Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe gaat het er aan toe in het "Centrum voor geestelijke gezondheid" (ben bloednerveus om er naar toe te gaan) ??

Ik kamp nu sinds een jaar of vijf met steeds toenemende stress. Alles loopt zo'n beetje mis (stresserende baan, ontzettend veel stress met zoontje dat ziek is, zorgen over zijn toekomst, financiële zorgen,...) en ik kan het steeds moeilijker aan. Uiteindelijk na jaren twijfelen bij de huisarts aangeklopt want zo kan het niet verder, het begint mijn hele leven te overheersen.

Hij heeft me doorverwezen naar het "Centrum voor geestelijke gezondheid" en volgende week heb ik daar een "intake" gesprek.

Ik ben er als de dood voor en zit te twijfelen om het toch maar af te zeggen. Maar ik wilde toch eens vragen: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe gaat het er daar aan toe? Heeft het geholpen om wat beter met de stress om te gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben zelf psycholoog en tijdens de opleiding werd zeer goed getraind om mensen gerust te stellen, om het ijs te breken, om je in te leven etc. etc. En inderdaad, hulpverleners zijn ook maar gewoon mensen. Ze proberen zich zelf al voor te stellen hoe spannend het kan zijn zo'n eerste keer, vandaar dat ze er dus ook alles aan zullen doen om jou op je gemak te stellen! En waarschijnlijk zullen ze ook zeggen dat het JOUW behandeling is en jij dus de regie in handen hebt (en in principe mag stoppen wanneer jij dat wil). succes ermee, knap dat je dit doet!

De mensen die daar werken doen vaak het werk met liefde. Ze behandelen je dan ook vaak erg goed. Ze komen veel mensen tegen die stressen voor een gesprek, zeker wanneer dit het eerste gesprek is. Daar houden ze allemaal rekening mee. Waarschijnlijk bieden ze je eerst wat te drinken aan en openen ze het intake gesprek op een rustige subtiele manier. Ze gaan een beetje kijken wat voor persoon je bent en laten zien wat ze voor je kunnen betekenen. Dan gaan ze in het volgende gesprek je helpen met de stress, hiervoor geven ze trucjes en zoeken ze uit waarom je stress hebt en waar het vandaan komt. Het zal niet bij iedereen helpen, maar de kans dat het gaat helpen is zeker aanwezig. Ze zijn professionals en weten wat ze doen. Maak je niet al te druk, het komt goed :)

Ja, ik heb daar ervaring mee en ook ik wilde afzeggen. Maar dan voel je je daar weer naar over, dus hoop dat je het niet doet. Het zijn ook gewoon mensen. Zij kozen voor dit werk en niet voor niets. Ze weten dat bijna iedereen het eng vindt en kunnen daar goed mee om gaan als het goed is. Je zult veel vragen krijgen, ook over je verleden wellicht, maar jij houdt de regie en je moet niks! Of het helpt is niet van hieruit te beoordelen, is voor ieder anders. Voor mij was het niet de manier, maar ben gelukkig wel helemaal stressvrij hoor ;). Succes en probeer dingen te met je aandacht, zodat je minder piekert.

Misschien helpt t je om hier wat meer helderheid op te krijgen hoe dit bij je werkt. Dus hoe je jezelf stress bezorgt.. Stress ontstaat (in jou geval) over niet weten wat de toekomst je brengt, hoe je zoontje het gaat doen laten, of hij opknapt, of je voldoende geld zal hebben etc.. Ik kan me voorstellen dat dit alleen maar is toegenomen. Want hoe meer je die verhalen voedt, hoe meer het piekeren toeneemt. De realiteit is dat je het niet weet, punt. Er is alleen maar Nu. Dit moment. Zo zijn we 'scheppend' bezig met onze toekomst. Op een gezonde manier. Verhalen en piekeren over de toekomst daarmee maken we onszelf ziek.. Dat betekend dus dat je ervaringen aan moet gaan. En ervaringen aangaan is eigenlijk leren voelen hoe het in het hier en nu (voor jou) is. Dus ook de ervaring aangaan van een intake gesprek, er ideeën over hebben, het eng vinden, niet weten hoe het zal zijn. Dit alles gewoon gaan ervaren. De strekking van hoe je je vraag stelt is de ervaring laten afhangen ten opzichte van de ervaringen van anderen. Natuurlijk kan dat de drempel lager maken voor je om te gaan, maar je zult toch de ervaringen zelf aan moeten gaan, proeven, bekijken, herkauwen, en deze je eigen maken.... Dus pak aan wat je kan helpen. Het gaat om groei en bewustwording. Het is immers een centrum voor geestelijke gezondheid. En daar wil je ook naar toe, geestelijk gezond. veel sterkte !

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100