Moet ik het gebruik van antidepressivum melden bij mijn werkgever?

Ik ben bekend met depressiviteit,ik ben hierdoor in het verleden wel eens thuis gebleven van het werk. Het beïnvloedt mijn leven,maar ik heb hier nooit hulp bij gehad als het om medicatie gaat. Afgelopen weken voelde ik weer dat ik de verkeerde kant op ging,ook mijn leidinggevende zag dit en benoemde dit. Ik ben ik gesprek gegaan met mijn huisarts en later met een psycholoog en samen met hen besloten dat het toch verstandig leek om een antidepressivum te gaan gebruiken. Ik gebruik nu een tijdje het antidepressivum en het gaat inmiddels al een stuk beter met mij. Ook mijn leidinggevende toont dat ze ziet dat het beter met mij gaat. Nu is mijn vraag of ik het moet benoemen/aangeven dat ik hulp heb gekregen door te praten met een psycholoog en het gebruik van een antidepressivum? Het gebruik van die medicatie beïnvloedt mijn werk niet op een negatieve manier en mijn handelen en werken word hier ook niet door beïnvloed.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
10.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet geen verantwoording aflegen bij je werkgever, het belangrijkste is dat je je beter bent gaan voelen, dat de medicatie zijn werk doet.

Antwoorden (6)

Als ik jou was, zou ik het wel tegen hem zeggen.
Zo weet hij dat je zelf ook bereid bent om er iets tegen
te doen.

Ik weet niet of er bijwerkingen van die pillen zijn, maar als die er kunnen zijn, kan je werkgever hier ook rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Je bent niet verplicht dit te melden. Je werkgever hoeft dit niet te weten en als het al tot verzuim leidt hoeft hij het nig steeds niet te weten.
Je kunt het beter niet vertellen zolang het geen invloed heeft op je werk. Er kan dan met een gekleurde bril naar je gekeken worden.
Als het toch tot verzuim leidt kun je altijd nog zien of je hem inlicht.
Voor nu, gewoon lekker werken en je privezaken erbuiten houden,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens: +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Me to! +
Allereerst, wat goed dat je direct actie hebt ondernomen toen je merkte dat het minder met je ging. Mijn complimenten!

Nee, je bent niet verplicht om het te melden. Echter, het is aan jou om de keuze te maken om het wel of niet te doen.
Heb je een goed contact met je manager? Persoonlijk zou ik het, bij een goed contact, wel aangeven. Mijn manager is het 1e aanspreekpunt wanneer het goed met me gaat & dus ook wanneer het minder goed gaat.
Zo kan ze alert zijn op mindere momenten en hier (indien mogelijk & nodig) rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er beetje van af wat voor relatie jij hebt met de leidinggevende. Het kan rust geven wanneer dingen op tafel komen, zo hoef je jezelf niet in allerlei bochten te wurmen zodat ze maar zo min mogelijk merken omdat ze niks weten. Je hoeft niet je hele hebben en houwen te vertellen natuurlijk, maar misschien is open kaart spelen toch fijn. Let er wel op dat je misschien geen machines e.d. mag bedienen gedurende het slikken van bepaalde medicatie. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent niet verplicht om dit te melden aan je werkgever/leidinggevende.

Ik krijg de indruk dat je een goede band hebt met je leidinggevende in de zin dat het je leidinggevende zeker wat uit maakt als het niet goed gaat met je en ook tijd en energie in wil steken.
Hierom denk ik dat het zeker wel verstandig is om het te melden. Door te benoemen dat de medicatie geen invloed heeft op je werk en handelen kan je leidinggevende hier ook mee rekening houden.

Mocht het voor komen dat je leidinggevende of jij zelf merkt dat er wel weer een terugval is, is er van beide kanten al een basis waarop je afspraken kunt maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leidinggevende kan een warm en vriendelijk persoon zijn, maar in de eerste plaats zal het bij een goede leidinggevende (ik gebruik nu voor het gemak even verder de mannelijke vorm) altijd gaan over het werk dat moet gedaan worden. Dat is immers zijn verantwoordelijkheid. Vanuit dat oogpunt zal hij ook aan de alarmbel trekken als hij ziet dat het de verkeerde kant opgaat.
Nu kan ik me voorstellen dat je - door de openheid waarmee je al over je probleem gepraat hebt met je leidinggevende - wat in dubio zit.
Enerzijds wil je aan je leidinggevende duidelijk maken dat je iets aan het probleem gedaan hebt en zo laten zien dat je je best doet om dit probleem aan te pakken. Aan de andere kant ben je ook wat huiverachtig, vandaar je opmerking dat het je werk niet negatief beïnvloedt.
Die twijfel komt ook doordat het is onze samenleving zo een gedoe is als men geestelijk ziek wordt. En zeker als dit betekent dat je niet fluitend door de dag loopt, dat je je zwak en triest voelt (narcistische neigingen, workaholisme e.d. worden daarentegen vaak juist positief benoemd (bv" tis een echte werker"...).
Maar goed. Vermits je leidinggevende de dingen benoemt, kan je veronderstellen dat hij, mocht hij willen weten of je inmiddels een goede remedie had tegen je depressie, dit al zou gevraagd hebben. Maar hij ziet dat het werk terug vlot gaat, dus vraagt het niet. Ik zou er dan ook niet zelf over beginnen.
liveisgreat