Het nut van ruzie

Bij het woord ruzie denken we in de regel niet aan iets positiefs. Conflicten zijn vervelend, brengen spanning en frustratie mee, en drukken ons met de neus op onze tekortkomingen. Toch kan ruzie maken heel zinvol zijn.
FacebookGoogle+TwitterNuJijHyvesVertel verder
In elke relatie komen conflicten voor. Mensen zijn nu eenmaal verschillend. Ondanks al die individuele verschillen moeten mensen overal met elkaar samenwerken of samenleven. Dat vraagt soms heel wat van ons aanpassings- en incasseringsvermogen. Op het moment dat we daarin voor ons gevoel een grens bereiken, ontstaat er een conflict.

Mogelijkheden
Een conflict biedt heel wat mogelijkheden. Mensen worden “wakker” door conflicten, de zintuigen komen op scherp te staan, de energie van de betrokken partijen neemt toe. Het hebben van een conflict werkt activerend. Zodra je door een ander wordt aangesproken op je houding of je gedrag, beginnen je gedachten op volle kracht te draaien. Heeft hij gelijk? Wat deed je ook al weer precies? Was dat echt verkeerd? Al je aandacht wordt gericht op het analyseren van de situatie, jouw eigen rol daarin, en tegelijk probeer je om die stortvloed van gedachten in woorden om te zetten. Je staat dus helemaal “op scherp” en je aandacht is gericht.

Laat jezelf zien!
Maar het conflict is ook een ontmoetingspunt. De ander laat tenslotte iets van zichzelf zien door het conflict te beginnen. Hij laat daarmee zien wat hij belangrijk vindt, wat zijn normen en waarden zijn, waar hij waarde aan hecht. Bovendien laat hij je ook op relationeel gebied iets weten: “Jij bent belangrijk genoeg om mee te ruziën, ik hecht genoeg waarde aan onze relatie of samenwerking om dit te willen uitvechten of oplossen.” Door te reageren op de opening van het conflict doe je hetzelfde: Je laat jezelf zien. Je laat de ander weten hoe je denkt, wat je mening is, waar je voor staat. Maar voordat je dat aan de ander kunt laten weten, moet je daar zelf al een beeld van hebben. Door het conflict leer je dus niet alleen iets over de ander, maar ook over jezelf.

Verder

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/32910-het-nut-van-ruzie.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u voor u info, zo weet ik meer over de nut van ruzie en hopen dat anderen het ook nu weten

Andere antwoorden (1)

Frustratie kwijtraken door het van je af te gooien met woorden. Dat kalmeert, en als de ander(en) bereid is(zijn) toe te geven dan kan het weer tot verzoening komen.
Amadea