, maar gewoon in het algemeen), maar bedankt voor het aanbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft ook niet. Ik had het over de mail hier. Maar ik wil hier ook wel reageren natuurlijk, dacht dat je dat misschien (gezien je verhaal) lastig zou vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, goed idee, stuur maar naar mijn persoonlijke berichten a.u.b.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt deels gelijk. Maar als ik op straat loop en iemand zou zeggen: Jij bent een loser, omdat ik bijvoorbeeld die dag geen gel in heb. Dan trek ik me er niks van aan. Alleen als mensen mij een nuttige opmerking geven trek ik er iets van aan. Mijn moeder bijvoorbeeld.

Andere antwoorden (9)

Je niks van n ander zijn mening aantrekken.
Krijg je zelfverzekerd van, en dat zien ze dan..

Toegevoegd na 1 minuut:
Word je zelfverzekerd van*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk geen antwoord. Zij trekt zich er net heel veel van aan, als het allemaal zo makkelijk was dan zou het leven een stuk eenvoudiger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad ja... Wat eefst zei, zou ik ook zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het werkt idd net andersom. als je zekerder bent van jezelf hoef je je er niets van aan te trekken.
gewoon genieten van je leven, niet druk om maken wat mensen over je denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zo makkelijk was, liepen er geen mensen rond met dit soort problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geniaal!!!! hier was de vraagsteller vast nog niet opgekomen. beetje hetzelfde als het oplossingsgericht zijn naar iemand die niet van alcohol af kan blijven: gewoon niet meer drinken en je probleem is opgelost!
Dit zal moeilijk worden als je jezelf niet anders op gaat stellen.

Draai de rollen eens om,denk je dat andere mensen zich druk maken om wat jij van hen denkt?

Ik weet bijna zeker van niet en kan nu wel zeggen;leef je leven zoals jij dit goed vindt en wat anderen denken moet je je niets van aantrekken,maar zo werkt het helaas niet als je dit niet gewend bent.

Toch is dit de enige manier op je zorgen hierover op te lossen,denk makkelijker,denk ook;moet je me niet? jammer dan,maar echter jouw probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon grof gezegd schijt hebben en gewoon jezelf zijn. Je kin omhoog, schouders op en je ding doen.

Het maakt niet uit wat iedereen van je denkt. Het is natuurlijk wat anders als je ouders je corrigeren op je gedrag of iets dergelijks, maar als je op straat loopt moet je gewoon je zelf zijn en je nergens voor schamen.

Misschien helpt het om er lekker fris uit te zien. Hier word je zelfverzekerder van. Gewoon lekker mooie kleren aan, gel in je haar en geurtje op. Dit is echter een hulpmiddel. Uiteindelijk ben jij degene die de knop moet omdraaien!

http://www.youtube.com/watch?v=xTVjUaszyQ8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het volwassen worden hoort een periode waarop wij ons bewust op een of andere manier tot mensen gaan ver-houden. We willen meestal aardig gevonden worden, en het duurt even voordat we merken dat het onmogelijk is om door iedereen aardig gevonden te worden.
En als we dat nog niet hebben geaccepteerd, lopen we rond met de gedachten erover.

Later weet je dat omgaan met andere mensen zoals je zou willen dat anderen met jou omgaan, voldoende is.
Zijn daar onbedoelde mislukkingen in, kan je excuus aanbieden, mocht dat nodig zijn.

Het is verder heel goed om te bedenken, dat andere mensen jou veel minder interessant vinden dan jij jezelf vindt. Allerlei zaken waar jij over tobt, vallen verder niemand op.

Het sociale gedrag wordt in de puberteit en de adolescentie geoefend, en op den duur gaat het vanzelf, en hoef je er echt niet meer zoveel over na te denken hoe je overkomt. Behalve als je je in korte tijd moet presenteren voor een nieuwe baan bv, dan is het maken van een goede eerste indruk heel erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord +
Kort gezegd: Heeft te maken met onzekerheid in je puberteit.
Misschien ook eens even opschrijven of er iets is gebeurd, waardoor dit gedrag versterkt werd.
Volg een cursus mindfulness, geweldig om je focus in het leven net even te veranderen. Elke cursus is natuurlijk anders, dus informeer even na een goede cursus in de buurt.

Mindfulness is eigenlijk een boeddhistische wijze van leven, het leert je in het hier en nu te staan. Je krijgt er rust, zelfvertrouwen en je krijgt er vooral een positieve kijk van, op het leven en jezelf.
Doen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw gevoel heeft te maken met onzekerheid en zelfvertrouwen. Je zoekt bevestiging in de buitenwereld en je vraagt je af of je wel goed genoeg bent. Het klinkt alsof je een beetje faalangst hebt. Faalangst komt bij heel veel mensen voor en hoort een beetje bij het leven zoals het momenteel geleefd wordt. Er wordt veel waarde gehecht aan status, geld,aanzien en alles wat daar bij hoort.

Het enige dat je kunt doen is bij jezelf te rade gaan. Waarom maak je je zorgen over wat mensen van je denken, waarom zijn zij zo belangrijk voor je? Denk je dat je beoordeeld wordt op je uiterlijk of op je gedrag? Je kunt nooit met iedereen meedoen en je kunt ook nooit iedereen zijn vriend zijn, want dan heb je de vriendschap met jezelf verloren.

Probeer jezelf te zijn en te laten zien wat jij belangrijk vindt, dan komen er vanzelf mensen op je pad die dat waarderen en je daarom graag mogen. Je hebt de goedkeuring van al die andere mensen in de buitenwereld niet nodig, het is wel fijn om complimenten te krijgen en om positief beoordeeld te worden, maar je bent goed zoals je bent, ook met je onzekerheid over jezelf.

Vertrouw op jezelf en op je intuitie, je gevoel zegt of je het juiste zegt of het juiste doet en voel je daar prettig bij. Geniet van je leven, want het is van jou en van niemand anders en niemand kan jou vertellen hoe jij moet leven, ik al helemaal niet. Hou van jezelf, je bent bijzonder en belangrijk, omdat er vast mensen zijn die van je houden zoals je bent. Wat zij aan je laten zien en merken is echt en dat weet je nooit van oppervlakkige contacten zoals collega's of schoolgenoten.

Leef en geniet, je bent wie je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
werken aan je zelfbeeld en aan de oorzaak waarom je zelfbeeld niet optimaal is.

denken dat het je niets doet of zo moeten doen werken niet zoals als je onzeker bent/blijft over jezelf.

er is dus werk aan de winkel zodat je het op een andere boeg kan (leren) gooien:

ik bent ik, en als jij hier je ding over denkt en of hier moeite mee hebt is dat helemaal prima, maar beslist niet MIJN probleem

;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast alle nuttige tips die kunnen helpen onzekerheid te verminderen heb ik nog de volgende uitspraak van Paulo Coelho in de aanbieding.

Hij zegt "What other people think of you is none of your business."

En zo is het, iedereen is vrij te denken wat ie wil, dus daar moeten we ons niet mee willen bemoeien.