Kun je aflikken van een gokverslaving?

Aangezien er hier geen nicotine in het spel is en het verder niet slecht is voor je gezondheid?

12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
bamibal
12 jaar geleden
Een gokverslaafde kun je wel aflikken, ja.
Rutge
12 jaar geleden
Haha shit, afkijken matuurlikk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En is ook slecht voor de gezondheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal wel afkicken moeten zijn? :)

Het beste antwoord

Het is een mythe dat 'afkicken' van roken alleen maar lastig is vanwege de nicotine. sterker nog ; het hele idee van verslaving is een mythe die diepgeworteld is in onze samenleving, en het mensen eerder MOELIJKER maakt om te stoppen met een destructieve gewoonte dan MAKKELIJKER.

Het wordt wel eens een ;ziekte' genoemd, maar laten we wel wezen het is geen virus dat is komen aanwaaien, en geen spontaan gegroeide tumor. Het is gewoon gedrag dat je leuk vond, en waar je niet meer mee wilt stoppen. Okee, een STUKJE van jezelf wil wel stoppen, maar de denkpatronen in je hersenen zijn inmiddels ZO sterk aangelegd ten faveure van het ongewenste gedrag, dat het zeker in het begin nogal wat wilskracht kost om dat patroon te doorbreken. Met roken, waar je de hele dag mee bezig bent en dat onderdeel is van duizenden handelingen en rituelen is dat een beduidend lastiger stukje dan die eventuele veronderstelde nicotinebehoefte ; daar ben je met ee ndag of wat vanaf.

Met gokken is het de 'adrenaline-kick' van de spanning -of je nu wint of verliest - de maakt dat je het steeds onieuw wilt doen, vaak in combinatie met de (rituele)handeling en de omgeving. Domweg er voor kiezen dat niet te doen en het ook vervolgens gewoon niet meer doen werkt het best, In het begin zal het dan wel vaak jeuken en kriebelen - tot je er GEK van wordt - maar naarmate de dagen verstrijken wordt dat steeds makkelijker .

En net als met stoppen met roken of eender welke andere 'geestelijke' verslaving kun je daarbij natuurlijk hulp krijgen - zowel professioneel als van lotgenoten, maar zul je het puntje bij paaltje uiteindelijk zelf moeten doen. Zonder jou definitieve beslissing : Ik kies er voor dit niet meer te doen' , is iedere 'poging' (een rotwoord dat mislukking impliceert' tot mislukken gedoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende soorten verslaving, nicotine, alcohol, games en een gok verslaving oa, er zijn er nog veel meer.
Een verslaving beheerst iemands leven, is niet altijd rechtstreeks ongezond zoals nicotine. Maar verslaafd zijn aan gokken kan voor enorme problemen zorgen, zoals.voor de hand liggend, financiele.
Net als bij andere verslavingen kan je ervan afkomen evt. met professionele hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er vanaf komen of afkicken ik zie het verschil niet.
Net zoals elke andere verslaving, kan je van een gokverslaving afkicken.

Afkicken is namelijk het het afkomen van een verslaving.
Dit houdt in dat de verslaafde stopt met het gebruiken van een verslavende stof OF stopt met een verslavende GEWOONTE. Afkicken kost vaak veel moeite: het kan zowel met lichamelijke problemen als geestelijke problemen gepaard gaan doordat lichaam en geest afhankelijk zijn geworden van de verslaving

Ook wanneer je verslaafd bent aan bijv. drugs, drank of alcohol, heb je vooral problemen met de psychische afhankelijkheid van het middel.

Bij verslavingen zoals gokverslaving of gameverslaving is er geen lichamelijke afhankelijkheid, maar geestelijk moet je echt wel afkicken van de gewoonte.

Stoppen met gokken is dus eigenlijk zeker afkicken. Als je stopt met gokken kunnen er verschillende klachten ontstaan zoals maagpijn, zweten en bibberen, angstgevoelens en depressies.Daarbij komen ook nog eens de problemen die tijdens het gokken zijn ontstaan zoals schulden en moeilijkheden in de relatie. Het is niet makkelijk deze problemen alleen of met vrienden of familie op te lossen.In Nederland zijn daarom ook verschillende organisaties en afkick centra’s, een goed voorbeeld daarvan is Stichting Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers Nederland (AGOG) die gokkers van hun verslaving af probeert te helpen, dit kan thuis maar ook in een afkick centrum.