Kan je een narcist/sociopaat zijn terwijl je wél in de gaten hebt dat je fout zit?

Ik ben nog maar 16 en ik zit al redelijk in de knoop met mezelf. Ik heb reeds de diagnose ADHD en PDD-NOS gekregen, maar word momenteel nog verder getest voor eventuele veranderingen in de diagnose. Dit gebeurt allemaal via de GGZ. Ik zal uitleggen wat me dwars zit.

Toen ik jong was, een jaar of 9, had ik ''verkering'' met een meisje die naast me woonde. Zodra ik zag dat ze speelde met een ander jongetje en er ook lol mee had, werd ik jaloers en boos. Toentertijd ging dat een keer zo ver dat ik haar geslagen heb, en ook een keer geschopt waardoor ze een blauwe plek op haar been had. Ik heb hier daadwerkelijk berouw van en ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zo ben geweest.

Ik heb een jaar geleden een meisje ontmoet via Twitter en daarmee heb ik nu al ruim 13 maanden een relatie. We zien elkaar regelmatig in het echt (150 km afstand) maar dingen lopen niet zo soepel. Ik lieg weleens om eigen bestwil, ben heel erg onzeker en jaloers, ik vind het moeilijk om me in te leven in haar gevoelens/gedachtegang.. je zou al gauw denken aan een narcistische/sociopaat-achtige persoonlijkheid. Bij dit soort mensen zit het echter zo dat ze bijna nooit schuld of berouw voelen, en dat ze (bijna) niet te helpen zijn omdat ze niet weten dat ze fout zitten en anderen verwijten. Ik realiseer me echter wél dat ik fout zit.

Zou het even goed narcisme of iets kunnen zijn, of heeft dit gewoon te maken met mijn autisme en moet ik hiermee leren omgaan? Ik maak mezelf alleen maar bang zo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet de diagnose afwachten. Wij kunnen dit niet zeggen, maar m.i. klinkt het ook een beetje als Borderline. Maar hoe dan ook, ik wil je een een compliment geven. Dat je bereid bent om aan jezelf te werken en hulp wilt zoeken. Dat is ontzettend goed van je, zeker op jouw leeftijd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo te lezen heb je een hoop zelfkennis en dat vind ik heel goed van je, zeker op jouw leeftijd. En ook een compliment voor het feit dat je je problemen herkent en erkent. En dat je er ook wat aan wil doen. Daar is echt moed voor nodig en menigeen kan dat niet.
Voor wat het liegen om bestwil betreft: Dat doet iedereen weleens, soms zelfs onbewust. Als het bij een heel enkel keertje blijft zou ik me daar geen zorgen om maken.

Antwoorden (3)

Dit hoort denk ik gewoon bij je autisme. Autisten hebben iets in hun hoofd en wanneer dit plaatje niet blijkt te kloppen raken ze van slag en kunnen dan boos/agressief reageren omdat ze de omslag naar zo als het werkelijk is niet (snel) kunnen maken.
Wanneer jij het in je hoofd hebt dat je een hele dag bij je vriendin bent en je vriendin heeft dan ook contact met anderen is ze niet meer de hele dag met jou en klopt het plaatje dus niet meer en lijkt het op jaloezie.
Het moeilijk in kunnen leven in een ander is ook een typische kenmerk van autisme.
En nu even heel kort door de bocht:
Een narcist is alleen in zichzelf geïnteresseerd
Een sociopaat heeft geen geweten
Beide bespeur ik bij jou niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik vind het al een hele geruststelling om te weten dat mijn gedrag hoogstwaarschijnlijk gekoppeld is aan mijn autisme. Natuurlijk ga ik hier geen zelfdiagnose stellen maar het antwoord dat je hebt gegeven lijkt me vrij logisch. Aan de ene kant is het wel heel vreemd. Mensen zien me als een van de ''knappere'' mensen (dit zeg ik niet om op te scheppen of wat dan ook) en ik hoor er best gauw bij. Ik ben ook redelijk sociaal tegenover anderen. Het enige waar ik ook moeite mee heb is het omgaan met een vreemde omgeving. Ik ben woensdag bijvoorbeeld begonnen met mijn MBO opleiding op een totaal andere school. 98% van de leerlingen heb ik nog nooit gezien/ken ik niet, en de 2% die ik wel ken.. die ken ik niet perosonlijk, dus dat schiet ook niet bepaald op. Desalniettemin is het me wel gelukt om bevriend te raken met twee klasgenoten, een jongen en een meisje, dus dat is opzich wel fijn, dan sta ik er niet helemaal alleen voor. Maar goed, je reactie heeft me erg gerustgesteld, want als ik een narcist zou zijn dan zou ik ontzettend bang voor mezelf worden. Eigenlijk is dat al genoeg bewijs dat ik het niet kan zijn. Als ik geen narcist wil zijn dan ben ik het ook niet. Een narcist zou het niks interesseren, die vinden zichzelf toch alleen maar geweldig, maar ik walg soms van mezelf. Autisme valt zeer goed mee te leven, narcisme daarentegen totaal niet. Ik ga binnenkort meedoen aan een soort groepstherapie bij de GGZ waarin ik m.b.v. sporten en gesprekken met psychologen om leer gaan met aspecten van autisme, zoals het beter leren begrijpen van andermans grenzen etc. In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie, ik stel het zeer op prijs! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben geen gedragsdeskundige of zo hoor, maar vanuit min beroep heb ik vrij veel met autisten te maken en daarvan herken ik je verhaal.
Fijn dat ik je heb gerust kunnen stellen. Bedenk maar dat een narcist of sociopaat had deze vraag niet eens gesteld omdat dit niet eens in ze op komt, daarvoor zijn ze veel te veel met zichzelf bezig.
Fijn ook dat je vrienden op school hebt en dat na zo'n korte tijd al!
liveisgreat
9 jaar geleden
conqie, helemaal eens met je. het is alleen zo jammer dat vraagsteller geprogrammeerd is met "er is iets mis met je". en daardoor vragen stelt bij heel normale gevoelens en gedragingen.
het hebben van een aandoening is bij wijze van spreken met de paplepel bij hem ingelepeld, voor zover ik dat kan inschatten. Het is met andere woorden voor hem leuker om te horen dat zijn gedrag door één of andere aandoening komt (en oef..; het is geen narcisme) dan om te horen dat wat hij voelt en doet helemaal niet abnormaal is voor mensen. En dat dat daarom helemaal niet te maken heeft met een psychische aandoening.
Ik denk dat vraagsteller het idee dat hij een aandoening heeft, een beetje moet loslaten. Ik zeg dat niet omdat ik autisme niet serieus neem, maar wel omdat ik ervoor huiver dat men voor bijna elke persoonlijkheid wel één of ander letterwoord vindt waardoor gewone menselijke gedragingen en persoonlijke eigenschappen tot een symptoom worden benoemd.
Een beweeglijk kind? aha, adhd. Een stil kind? Hm... waarschijnlijk sociale stoornis. Of is het toch autisme?
Dat soort denken leidt ertoe dat bepaalde mensen zich vereenzelvigen met hun symptoom en alle andere gevoelens/gedragingen ook in één of ander "ziek" hokje willen zien. Ik heb adhd, oei, ik ben soms ook emotioneel en euforisch, zou ik ook bipolair kunnen zijn?
Vraagsteller zou zich moeten losmaken van de voortdurende zelfobservatie en zelfdiagnose, en gewoon leren leven. Authentiek zichzelf zijn. Ja, er zijn mensen die direct een hele klas vrienden hebben, maar héél veel mensen zijn onwennig in een nieuwe omgeving. Daar is niks raars aan. Maar vraagsteller analyseert zichzelf voortdurend.... alsof het van groot belang is of hij nu 2 mensen kent of vijfendertig.
Ik hoop voor die knul dat hij eruit geraakt en meer ontspannen in het leven komt te staan want, zoals je zegt, hij is bewonderenswaardig rijp voor zijn leeftijd. Hopelijk komt hij ertoe om zijn oren dicht te houden voor degenen die hem een aandoening willen aanpraten, waarschijnlijk uit bezorgdheid of vanuit hoge verwachtingen over hoe een kind moet zijn.
En ook tot echt ik-ontwikkeling, waarbij het "ik" niet meer samenvalt met aandoening x of y, maar dat hij gewoon zichzelf is en zichzelf ook aanvaardt zoals hij is....zonder die eeuwige zelf-evaluatie.
Mijn inziens is hij gewoon menselijk.
Een narcist zou op deze plek nooit deze vraag stellen, dus daar zou ik me inderdaad geen zorgen over maken. Zeker als het je bedoeling is je probleem op te lossen en te onderzoeken wat je onzeker en jaloers maakt en wat je angst is als je helemaal eerlijk zou zijn.

En onzekerheid en jaloezie komen in relaties heeeeel veel aan de orde, en wie is helemaal eerlijk? Kortom, je bent de enige niet die hiermee worstelt, maar een relatie zonder voldoende vertrouwen van 2 kanten gaat natuurlijk nooit werken op de lange duur. Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lieve vraagsteller, het stoot me zo voor de borst dat mensen ervaringen en emoties steeds proberen in één of ander hokje te duwen. Je bent waarschijnlijk wat "overgediagnotiseerd" en sterk gefocust op wat mogelijk mis is met jou. Dus je denkt dat dingen die bij vele mensen voorkomen, mogelijk ontspringen aan een bijkomende aandoening. Ook je anekdote over het meisje uit je kindertijd toont dat je teveel bezig bent met wat er met jou mogelijk mis kan zijn. Ja, je hebt haar geslagen en geschopt, maar kijk es om je heen : vele kinderen zijn jaloers en gaan dan slaan of schoppen. Of mokken, of schreien of weet ik veel wat. dat is niet verkeerd, dat is typisch aan kind-zijn en je emoties nog puur beleven en uitleven.Niks om zeven jaar later nog mee bezig te zijn....
Onzeker en jaloers zijn is niet abnormaal, zeker niet op jouw leeftijd. Het is heel mooi dat je zo eerlijk kan zijn ten opzichte van jezelf. dit sluit volledig uit dat je narcistisch bent, wat eerlijkheid tov van zichzelf is voor een narcist bij wijze van spreken een bijna-dood-ervaring.
Wat ik zou adviseren is: aanvaard je gevoelens. ook als je onzeker, jaloers of weet ik veel wat bent. Er is niks raars aan voelen, en geen enkel gevoel is op zich negatief al leren we vaak het omgekeerde. Kwaadheid is niet slechter dan blijheid, verdriet is niet slechter dan vreugde en zelfs verzengende woede is okee. Het zijn allemaal uitingen voor je mooie eigenheid als mens. De problemen ontstaan vaak als we dit naar iemand anders gaan projecteren, maar dat is bij jou niet het geval.
Ik bedoel : je zou even goed de schuld voor je jaloersheid bij je vriendin kunnen leggen, en haar de laan uitsturen of uitkafferen. Misschien schiet je soms in je projectie en bent dan echt boos op haar, maar de grondtoon bij jou is toch dat je de reden van je gevoelens bij jezelf zoekt. En dat is een heel rijpe houding.
Alleen is er de kwestie dat je dit niet hoeft te wijten aan één of andere aandoening. Je ervaringen geven je de kans om te groeien als mens. Dank zij jouw zelfinzicht zal je uit je ervaring en gevoelens bepaalde dingen leren. Maar als je blijft denken dat er met jou iets mis is omdat je iets voelt (hoe sterk ook) dan loopt dit pad snel dood op één of ander letterwoord dat moet verklaren waarom je de mens bent die je bent.
liveisgreat