Hoe gaat het er aan toe in het "Centrum voor geestelijke gezondheid" (ben bloednerveus om er naar toe te gaan) ??

Ik kamp nu sinds een jaar of vijf met steeds toenemende stress. Alles loopt zo'n beetje mis (stresserende baan, ontzettend veel stress met zoontje dat ziek is, zorgen over zijn toekomst, financiële zorgen,...) en ik kan het steeds moeilijker aan. Uiteindelijk na jaren twijfelen bij de huisarts aangeklopt want zo kan het niet verder, het begint mijn hele leven te overheersen.

Hij heeft me doorverwezen naar het "Centrum voor geestelijke gezondheid" en volgende week heb ik daar een "intake" gesprek.

Ik ben er als de dood voor en zit te twijfelen om het toch maar af te zeggen. Maar ik wilde toch eens vragen: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe gaat het er daar aan toe? Heeft het geholpen om wat beter met de stress om te gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
anneliez
9 jaar geleden
geen ervaring mee, knap dat je hulp hebt gezocht, ga er gewoon naar toe. Ze zijn er om je te helpen, je zult er vast niet slechter uitkomen, niet afzeggen, je hebt de eerste stap naar hulp gezet. Heel knap
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het intakegesprek zal vergelijkbaar zijn met jouw gesprek met de huisarts, alleen dan langer.
Wat zijn jouw klachten, waarbij zoek je hulp, heb je een verwachting van de hulp.
Je zult verbaasd staan wat voor 'normale' mensen je tegen zult komen in de wachtkamer :-). Ik geloof dat iets van 1 op de 3 mensen in hun leven een vorm van therapie volgt.
In jouw situatie zal de therapie wellicht in eerste instantie gebruikt worden voor jou om te klankborden, om je frustratie kwijt te kunnen, om handvatten te krijgen. Je hoeft niet zoals in de film op een bank te liggen, ben zelf nog nooit in een kamer geweest waar een bank was :-).
Een mens lijdt dikwijls nog het meest door het lijden dat hij vreest.... Ga er dus gewoon heen, je zit nergens aan vast, ook niet na de intake. Twee tips:
1, Mócht het gebeuren dat je geen klik hebt met de begeleider die je toegewezen wordt, trek dan tijdig aan de bel en zeg dit eerlijk, anders heeft de hulp/behandeling geen zin.
2, Begin met vertellen hoe lastig je deze stap vind en hoe je hier tegenop ziet/zag. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De grootste horde heb je al genomen, dat is hulp vragen. Er zijn hele volksstammen die hun leven niet meer goed op de rails kunnen houden door veel stress, maar niet iedereen is moedig genoeg hulp te vragen. Kzou er gewoon openminded heen gaan. De professionals die er werken zullen er alle begrip voor hebben dat je er tegenop hebt gezien om te komen. Dat is vrij normaal, denk dat het je mee zal vallen. Goed bezig! Heel veel sterkte!
Antoni
9 jaar geleden
Het lijkt alsof je niet precies weet wat je kan verwachten van een intakegesprek. Een intakegesprek is naar mijn idee een diepgaand kennismakingsgesprek waarin in ieder geval de volgende vragen aan de orde komen en zo (goed) mogelijk worden beantwoord: - Wat is er precies aan de hand met de betrokkene?
- Is er een behandeling nodig?
- Is er een behandeling mogelijk?
- Biedt onze organisatie een geschikte behandeling?
- Passen de betrokkene en onze organisatie bij elkaar?
- Zal een behandeling succesvol zijn?
- Zijn er mogelijkheden om samen te werken?
- Zal onze samenwerking succesvol zijn?
- Gaan wij samenwerken om een succesvol resultaat te bereiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, dat intakegesprek is lang niet altijd zo diepgaand als jij beschrijft hoor Antoni. Het merendeel van de dingen die jij noemt wordt achteraf in het team besproken en dan worden ze later pas met de cliënt besproken.
Antoni
9 jaar geleden
Dan is er dus nog minder reden voor Maarten2015 om zich zorgen te maken, lijkt mij.

Het beste antwoord

Ik ben zelf psycholoog en tijdens de opleiding werd zeer goed getraind om mensen gerust te stellen, om het ijs te breken, om je in te leven etc. etc. En inderdaad, hulpverleners zijn ook maar gewoon mensen. Ze proberen zich zelf al voor te stellen hoe spannend het kan zijn zo'n eerste keer, vandaar dat ze er dus ook alles aan zullen doen om jou op je gemak te stellen! En waarschijnlijk zullen ze ook zeggen dat het JOUW behandeling is en jij dus de regie in handen hebt (en in principe mag stoppen wanneer jij dat wil).

succes ermee, knap dat je dit doet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hele week al was ik opgetogen dat ik er eindelijk eens "aan begon", vol energie en zag het helemaal zitten om eens orde op zaken te stellen in mijn leven. Deze nacht echter had ik een nachtmerrie waar ik een paar keer op gesprek geweest was en mijn hart helemaal uitgestort had, vooral over de ziekte van mijn zoontje en hoe ik het moeilijk heb om daar mee om te gaan en me zo machteloos voel en me ontzettende zorgen maak over zijn toekomst. De week erop kreeg ik in mijn droom "bezoek" waarbij "ze" mijn zoontje kwamen weghalen omdat ik niet in staat zou zijn om voor hem te zorgen. Ik ben badend in het zweet en met tranen in de ogen wakker geworden en heb geen oog meer dichtgedaan. Begin serieus te twijfelen of deze piste wel zo verstandig is. Eens je in het vizier van de Overheid zit... eens je in de databases zit... (ik ben zelf IT-er gespecialiseerd in databases, business intelligence en data mining dus ik weet zéér goed wat er mogelijk is als je diverse databases begint te koppelen). Onzin natuurlijk, dat weet ik ook, die mensen zijn er om me te helpen om te gaan met mijn zorgen, maar ik kan het niet helpen, de twijfel sluipt toch binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap het helemaal. Ik weet ook niet of ik je twijfel kan wegnemen. Het enige wat ik je kan vertellen is:
- Ik heb in alle instellingen waar ik heb gewerkt nog nooit in 'andere systemen' kunnen kijken.
- het vanwege privacy ten strengste verboden is om zomaar achter de rug om van pt. contacten te leggen met anderen instellingen.
- dit een vorm van vrijwillige hulpverlening is, zomaar gerechtelijke stappen ondernemen kan dus niet!
- alle hulpverleners er zijn om mensen te helpen!!! in sommige kaders is dat 'helpen' misschien iets anders dat wat de persoon die hulp vragat voor ogen heeft, maar dat lijkt me hier totaal niet het geval!! Ga ervoor! dromen zijn een verwerking van (onbewuste) angsten overdag.
Ik hoor heel graag hoe het was!

Andere antwoorden (3)

De mensen die daar werken doen vaak het werk met liefde. Ze behandelen je dan ook vaak erg goed. Ze komen veel mensen tegen die stressen voor een gesprek, zeker wanneer dit het eerste gesprek is. Daar houden ze allemaal rekening mee.

Waarschijnlijk bieden ze je eerst wat te drinken aan en openen ze het intake gesprek op een rustige subtiele manier. Ze gaan een beetje kijken wat voor persoon je bent en laten zien wat ze voor je kunnen betekenen. Dan gaan ze in het volgende gesprek je helpen met de stress, hiervoor geven ze trucjes en zoeken ze uit waarom je stress hebt en waar het vandaan komt.

Het zal niet bij iedereen helpen, maar de kans dat het gaat helpen is zeker aanwezig. Ze zijn professionals en weten wat ze doen. Maak je niet al te druk, het komt goed :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik heb daar ervaring mee en ook ik wilde afzeggen. Maar dan voel je je daar weer naar over, dus hoop dat je het niet doet. Het zijn ook gewoon mensen. Zij kozen voor dit werk en niet voor niets. Ze weten dat bijna iedereen het eng vindt en kunnen daar goed mee om gaan als het goed is. Je zult veel vragen krijgen, ook over je verleden wellicht, maar jij houdt de regie en je moet niks! Of het helpt is niet van hieruit te beoordelen, is voor ieder anders. Voor mij was het niet de manier, maar ben gelukkig wel helemaal stressvrij hoor ;). Succes en probeer dingen te met je aandacht, zodat je minder piekert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien helpt t je om hier wat meer helderheid op te krijgen hoe dit bij je werkt. Dus hoe je jezelf stress bezorgt..
Stress ontstaat (in jou geval) over niet weten wat de toekomst je brengt, hoe je zoontje het gaat doen laten, of hij opknapt, of je voldoende geld zal hebben etc.. Ik kan me voorstellen dat dit alleen maar is toegenomen. Want hoe meer je die verhalen voedt, hoe meer het piekeren toeneemt. De realiteit is dat je het niet weet, punt. Er is alleen maar Nu. Dit moment. Zo zijn we 'scheppend' bezig met onze toekomst. Op een gezonde manier. Verhalen en piekeren over de toekomst daarmee maken we onszelf ziek..

Dat betekend dus dat je ervaringen aan moet gaan.
En ervaringen aangaan is eigenlijk leren voelen hoe het in het hier en nu (voor jou) is.
Dus ook de ervaring aangaan van een intake gesprek, er ideeën over hebben, het eng vinden, niet weten hoe het zal zijn. Dit alles gewoon gaan ervaren.

De strekking van hoe je je vraag stelt is de ervaring laten afhangen ten opzichte van de ervaringen van anderen. Natuurlijk kan dat de drempel lager maken voor je om te gaan, maar je zult toch de ervaringen zelf aan moeten gaan, proeven, bekijken, herkauwen, en deze je eigen maken....

Dus pak aan wat je kan helpen. Het gaat om groei en bewustwording.
Het is immers een centrum voor geestelijke gezondheid. En daar wil je ook naar toe, geestelijk gezond.

veel sterkte !