Lost antidepressiva een burnout op of kan je er een burnout door krijgen?

Een burnout wordt helaas nog steeds niet altijd (h)erkend.
Het is bewezen dat antidepressiva echt helemaal niet helpen bij een burnout. Waarom wordt het toch voorgeschreven bij burnout patiënten?

Zelf denk ik wel eens dat antidepressiva zelfs een burnout kunnen veroorzaken. Misschien ver gezocht van mij..! Maar als je nagaat: antidepressiva zorgen ervoor dat je gevoelens worden afgevlakt en dat je dus minder snel vermoeid bent, minder snel een grens bereikt. Maar deze grenzen zou je wel bereiken als je geen AD slikt. Dus eigenlijk: je blijft over je grenzen heengaan!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6.3K

Het beste antwoord

Ervaring met een zware burn out mag ik wel zeggen.

Ik kreeg in het begin veel medicijnen ,maar dat veroorzaakte niet dat ik me beter ging voelen,het werd alsmaar slechter erdoor ( in mijn geval dan )

Ik ben gestopt na een jaar met pillen,en ben op eigen krachten verder gegaan,dat heeft jaren geduurd voordat ik eindelijk zomaar hier op een forum erover kan schrijven.

Een burn out is niet niks,en de medicijnen die ik kreeg hadden zoveel bijwerkingen dat ik in mijn onderbewustzijn voelde dat ik moest stoppen.

Je krijgt ze gelijk,
ik ben zelf tegen medicijnen laat de burn out of depressies maar genezen zoals de persoon 't zelf wil ( of te wel,hoe die zich het beste voelt,en dat is per dag anders,soms per minuut )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De antidepressiva neemt niet de oorzaak weg van een burn-out. Agree.

Het wordt toch voorgeschreven als iemand er ook nog eens zwaar depressief bij is. Om dit te onderdrukken kan een medicijn helpen zodat je kan werken aan de oorzaak van jouw burn-out. Als daar verbetering in is, is de oorzaak van de depressiviteit ook minder en kan je afbouwen.

Maar er zitten veel haken en ogen aan, de antidepressiva kan veel andere negatieve emoties opwekken, dus ik ben er ook geen voorstander van.

Om van een burn-out af te komen, moet je jouw manier van denken, jouw visie en de emoties die daar bij vrij komen weer kunnen relativeren.

Een burnout is een hele zware tijd (ik weet er alles van) en de enige die daar uit kan komen ben jijzelf. Als je het in het hoofd niet op een rijtje hebt meer, dan kan je slikken wat je wilt, maar helpt geen donder.

Het is een hulpmiddeltje, even een "plaatselijke verdoving" zodat jouw aandacht naar andere zaken kan gaan dan naar het gedeelte wat even verdoofd moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens. Maar wat ik wel wil uitleggen en dat kan ik alleen vanuit mijn eigen ervaring, is dat bij mij, de AD, zorgde dat ik helemaal "vlak" was. In mijn doen en laten, maar ook in mijn denken, in mijn hoofd. En dit laatste heeft mij zo enorm goed geholpen! Ik heb add/borderline en denk eigenlijk alleen maar met emoties.....nee ik denk door mijn emoties en daar werd ik zo dooooooodmoe van dat ik hierdoor uiteindelijk "op" was...Burn-out?
Door een periode van zowel therapie als medicatie kon ik even alleen met mijn verstand denken en hierdoor mijn emoties beter "opruimen" en de link leggen hoe je emoties juist te gebruiken. Dit was me niet gelukt als ik die DA niet geslikt had.
Dus ik denk dat medicatie kan helpen en dat je het natuurlijk zelf moet doen, maar heel soms, kan het gewoon niet zonder medictie......
Een plus voor je wederom zeer overzichtelijke (ik ben jaloers op jou geordendheid ;-) )
duidelijke antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel Wiccalife! Dat zie ik als een mooi compliment!
Ik denk niet dat gebruik van antidepressiva kunnen leiden tot een burn-out.

Bij een zware depressie zijn je grenzen snel bereikt. Een glas water halen uit de keuken kan al een onmogelijke opgave zijn. Zou je door een antidepressivum opknappen, zou je deze grens kunnen verleggen. Een glas water pakken als je dorst hebt, wordt weer de normaalste zaak van de wereld en op andere manieren actief zijn wordt ook gemakkelijker. Een antidepressivum is echter geen opwekkend middel, het zorgt ervoor (mits juist voorgeschreven en toegepast) dat je je normale grenzen weer kunt bereiken. Dat je niet meer zo door je depressie wordt tegengehouden om te doen wat je doorgaans deed. Maar het leidt er niet toe dat je meer gaat doen dan je normaal gesproken aan zou kunnen, je gaat hierdoor niet over je persoonlijke grenzen heen zoals je die van jezelf kent.

Daarnaast heeft een antidepressivum niet altijd tot gevolg dat je gevoel afgevlakt wordt. Het kan er wel een bijwerking van zijn. Het is vaak de depressie die ervoor zorgt dat emoties afgevlakt worden. Het is dan ook moeilijk na te gaan of het afvlakken van het gevoel echt door het antidepressivum komt of wordt veroorzaakt door de depressie.

En waarom deze middelen dan toch voorgeschreven worden bij een burn-out? Vaak is er een overlap van klachten die horen bij een burn-out en een depressie. Soms wordt een onderliggende depressie vermoed.
En ook kan het zijn dat de burn-out niet als zodanig herkend of erkent wordt en dat de klachten worden gezien als kenmerken van een depressie.

Toegevoegd na 44 seconden:
"kunnen" in eerste zin moet zijn "kan"

Toegevoegd na 2 minuten:
pff sorry: "erkent" in laatste zin moet natuurlijk zijn "erkend"