Tips om me niet meer op mezelf af te reageren?

Als ik verdrietig/boos/gefrustreerd of weet ik het ben heb het gevoel dat ik iets moet 'doen' om het kwijt te raken. Dan reageer ik het af op mezelf. Ik sla dan op mijn (boven)benen. Met als gevolg blauwe plekken. Dat betekent voorlopig even geen jurkjes of rokjes meer (of met legging). Ik vroeg me af of iemand misschien tips of zo heeft om me niet meer op mijn benen af te reageren. Ik baal namelijk nogal van die blauwe plekken. (Sporten is niet echt een optie..)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
9.2K

Het beste antwoord

Ik heb het vermoeden dat je een vrouw bent, aangezien vrouwen meer de neiging hebben hun woede naar binnen te richten waar de mannen hun woede meer naar buiten toe richten. Sporten helpt wel of heel veel dansen..hier kun je al je ziel en zaligheid in gooien, maar als dat niet gaat, om welke reden dan ook, hier iets wat ik toe ben gaan passen en goed helpt. Wordt boos op degene waar je boos op bent, dit hoef je niet te doen in een woede aanval, maar geef duidelijk aan waarom je boos bent en wat jij ervan vindt. Door het op te kroppen blijft het in je zitten en door het uit te spreken doe je wat met die woede. Als je boos bent op jezelf moet je iemand zoeken die naar je luisteren kan en jij je verhaal tegen kunt doen. Woede is meestal een uiting van verdriet, dus kom erachter waariom je verdrietig bent en ga daarmee aan de slag, maak het tastbaar voor jezelf zodat je er ook echt wat mee kunt, bijvoorbeeld door schrijven, tekenen, praten of uitspreken wat je voelt tegenover degene waartegen je dat voelt. Als je in zo'n gepsrek vanuit jezelf praat kan niemand je daarover aanvallen, als ze dat wel doen, is het hun probleem. Neem een voorbeeld aan mensen die onder de knie hebben hoe je je problemen en gevoelens kunt laten liggen bij het onderwerp/persoon waar het over gaat. Accepteer dat je niet alles op kunt lossen en leef in het nu. Het vergt oefening, maar is de energie die je erin stekt dubbel en dwars waard.
Mocht je er niet uitkomen zoek dan hulp van een profesional, die kan je bijstaan in de zoektocht naar een goede uitlaatklep. Laat je alleen geen dingen aanpraten, want daar schiet je niks mee op, gebruik de dingen waarmee je iets kunt en laat de dingen die je negatief beinvloeden en accepteer de dingen waar je geen invloed over hebt. Heel veel sterkte en hoop dat je hier iets mee kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Boxen is mij eens gezegt, of tegen de muur slaan sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegen een muur slaan is geen goede; krijg je van die rotplekken op je knokkels, en littekens . ook destructief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is slechts de ene destructieve bezigheid vervangen door een andere. Niet echt een oplossing.
Koop een boksbal die je in je kamer kan ophangen zodat je daar lekker je agressie op kan afreageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt erop dat je van jezelf geen fouten mag maken en dat je je daarom straft als er iets fout gaat.
Iedereen maakt fouten dus gun jezelf dat ook en heb een beetje lak aan wat andere mensen daar wel niet van mogen denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik (zeer zelden) doe, als ik mijzelf een koekwous vind:
* hard stampen op de grond.
* met mijn vuisten tegen de muur slaan (een draagmuur is het beste, niet een gipswandje, dat moet je dan weer gaan repareren en zo :-(
* mijzelf hardop vermanend toespreken: "lulhannes", "sukkel", "eikel".(werkt vaak op mijn lachspieren).
Belangrijke tip: jezelf niet altijd al te serieus nemen, je moet ook om jezelf kunnen lachen zo nu en dan en je bedenken dat je echt de enige niet bent die wel eens boos, verdrietig of gefrustreerd is!

Toegevoegd na 1 uur:
helemaal vergeten ( koekwous!): drummen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, tegen de muur aan slaan vind ik niet zo'n denderend advies. Als je dat een beetje te hard doet kun je zo je vingers/ handbotjes breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je vuisten tegen de muur slaan, niet met je vingers of je vlakke hand, das niet slim!
Sommige psychologische onderzoeken menen dat het uiten op een agressieve manier ( bv stompen op iets) meer agressie op roept.
Misschien kun je muziek op je oren zetten en je zo afsluiten voor je omgeving. Klassiek, hiphop, pop, wat voor jou goed voelt. Meevloeken en stoer dansen op hiphop kan energie weg laten stromen. Heel hard fietsen en ondertussen
meezingen met muziek zodat je kapot gaat zonder achade. Of spuug met alle kracht die je in je hebt keihard op de grond. Doe dat maar niet in openbaar.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De energie die vrijkomt door je frustraties kun je ook gebruiken om te gaan sporten of een flink eind te gaan wandelen. Niet alleen raak je dan wat frustraties kwijt, door sporten maak je endorfine aan waardoor je je ook beter gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt erg bekend!
speel je een instrument? (zingen kan ook natuurlijk)
Als je kwaad of gefrustreerd bent is het heerlijk om het eens lekker in de muziek te gooien. Hoeft niet 'mooi' te klinken natuurlijk :) of heel hard zingen helpt ook fantastisch; dan gooi je het met je stem eruit en voel je je daarna opgelucht.
drummen is ultiem natuurlijk!
hou alleen wel je instrument heel he :)
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je kunt doen is erover praten met iemand. Misschien een goede vriend of een professional coach/psycholoog. Je huidige 'gevoelens' zijn vaak herinneringen van het verleden waarin je vervelende ervaringen of gebeurtenissen hebt meegemaakt. Die herinneringen komen heel erg op de voorgrond en doen jou enorm veel pijn.

Juist door dat verleden te gaan verwerken, zorg je ervoor dat je nu minder prikkelbaar bent voor de huidige situaties en zal je minder verdrietig, boos of gefrustreerd zijn. En zeker minder ernstig om op 'jezelf' af te reageren.

Een dagboek schrijven helpt ook erg veel in dit gehele proces. Schrijf eens op welke situatie er is geweest. Welke reactie dit op je had en ook welke herinneringen je hiermee hebt naar je verleden toe. Misschien kan je zelfs een stapje verder en kijken hoe die herinneringen zijn ontstaan vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast sporten ( boksen) en harde muziek te luisteren heb ik een alumiumstaaf die langer is dan jezeld en een plank hout. Die plank leg ik in het gras en sla vet hard met die staaf op het hout, lucht wel op en soms maak jw het hout kapot, dus dan lucht dat nog een x extra op. Geeft ook nog eens veel geluid (minder leuk voor je buren misschien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken sit ook..ik weet meestal ook niet wat ik ermee aan moet je moet dingen vinden waar je je rust in vind en niet bij hoeft na te denken bijvoorbeeld tv kijken muziek maken Sudoku enzovoort...het beste is erover praten of cognitieve gedragscode terapie daar leer je hoe je met je gevoel en emotie moet omgaan...

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me de vraag stellen waarom je zo fél reageert.
Als je daar probeert achter te komen, kan dit al wél veel oplossen!
En zeker het feit dat het blauwe plekken worden!
Ik denk als je bijvoorbeeld zelfbeheersing leert, dat je dan pas normaal kunt afreageren.
Zijn dat geen woedeaanvallen?
Heb je geen controle over jezelf?
Ik zal je deze link mededelen over beheersing, dat hangt allemaal samen.
Wie weet vind je een oplossing, of eventueel met een dokter over spreken, dit is psychologisch, succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
zo blijf je emoties te baas, zoek dat op google, ik kan deze link niet kopieren, succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leren beter met je emoties en/of frustraties om te gaan, eventueel met behulp van een therapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jezelf afreageren is lekker en helpt op korte termijn te ontladen. Probleempje: eventuele littekens als gevolg van het afreageren zie je later nog wel.... Misschien niet je blauwe plekken, maar bij eventueel krassen of snijden heb je dat wel....
Wat je zou kunnen doen is een elastiekje om je pols. Als je je weer erg gefrustreerd voelt, dan trek je even aan het elastiekje, zodat het op je pols klapt. Doet even 'lekker' pijn, helpt om af te reageren, maar laat geen littekens achter. En das wel zo fijn voor later :-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar, ik heb dit lange tijd gedaan uit pure frustratie. Was toen erg ongelukkig en zat slecht in mijn vel. Ben een onwijze streber en als iets dan niet loopt zoals ik het graag zou willen frustreert mij dit onwijs. Nu buig ik die energie om en noem ik mezelf iets stoms maar dat op mijn lachspieren werkt (op dit moment is Oelewapper favoriet). Dan weet ik het weer in verhouding te zien. Verder heb ik een uitlaatklep gezocht: een manier om mijn hoofd leeg te maken, dat ik kan ontspannen zonder allerlei (nare) gedachten in mijn hoofd. Voor mij is dit schilderen/tekenen, hardlopen en lezen, dan kan ik me even verliezen in een hele andere wereld.
Misschien helpt het jou?