Als ramen uv-stralen tegenhouden, waarom is het dan handig naast een raam te zitten als je winterdepressie hebt?

Ramen houden uv-stralen tegen en hinderen of verlagen de aanmaak van vitamine d, zo wordt gezegd. Ook zou je minder snel bruin worden. Waarom wordt dan wel sterk geadviseerd naast een raam te zitten om met uv-stralen van je winterdepressie af te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (3)

Omdat de ramen wel degelijk uv-stralen doorlaten.
Alleen minder.
En binnen zit je lekker warm en bij het raam is het toch licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Winterdepressie wordt veroorzaakt door te weinig (dag) licht, niet door te weinig UV licht.
Het UV heeft er dus weinig of geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet de blootstelling aan UV-straling is belangrijk bij een winterdepressie maar het gaat om de blootstelling aan zichtbaar licht. (30-60 minuten/10.000 lux)

Toegevoegd na 7 minuten:
Er is overigens wel een mogelijk verband tussen winterdepressie en lage vitamine D levels, dus zonlicht met UV-B straling of een vitamine D3 supplement kan ook verlichting bieden.