Wat zijn de medische verschillen tussen een milde en zware depressie over het algemeen?

Men spreekt vaak van een milde tot zware depressie. Maar wat is nu precies het verschil en wat zijn de verschillen voor de persoon die deze depressie heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Dat is echt niet te zeggen. Daar zijn geen strikte normen of regels voor.
En dat komt omdat een depressie een heel persoonlijke zaak is. Wat voor de een mild is, is voor de ander ernstig. Dus wat vertelt de patiënt? Wat zijn de klachten en
Hoeveel last heeft hij/zij?

Wat is een milde en een zware depressie?
De ernst van een depressie kan variëren. Op basis van het aantal klachten en de ernst ervan wordt onderscheid gemaakt tussen een lichte, matige en ernstige depressie. Als je depressieve klachten hebt, wil dat nog niet zeggen dat je ook "een depressie" hebt. Er kan sprake zijn van een schommeling in je stemming.
Maar vaak wordt dat wel een depressie genoemd.

Naast een reguliere depressieve stoornis zijn er nog verschillende vormen van depressie:
Depressie met psychotische kenmerken: naast de depressieve klachten is er ook sprake van wanen en hallucinaties.
Atypische depressie: in tegenstelling tot een reguliere depressie, is er bij deze vorm sprake van meer eten, meer slapen en gewichtstoename. Onder de atypische depressie valt ook de seizoensgebonden of winterdepressie.
Depressie na een bevalling: dit wordt ook wel post partum depressie genoemd.

http://www.webzorg.nl/?pid=334&itemid=137&contentitemid=77
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is af te meten aan de hoeveelheid klachten.
Bij een milde depressie heeft men last van tenminste 2 van onderstaande klachten, bij een zware van alle klachten.
Verschijnselen van depressie
Mensen hebben een depressie wanneer ze zich minstens twee weken achtereen erg
somber voelen en daarnaast last hebben van meerdere onderstaande verschijnselen:
• lusteloosheid en prikkelbaarheid
• gebrek aan interesse en plezier
• concentratieproblemen, vergeetachtigheid en besluiteloosheid
• schuldgevoelens, zelfverwijten en het gevoel niets waard te zijn
• het gevoel van binnen dood of leeg te zijn
• gevoelens van machteloosheid, wanhoop en angst
• grote vermoeidheid
• sterke neiging tot piekeren
• huilen zonder dat dit oplucht of graag willen huilen maar dit niet kunnen
• traagheid in praten, denken en bewegen of lichamelijke onrust
• gebrek aan eetlust en gewichtsverlies of juist overdreven eetlust en gewichtstoename
• moeite met inslapen of doorslapen of juist niet uit bed kunnen komen
• weinig of geen zin in vrijen of sex
• lichamelijke klachten zoals: verstopping, een droge mond, onverklaarbare pijn, duizeligheid, hartkloppingen, trillende handen, druk op de borst en hoofd- en rugpijn.
Veel depressieve mensen voelen zich ’s ochtends het ellendigst en gaan zich in de loop van de dag beter voelen, bij anderen zijn de verschijnselen ’s avonds juist het sterkst.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.paulgheskiere.be/paginas/Depressie.htm