Wat helpt tegen gevoel van stress en geen motivatie?

Het voelt als een kleine burn-out, ik heb geen motivatie maar heb te gelijker tijd zoveel dingen aan mijn hoofd. Soms lijkt het alsof ik iets vergeet te doen, maar dat is dan niks, en het brengt je zo'n gestrest gevoel. Ik heb het gevoel dat ik mijn leven weer op orde moet brengen, maar hoe?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Probeer eerst rust te nemen. Je bent waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk uitgeput. Misschien voor een tijdje andere prioriteiten stellen?
Ritsuka
3 jaar geleden
Als je er zelf niet uitkomt, dan kun je ook je huisarts om een doorverwijzing vragen naar een GGZ praktijkondersteuner voor hulp
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ga in ieder geval met de huisarts praten. Maak voor jezelf een lijstje van dingen/mensen waar je gelukkig van wordt en waar je stress van krijgt. Werk? Relatie? Financiën?
Jijzelf bent het belangrijkst. Het gaat nu om jou.
Piacenza
3 jaar geleden
Je kunt vaak beroep doen op maatschappelijk werk. Iemand komt dan bij jou thuis kijken en je kunt je probleem dan voorleggen. Misschien moet je de boel ook gewoon wat relativeren voor jezelf. Er is geen man overboord als je iets niet meteen oppakt. En ga lekker opruimen en leg de lat niet te hoog. Lopen begint ook met één klein stapje...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Buiten de goede antwoorden die al zijn gegeven; probeer genoeg te bewegen. Sporten zorgt voor aanmaak van o.a. dopamine, endorfine en serotonine. Er zijn meerdere (wetenschappelijke) artikelen te vinden die dit onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
herkenbaar:(, tips waar je misschien wat aan hebt
luister naar muziek, mediteer(klinkt misschien een beetje zweverig maar het help zo goed!), praat er met andere over, verwen jezelf, begin op tijd met dingen waar je stress van kunt krijgen, ga met vrienden/vriendinnen sporten, zoals de meeste al zeggen ga naar de huisarts, probeer in de avond zo min mogelijk te doen om even lekker te kunnen ontspannen, minder of stoppen met roken en koffie drinken (als je dit al doet), maak to-do lijstjes, eet gezond, stel duidelijke doelen, ruim op, ga goed voor dingen zitten (een lichaam in rust wil in rust blijven), maak een natuur wandeling, creëer een hobby zoals fotograferen of knutselen, probeer je telefoon zo veel mogelijk te vermijden, geniet van alle kleine dingen om je heen, dat vogeltje dat weer gezellig in je tuin zit, dat madeliefje dat alleen midden op dat grasveld groeit, etc dit is mijn mening dus het kan zijn dat jij er heel anders over denkt ik hoop toch dat je er wat aan hebt.

Antwoorden (2)

Ik ken je hele plaatje niet, maar het lijkt mij goed dat je op zoek gaat naar de bron van je stress. Je schrijft dat je veel dingen aan je hoofd hebt, maar dat er niets uit je handen komt. Vermoedelijk is de berg te hoog van alles wat je nog moet doen. Zo tegen de feestmaand aan hebben veel mensen hier last van.
Als de berg te hoog is, kun je het beste de berg kleiner maken door overzicht te creëren. Maak bijvoorbeeld een lijst van alles wat je nog moet doen en verdeel dat onder in subtaakjes. (Schrap ook zaken die niet nodig zijn en wees minder veeleisend naar je zelf. Wees daarin kritisch: moet je het echt op die manier doen, of kan het makkelijker.)
Plan deze kleine taakjes in, zorg voor ruime marges in tijd en eis daarin niet teveel van je zelf. Het is beter een paar kleine taakjes wel te doen, als een grote helemaal niet.

En uiteraard zijn de suggesties uit de reacties allemaal goede manieren om te ontstressen. Met name sport, want dan breekt het stresshormoon cortisol sneller af, zodat je gevoelens van onrust wat afnemen.
3 jaar geleden
Voor de stress te verminderen kan je goed gaan plannen wat je wanneer gaat doen. Rustig proberen zijn maar dat lukt niet zo snel als je stress hebt. Zoek genoeg afleiding tijdens pauzes dat je neemt en denk aan jezelf. Niet aan alles wat je nog moet doen maar wat kan ik op dit moment aan, waar heb ik op dit moment nood aan want dat is belangrijk om de taken te kunnen volbrengen. Als je stress en minder motivatie blijft hebben moet je eens gaan denken aan wat dat ligt, wanneer is het begonnen? wat heeft er zich daarvoor afgespeeld waardoor je misschien zo een reactie kan hebben daarop. Is het misschien gewoon de periode waarin we zitten? Als je je hiervan bewust bent ga je al veel kunnen laten liggen en meer tot rust komen.
Ik hoop dat je er iets mee bent.