Hoort dit bij stemmen horen?

Hallo, ik heb een week geleden de vraag gesteld of ik schizofreen zou kunnen zijn. Ik ben er namelijk erg bang voor om het ooit te worden.
Wat ik nu wilde vragen is: als ik smorgens zo half wakker ben en nog half ben aan het dromen eigelijk ben ik soms nog gewoon verhalen of dingen in mijn hoofd aan het fantaseren. Ook stemmen dus. Ik stuur het wel zelf aan voor mijn gevoel. Als ik dan ook echt opsta en wakker ben is het ook weg. Is dit een vorm van stemmen horen of ben ik mezelf weer iets wijs aan het maken?

Met vriendelijke groet,
Ufc

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.5K

Antwoorden (11)

Niet veel mensen zullen een goed antwoord op deze vraag kunnen geven aangezien dit eigenlijk iets is wat een psycholoog naar zou moeten kijken.

Maar als ik mijn gezonde verstand zou gebruiken zou ik niet zeggen aan de hand van jouw verhaaltje dat je shizo bent. Kijk gewoon is op internet of er wat over te vinden is.. En laat je niet bang maken want dat is nergens voor nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kunnen gewoon gedachten zijn, die jij ervaart als stemmen, als ik bewust naar mijn gedachten luister is het ook net of er tegen me gepraat wordt, maar dat is volkome normaal en heeft niets met schizofrenie te maken.

Ga met je angst eens naar je huisarts.
En mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest.

Want waarom zou je jezelf kwellen met een angst om iets te krijgen als de kans dat je het krijgt zo klein is.

Je kan morgen ook aangereden worden, maar het is niet gezond om hier dagelijks mee bezig te zijn.
begrijp goed dat je die knop niet zomaar kan omzetten, maar als het je zelf uiteindelijk niet lukt zou ik professionele hulp zoeken, want het is zo jammer om energie te steken in een dergelijke niet reële angst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt allemaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, heel mooi verwoord, zou het zelf niet zo kunnen brengen
Als je nog half slaapt/droomt dan hoor je ook stemmen, dit is niet iets om je zorgen over te maken. Als ik een drukke dag heb gehad hoor ik ook de hele tijd nog gesprekken in mijn hoofd. Je bent niet de enige die dit heeft, dus wees niet bang dat er iets ernstigs met je aan de hand is. Als het te druk is in mijn bovenkamer dan ga ik lekker relaxen, bootje huren of de natuur in. Rust opzoeken en drukte vermijden helpt hierbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker dommelen en over van alles nadenken/fantaseren, heerlijk..! Nee, je bent zeker niet de enige, zoals Kathlyn al zei; hier zit er nog zo een. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Oververmoeidheid is vaak ook een oorzaak/aanleiding. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idem hier. bij oververmoeidheid hoor ik vaak vanalles praten :)
+1, buuf
Je hoort de stemmen dus in je hoofd als je nog half in slaap bent. Dat lijkt me heel normaal; ik herken dit ook, al levenslang en maak me er totaal geen zorgen om ;-)
Je bent jezelf dus niks wijs aan het maken, alleen het labeltje wat je eraan hangt (schizofrenie): dat klopt m.i. niet.
Maar: ik ben geen arts.

Ik ben het met Nelly eens: als je bang bent, ga dan eens praten met je huisarts.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het wel klopt wat je zegt. Ik ben ook geen arts maar heb wel een paar decennia schizofrenie, stemmen, wanen en dat soort ellende bij anderen van zeer nabij meegemaakt. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Ik heb ook ervaring van dichtbij met mensen met schizofrenie en aanverwante ellende. Dat is iets geheel anders dan wat ik lees bij vraagsteller en mijn eigen "stemmen" in de vroege ochtend.
Maar voorzichtigheid is geboden: als vraagsteller bang is, dan raad ik de huisarts aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik ook. Een dergelijke heftige angst vind ik al reden genoeg om hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
!!! Ik ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanxje ;-)
Kristal
12 jaar geleden
+1,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks.
Stemmen in je hoofd hebben (echt horen via je oren is toch net iets anders) komt misschien wel bij iedereen voor. Zeker als je nog half slaapt kun je nog half dromen. Als je het zelf aanstuurt heb je er grip op, in tegenstelling tot echte psychotische verschijnselen. Die overkomen je en je hebt er geen enkele grip op, hoewel psychotici dat in enige mate wel kunnen leren.

Daarbij betekent het nog niet dat je schizofreen zou zijn of worden als je stemmen in je hoofd hebt. Wanen en hallucinaties zijn weliswaar de meer spectaculaire kenmerken maar het moeilijk kunnen verwerken van prikkels (alles komt even sterk binnen, ook achtergrondgeluiden) vind ik een veel belangrijker kenmerk.

Ik denk, net als een paar andere beantwoorders, dat je eens met de huisarts over je angsten moet gaan praten. Misschien dat je in een paar gesprekken met een deskundige, bijvoorbeeld een psycholoog, meer duidelijkheid kunt krijgen over wat er zich precies in je hoofd afspeelt. Die wetenschap kan helpen om er meer grip op te krijgen en er minder bang voor te zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik las net pas in je andere vraag dat je al contact met een psycholoog hebt. Dat komt dan mooi uit. Ik zou deze vraag in het eerstvolgende gesprek maar eens aankaarten, als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 !
Kristal
12 jaar geleden
+1
Nee dit is geen vorm van stemmen horen in de zin van stemmen horen. Als iemand stemmen hoort, hoort hij deze oncontroleerbaar door de dag heen. Dat je 's ochtends verhalen en fantasieen in je hoofd hebt, doordat je half aan het dromen bent valt meer onder luciede dromen. Zoek die maar eens op. In plaats van dat je je hier druk over maakt zou je er ook van kunnen genieten en dit lekker over je heen laten komen en sturen zoals jij dat wilt.
Je bent echt niet zomaar gek, om het maar even bot te zeggen. Daar is echt veel voor nodig. Je hebt alleen weinig nodig om jezelf gek te praten. En dat is toch zonde van je leven.
Leer vertrouwen te hebben in jezelf. Je zou naast therapie ook kunnen gaan mediteren of deelnemen aan een sport waarbij je je bewust wordt van je lichaam, zoals tai chi, of een contactsport. Hierdoor leer je vertrouwen te krijgen in je lichaam en jezelf. Want dat is het enigste wat er mist aan jou, vertrouwen.
Iedereen heeft zijn eigenaardigheden en veel mensen hebben dat stemmetje in hun hoofd dat bij elk taartje zegt dat ze dat niet moeten zouden eten. En veel mensen hebben fantasieen waar de gemiddelde jack de ripper van zou kunnen leren (waar komen die tv series anders vandaan). Dus maak je niet druk en wees jezelf..er zijn al zoveel anderen.
En als je je druk blijft maken over de informatie die je leest is daar een hele goede methode voor. Niet lezen.
Wat niet weet wat niet deert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde ook over lucide dromen beginnen, maar ik zie dat jij 't al had gedaan. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje..mooi plaatje trouwens ladylien
Kristal
12 jaar geleden
ja, +1
Nee hoor, dat is volstrekt normaal. Dat heb ik ook. Als je een erg bewust hebt gedroomd, kan je als je wakker bent ook nog erg 'in die droom zitten'. Dat heeft niets, maar dan ook niets met schizofrenie te maken.

Wel denk ik dat je jezelf erg bang kan maken met dit gepieker. Net zoals veel mensen al hebben gedaan, raad ook ik je aan om eens met je arts te praten. Ik kan me voorstellen dat je jezelf helemaal gek maakt met dit soort gedachten en dat is alles behalve gezond.

Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Als je in de toestand tussen slapen en waken verkeert, kunnen je hersens rare dingen met je doen.
Ik raad je aan deze (dwang) gedachten van je af proberen te zetten, voor ze bezit van je gaan nemen.
Ga er toch maar eens over praten met een psycholoog, die kan je op zijn minst een betere uitleg hierover geven, dan wij met zijn allen bij elkaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ploes again.
Zijt Gij het zelve op Uw avatar Monsieur M, met een beeldschone.... gokje: kleindochter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zweimal : JAHWOHL!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk je te zien ;-)
Kristal
12 jaar geleden
en ze is pas 12 jaar Wen...! aber auch ein ploes von mir.
though I have no idea why to say that in german.
cést une petite geheim de la Wen et de Mool
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet jij dat nou weer?????
Owowow, die geheimen allemaal.
Zal ik je een little secret verklappen? Ik weet het ook niet meer precies....erg hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons is daar sommer vir die grap mee begin,
ons hoor stemme
in die harses!
Is het trouwens niet du Mool?
Kristal
12 jaar geleden
heisst du denn van de Mool, Moolkeesje? :-))
oder de Mool?
that makes a difference you will understand,
but hey....
you know how to write your own name the best right? kweenie hoe ik het weet Wen, ik geloof dat ik het ergens gelezen heb, hier op GV :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een Hundefrage glaube ich?
Jetzt ist es de la Mool Kristal.... I believe, dat Herr Moolkeise Frau Moolkeise geworden ist... or I need a new pair of glasses again... saubermachen is also a solution.
Oooow, pain in the brain ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga maar over op mijn moerstaal, dat is al moeilijk genoeg.
Anders krijg je allerlei misunderstandings en daar sitzen wij doch not op te waiten?
My dear Wendy,please take a aspirin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I did, thanx ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Ha! De twee belangrijkste vrouwen in het leven van Moolkeesje.
Mooie foto Moolkeesje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat OOK al zeker Pareltje????
Kristal
12 jaar geleden
ja...nou.... misschien heeft hij er nog een paar: hele belangrijke vrouwen in zijn leven,
maar volgens mij zijn dit er wel 2 van ;-))
dénk ik hoor...
maar alleen Moolkeesje zelf weet hoe het echt zit :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dur bunt dur zekers nog twee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahhh, da vunnik nouw lief van je, dank je wel!
(proest)
Kristal
12 jaar geleden
ik moet ervan blozen.... ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve dames, hoewel jullie hoog, zelfs zeer hoog op mijn ranglijst staan, bedoelde ik jullie niet!
Ik hoop, dat dit een niet al te grote schok teweeg brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, da's fijn dan.... gelukkig maar, dat ik veel kan incasseren.... hope van jou hetzelfde Kristalletje. Anders mag je me PB-en hoor! ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
'k had er net zo'n lekker kleurtje van gekregen... maar oké, 't was slechts een stille hoop dat wij het waren Wen, we huilen wel uit bij elkaar ;-)))
IK denk dat je gewoon nog aan't dromen bent. Ik heb pas ontdekt dat mijn man uit meerdere persoonlijkheden bestond, hij besefte het zelf niet. Maar ik ben er behoorlijk depressief van geweest, ik ben juist op tijd gaan opzoeken wat er nu precies aan de hand was. Thuis was hij regelmatig agressief, naar buiten toe kalm en vriendelijk. Ik ben niet rechtstreeks tegen hem gaan praten, want dan werd hij woedend. Ik zei altijd zo van : Ik ben niet gek, gedaan met slavin spelen, op een keer moet je het zelf eens doen, want ik kreeg overal kritiek op.
Ik heb grenzen gesteld, tot daar en niet verder en niet toegegeven. Dit heeft bijna 2 jaar geduurd, maar nu heb ik mijn echte man terug. Dus het 'kwade' was hier gaan overheersen, ik heb hier nooit echt in geloofd, tot nu toe dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
multi personality disorder is heel iets anders dan schizofrenie, in tegenstelling van wat vaak beweert wordt.
Bij schizofrenie halucineert men soms en kan men, in een ernstige vorm, geen controle meer hebben over zijn eigen leven door psychotische verschijnsellen. Bij multi personality disorder, bestaat iemand uit meerdere persoonlijkheden.En is een stoornis van de indentiteit. Meestal ontstaat dit bij ernstig trauma uit de jeugd, waarbij twee persoonlijkheden ontstaan meestal een hele jonge en een wat ouder persoon..soms meer. Deze kunnen zodanig gescheiden zijn dat ze soms niet van elkaar weten dat ze bestaan. Multi personality disorder wordt niet door alle psychologen serieus genomen, daar waar schizofrenie door alle psychologen beschouwd wordt als een ernstige serieuze stoornis.
Mensen met schizofrenie communiceren met hun stemmen. Als jij dit ook doet is het tijd voor de GGZ psychiater...;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
s*** en al die gesprekken in mijn hoofd dan over het boodschappelijstje...dat wordt een inrichting voor mij ;P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha joh, zolang het niet hardop gaat in de supermarkt is er nog niets aan het handje toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus in de winkel bij hardop zeggen: "okeeeej, de suiker, waaaaaar staat-ie?" danneh....enkeltje uh...???? ;-)
Kristal
12 jaar geleden
oh jee, nou is het zover... ik praat ook tegen mezelf...
zullen we dan maar gezellig met ons viertjes gaan vrouwen? Maar even serieus elifecoach,
naar mijn mening ga je erg kort door de bocht.
En een goeie coach zou dat niet moeten doen lijkt me zo,
dit is geen coachen maar iemand met een verbale mep een richtig opduwen waarvan je helemaal niet weet of dat de juiste richting is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik praar tegen apparaten, zit te kletsen tegen een apparaatje aan mijn oor, zit tegen mezelf aan te kijken hier en tegen een beeldscherm aan te kletsen....terwijl het niets terugzegt en ik kan het maar niet laten! Ik kom nooit meer vrij, ongeneselijk denk ik.
Kristal
12 jaar geleden
Ga jij dan ook met ons mee Duboissies? ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja graag, bedankt kristal. Ik heb er nooit bij stilgestaan maar door de telefoon hoor ik stemmen die er niet zijn, bedankt voor je steun :-)
Kristal
12 jaar geleden
Graag gedaan Duboissies :-))))) !
mijn psy zei dat als je er bang voor bent het je niet gebeurd. omdat je te bewust bezig bent met het horen of je iets hoort ga je vanzelf horen.