Wanneer heb je een "winterblues" en wanneer is het gewoon "balen"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Symptomen winterblues
Als enkele van de volgende symptomen je met name in het najaar en winter bekend voorkomen, is de kans aanwezig dat je last hebt van de winterblues of winterdip.

■(Aanhoudende) vermoeidheid.
■Overmatige behoefte aan slaap.
■Somberheid, je depressief voelen.
■Concentratieproblemen.
■Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden.
■Passiviteit, apathie.
■Prikkelbaar, agitatie.
■Toegenomen eetlust (m.n. koolhydraat voedsel als pasta en chocolade)
■Gewichtstoename, soms wel 4 tot 6 kilo.
■Verminderde behoefte aan sex en intimiteit.
■Minder behoefte aan sociale contacten.

Het is kenmerkend aan de winterblues dat de klachten in het voorjaar weer verdwijnen.

Je voelt zelf het beste of de symptomen gedurende het seizoen verdwijnen of blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van bovenstaande symptomen af en toe eens een dagje last hebt is het geen winterblues of winterdepressie maar gewoon een baaldag omdat alles zo grijs en nat en koud is. dat heeft iedereen wel eens. Je kunt soweiso eens lichttherapie uitproberen. Ik hoor daar veel positieve verhalen over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je met winterblues de echte winterdepressie bedoelt, officieel SAD: Seizoensafhankelijke Depressie/ Seasonal Affective Disorder.
Daar twijfel je niet over. Een baaldag heeft iedereen weleens, maar als je in oktober/november begint in te storten tot aan maart, dan is het SAD.
Dat kun je ook in een lichte vorm hebben (SSAD, Subsyndromal Seasonal Affective Disorder), maar dan nog is het niet te vergelijken met 'gewoon' een baaldag.
Ik heb het zelf altijd omschreven als behoefte aan winterslaap. Laat mij me maar vol eten in oktober/november, en laat me dan slapen tot maart.
Ik zàg echt wel dat het in januari alweer eerder licht werd en langer licht was, maar pff, dan duurde het nog minstens een half jaar tot de lente! En in november duurde het nog minstens een jaar tot de lente! Zo voelde het tenminste. Dat winterseizoen duurde eindeloos lang en de lente en zomer vlogen voorbij.
Ik besefte pas dat dit het probleem was toen ik er een winter géén last van had, een winter nadat ik in Scandinavië was geweest. Toen legde ik zelf een link tussen zon/licht en die winterdepressie.
Later heb ik zelf een lichttherapielamp gekocht (een goedkope is voldoende als je blues niet zo erg is; een duurdere helpt als je flink last hebt - overigens kun je dan vaak ook lampen huren) en ik kan het niet anders omschrijven dan een verlossing.
Ik vind de winter nog steeds niet geweldig, maar ik hoef me er niet meer met vreselijk veel moeite doorheen te slepen.
Denk je dat je echt SAD hebt, dan kun je met je huisarts overleggen of lichttherapie iets voor jou is. Veel instellingen hebben er speciale faciliteiten voor (néé, de zonnebank is geen vervanging).
Is het 'niet erg genoeg' of zijn er andere redenen waarom lichttherapie niet geschikt is, overleg dan of zelf een lamp aanschaffen een optie is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog een redelijke link gevonden:
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/25/61/Winterdepressie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar en duidelijk verhaal +