Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet zo onrustig word van nieuws wat gaat over oorlogen enz.?

Ik ben een Christen, maar ik ben al heel snel bang als ik nieuwsberichten zie wat eventueel aan de eindtijd kan gekoppeld worden. Ik heb hier al wel eens eerder last van gehad in 2018 en het ging toen een tijd beter. Ik denk ook persoonlijk dat het nu ook wel komt door de Corona crisis dat ik al snel denk dat er heel veel gaande is in de wereld. Wie kan mij helpen uit deze toch wel lastige situatie?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
TurfGraver
2 jaar geleden
Om te beginnen, stoppen met kijken naar die onzin van Kenneth Johannes Kerver.
Er zij al eeuwen oorlogen in de wereld (altijd wel ergens).
Ga lekker leven en laat leven. ;)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Kijk niet live naar het journaal maar neem het op en daarna kijk je alleen dat wat jij belangrijk vind, de rest spoel je versneld door. Wat je bijvoorbeeld ook kunt kijken is het jeugdjournaal dat is ook wat minder gewelddadig omdat het geschikt is gemaakt voor kinderen tot 12 jaar.
Groeten Peter
Ritsuka
2 jaar geleden
Jeugdjournaal kijken, dat is best een goed idee!
Poet
2 jaar geleden
Er bestaat natuurlijk helemaal geen bovennatuurlijke macht en de religieuze boeken zijn mooie boeken. Een mooie mix van verzinsels, oude verhalen in een vernieuwd jasje, slim ingevoegde passages die kritiek en verwerping bij voorbaat als slecht en onwaar classificeren. Voorts een aantal regels die een oplossing waren voor problemen in die tijd maar die niet werden nageleefd zonder een extra stok achter de deur. Dus dreigen met eindeloos pijn en ellende in aanvulling op het moreel en handhavend gezag van de leiders van toen
ellende in aanvu.

Antwoorden (3)

Geen nieuws meer volgen. Ik kijk alleen 18 uur journaal af en toe, en voor de rest vermijd ik zoveel mogelijk nieuws.
Ik lees fictie, werk aan mijn hobby, en kijk dingen op Youtube waar ik blij van word.

Minder op je telefoon, meer naar buiten.
‐---------
Als je echt angstig blijft, ga dan naar de huisarts en laat je doorverwijzen. Een paar gesprekken met een GGZ praktijkondersteuner kan al veel helpen.
Toegevoegd op 03 december 2021 19:01: tekst
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
+
Aanvulling: je weet dat het ook beter kan gaan met jou. Zeg tegen jezelf dat het vanaf nu ook weer gaat verbeteren.
Om te beginnen moet je inderdaad de trigger zoveel mogelijk wegnemen: niet kijken naar, lezen over, praten over oorlog. Deze triggers zetten jouw gedachten weer aan.
Dus doe wat Ritsuka zegt: kijk, lees, praat over dingen die je leuk vindt.
En onderneem net als in het antwoord iets waardoor je iets anders ziet: wandel bijvoorbeeld in natuur.
En, luister fijne muziek, doe ontspanningsoefeningen….
Je weet dat gedachten dit gevoel oproepen, dus zeg tegen jezelf: weg jullie.
Lukt het niet, professionele hulp inroepen.
Geschiedenisboeken geven veel rust. Lees bijvoorbeeld `Een kleine geschiedenis van Amsterdam` van Geert Mak. Ziekte, onrust en politiek gekonkel in de middeleeuwen blijkt dan verrassend veel op de zorgen die we vanaag hebben. En ons land en de wereld bestaan nog steeds :-)
En schakel een dagje het nieuws uit en loop een rondje door je stad-dorp of natuur. Merk je zonder social media en verontrustende nieuwsberichten ook maar iets van alles wat ons zogenaamd de hele dag bedreigt?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Goed antwoord! Natuurlijk merken we wel zonder nieuws dat er een pandemie gaande is, maar bijv. in de geschiedenis zijn er heel vaak tijden geweest dat "men" dacht dat het einde der tijden nabij was. En alle pestepidemieën heeft de mensheid ook overleefd. En als christen weet je dat God na de zondvloed beloofd heeft de wereld niet meer ten onder te laten gaan - dus probeer te vertrouwen (en ja, ik weet zelf ook hoe lastig dat is.....)
TurfGraver
2 jaar geleden
In openbaringen (21 bijvoorbeeld) staat wat anders.
Maar he, de bijbel staat toch vol tegenstellingen.
LeonardN
2 jaar geleden
@HJ Niet meer ten onder laten gaan via een grote watervloed (zover ik lees) https://www.bible.com/nl/bible/75/GEN.9.11.HTB
‘Met u sluit Ik een verbond en met uw kinderen en met alle dieren die bij u in het schip waren—de vogels, het vee en de wilde dieren: Ik beloof dat Ik de aarde nooit meer zal verwoesten MET EEN GROTE WATERVLOED. Dat houdt allerlei andere opties open hoe de aarde/mensheid te verwoesten. === @TG
Kan je even herhalen wat je exact bedoelt? Ik lees in openbaringen meer iets over hoe de nieuwe wereld eruit zou komen te zien. (Wat ik als kind al echt bizar vond dat het om zoveel aardse rijkdom ging.)
Openbaringen 21 vers 19)
LeonardN
2 jaar geleden
Ik lees in openbaringen meer iets
>moet zijn
Ik lees in openbaringen 21 meer iets...
TurfGraver
2 jaar geleden
"..want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer."
Of jesaja 24:
Zie, de Here ontledigt en verwoest de aarde, keert haar onderstboven en verstrooit haar inwoners.
Of mattheus 24-35:
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan,..
Vast wel meer te vinden ;)
LeonardN
2 jaar geleden
@TG Duidelijk!
Zorg dat je het geloof in je religie verliest. Ik maak me geen zorgen in een eindtijd omdat ik niet meer geloof in een religie/god die dat teweeg zou brengen.

===

De beste methode, voor mij althans, omdat te doen is te begrijpen dat de bijbel puur mensenwerk is, wat zo klaar als een klontje wordt als je leest wat een "liefdevolle" god opheeft met homoseksuelen en/of slaven (om maar wat te noemen).

https://www.youtube.com/results?search_query=matt+dillahunty+slavery
https://www.113.nl/i/homoseksualiteit-bijbel
(
1. Bedenk hoe krom het is dat dit besproken wordt door een zelfmoordhulplijn
2. Bedenk hoe apart het is dat men niet gewoonweg een bijbelvers aanhaalt
)

Maar een beter punt is nogwel de onzinnigheid die de bijbel vermeldt over eindtijd. Welke god zou dat nu op laten schrijven wetende dat dit hele volkstammen onnodig angst aan zou jagen? De eerste christenen dachten eigenlijk dat de eindtijd vrij snel na de dood van Jezus zou volgen. Eigenlijk wachten ze hier al ~2000 jaar op, vrij onsuccesvol. Maar het geeft wel allerlei walgelijke of met waanideeën gevoedde figuren weer een extra methode in handen om mensen nog angstiger te maken die daar toch al gevoelig voor zijn.

Het is niet goed te beschrijven wat het doet als je onder het juk van angstreligie vandaan komt. Hoewel sommige dingen altijd wel weer een keer terugkomen.
===

Overigens zeg ik niet dat dit voor iedereen geldt, en zeker niet direct. Ik (en vele andere ex-christenen) hebben angst voor de hel gehad NADAT men van de religie afstapte. Dat klinkt natuurlijk vrij tegenstrijdig, maar angst is een diep en bijzonder lastig probleem. Rationaliteit helpt soms maar voor een deel om een irrationele angst kwijt te raken. Zeker een die er al van jongs af aan inzit of gevoed is.
Toegevoegd op 04 december 2021 13:12: tekst