hoe laat je je gedachten langzamer worden rustiger dus?

mijn gedachten blijven continu daar mijn hooft malen heb
medicatie blijf soms dagen wakker om mezelf moe temaken
is niet leuk voor partner en de last word steeds moeilijker word ook
ouder en ben na die specialisten een beetje ten einde raad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (9)

Aroma-therapie is een therapie die met geuren jouw gemoedsgesteldheid beinvloeden.
Geuren hebben een grote invloed op ons lichaam en geest.
9 jaar geleden
Ik heb daar ook last van en gebruik yogatechnieken om mezelf tot volledige ontspanning te brengen. Door de concentratie die je daarvoor nodig hebt, word je afgeleid van al dat gemaal in je hoofd. Vaak val ik daarbij in slaap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van een bedrijfsarts kreeg ik ooit het advies om even op een rustige plek te gaan zitten met je ogen dicht. Denk aan een moment wat je fijn vond. Ga dan langs al je zintuigen: Wat voelde je? Wat rook je? Wat zag je? Wat hoorde je? Wat proefde je?
Door terug te gaan naar fit ontspannen moment zul je meer ontspannen, rustig zijn en daarna je gedachten kunnen ordenen.
Het fijne is dat je altijd wel een plek kan vinden waar je fit kan doen. Thuis op de bank. Op kantoor op het toilet, in de auto op een parkeerplaats...
Bij mij hielp het erg goed!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is handig om je gedachten op te schrijven. Dus potlood en papier bij de hand houden. Soms denk je dat je denkt, maar dan denk je maar wat. Dan zijn het losse gedachten. Je wordt dan als het ware een beetje geleefd. Als je zaken opschrijft krijg je beter regie over je denken. En natuurlijk is ontspanning goed. Maar als dezelfde gedachten telkens terugkomen dan zit er een vogelnestje in je hoofd. Dan zou ik die gedachten bespreken met een vriend of zo. Wat daarnaast goed helpt is wandelen, minstens een uur per dag. Vaak heb je geen zin om dat te doen, maar achteraf zul je nooit spijt hebben een uur te hebben gelopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje van mij. Dit werkt ook erg goed!
Doe ademhalingsoefeningen. Ontspan als je inademt (door de neus) en blaas langzamer en rustiger uit (mond) dan je gewend bent. Blijf dit elke dag herhalen en accepteer jezelf .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier heb ik ook wel wat last van gehad (soms nog wel eens), en mijn indruk is dat je vooral moet zorgen dat je jezelf met iets dat je een goed (beter) gevoel geeft, bezig moet gaan houden.
Een activiteit die in elk geval ook je aandacht opeist, dan hou je namelijk vanzelf op met de "zijpaden" of kronkels in je gedachten.
Dit kan voor ieder individu iets anders zijn. De een gaat lezen, de ander wandelen of sporten. Je weet zelf vaak best wel wat je goed ligt, of je probeert eens wat nieuws.

Ik kan mezelf vaak goed bezighouden met (nieuwe) muziek, want dat is mijn grootste passie.

Zou zeggen succes ermee, en bedenk vooral:

Negatief denken(malen) levert je doorgaans niets goeds op, ook niet voor de mensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je aandacht ergens op richten @Michel76bn, dat is het geheim van de smit.

Ik heb maandenlang niet [goed] kunnen slapen, bleef maar malen ... de manier voor mij om tijdelijk niet te piekeren was een hele grote legpuzzel te gaan spelen/oplossen.
Zoek iets dat je aandacht KAN opeisen, hoeft niet het leukste of het ergste te zijn voor jou. Probeer het, dwing je er toe om het aandacht te geven en misschien kun je op die manier van het piekeren afkomen.

Wat mij ook hielp was overdag lange wandelingen maken met de hond, bij gebrek aan hond kun je natuurlijk ook lange fietstochten maken. Als je maar in de buitenlucht actief bent en lichamelijk vermoeid wordt daardoor.

Wat ook goed kan helpen is bij een boer de akker met een spade omspitten, maar je kunt natuurlijk ook de buurvrouw hier een lol mee doen, gewoon een tuin omspitten, lichamelijke arbeid: 't helpt, voor iemand die normaal geen lichamelijk werk doet, is dit perfect, zeer vermoeiend en bijna uitputtend.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je probeert het denken te stoppen zul je merken dat je in een spiraal komt, waar je aandacht aan geeft groeit is het principe ook hier. Denken mag er zijn, maar het is lastig als dat je dagelijks leven zo beïnvloed dat je er last van hebt. Belangrijk is vooral om in je lijf te komen en niet in je hoofd/denken. Dit kun je doen daar inderdaad in de tuin te werken, maar ook door aardingsoefeningen. Wat een goede hulp kan zijn is lichaamsgerichte therapie, dat helpt veel mensen om minder 'in het hoofd' te zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herrie in je hoofd ga je tegen door er iets voor in de plaats te zetten wat voor jou werkt.
Wat voor mij werkt, is tot vervelens toe nieuwe versies te verzinnen van één standaard verhaal dat ik ooit verzonnen heb toen ik een puber was. Als ik niet uit m'n piekerbui kom, keer ik me naar m'n verhaal en herschrijf ik het in mijn hoofd. Ik probeer me NOG beter voor te stellen hoe het moet zijn en hoe ik het precies weer wil geven, als een soort filmscenario. Keer op keer op keer op keer. Ik heb een stuk of 5 van die verhaaltjes en kies degene uit die me op dat moment het mooist lijkt.

Grappig, ik vertel mezelf verhaaltjes en daar word ik rustig van.