Wat is ernstiger: PDD-NOS of Syndroom van Asperger?

Ik bedoel ernstiger in de zin van: meer autistische kenmerken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt aan de ernst van de ass

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat niet te zeggen, zelfs niet als je kijkt naar het aantal autistische kenmerken. PDD-NOS, de naam zegt het al, is een diagnose uit een restcategorie. Een pervasieve ontwikkelingsstoornis, not otherwise specified (NOS), dus: niet anderszins omschreven. Dat betekent dat die diagnose wordt gesteld, wanneer iemand wel kenmerken heeft van autisme of een andere ernstige ontwikkelingsstoornis, maar er geen andere diagnose te stellen is. Dat kan zijn doordat iemand niet voldoende kenmerken heeft voor Asperger of klassiek autisme, maar het kan ook zijn dat één van de vereiste kenmerken net niet beperkend genoeg is, of dat niet helemaal duidelijk is of (een deel van) de kenmerken ook door iets anders dan door autisme kunnen komen, of dat iemand bepaalde kenmerken wél heeft die je voor het stellen van de Asperger-diagnose juist níet mag hebben.

In eerste instantie zou je zeggen dat Asperger - vanwege de meer duidelijke omschrijving - dichter bij autisme zit dan PDD-NOS. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn, want iemand met PDD-NOS kán soms heel duidelijk autistisch zijn, soms duidelijker dan iemand met Asperger. Soms hangt het al dan niet kunnen stellen van een diagnose af van één enkel symptoom, en soms is dat symptoom niet eens altijd even duidelijk.

Wat wél zo is, is dat de groep van PDD-NOS'ers duidelijk breder is. Het gaat immers om een restcategorie qua diagnostiek, dus er zijn geen duidelijke diagnostische criteria voor. Sommige mensen met PDD-NOS zijn absoluut autistisch te noemen, terwijl bij sommigen andere problematiek overheerst en er hooguit wat autistische kenmerken aanwezig zijn. Maar juist omdat die groep zo breed is, valt er niet echt te zeggen of het één of het ander ernstiger danwel "meer autistisch" is. Heel strikt genomen en als groep zou dat Asperger zijn, maar ga je kijken op individueel niveau, dan zie je dat er in beide diagnosegroepen teveel onderlinge verschillen zijn om het één of het ander aan te merken als "meer autistisch".

Toegevoegd na 15 minuten:
Nog even als voorbeeld, maar zo kan ook iemand met overduidelijk ernstige autistische kenmerken in de diagnosegroep PDD-NOS vallen, puur omdat de diagnose autisme niet gesteld mag worden omdat de stoornis pas op latere leeftijd is ontstaan. Zo kan iemand zelfs voldoen aan de criteria voor klassiek autisme maar dan zonder dat het op vroege leeftijd is ontstaan (of: opgemerk). Dus die PDD-NOS groep is zó breed, dat je dus echt niet kunt spreken van "meer of minder ernstig autistisch".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee er is geen verschil in meer of minder kenmerken. Ze zijn anders maar komen ook vaak overeen. Ik heb 3 kinderen met autisme. Er zijn overeenkomsten en verschillen ook in de ernst van een kenmerk.Verder spelen gewone persoonlijkheidskenmerken ook een rol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen van beide is ernstig, tenzij de persoon het zelf als ernstig ervaart.
Het zijn beperkingen waar all over goed mee te leven valt. De 1 heeft meer of heftigere beperkingen dan de ander, ook binnen de groep Asperger en binnen de groep PDD-NOS en die beperkingen zijn ook nog eens zeer verschillend.
Je kunt dus gewoon niet algemeen zeggen, welke ernstiger is.
Binnenkort bestaat deze 2-deling binnen het DSM-IV trouwens niet meer en vallen alle mensen met autisme onder de noemer ASS: Autisme Spectrum Stoornis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DSM V kent geen aparte typering meer voor Asperger... Niettemin zal het een onderverdeling van ASS blijven. Net als PDD-NOS.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hansppc: Dank voor je reactie! Is het toch weer nèt anders dan ik uitgelegd heb gekregen, danwel heb begrepen.
Dank ook +-sers!
Zowel PDD-NOS alsook Asperger vallen in de (nog te verschijnen) DSM V volledig in het Autisme Spectrum. Dit spectrum is heel breed. Zo breed dat typische symptomen een naam hebben.

Elke diagnose is gebaseerd op 5 assen. De vijfde As is de GAF score. Deze loopt van 0 tot 100. Hiermee wordt de ernst van de aandoening aangegeven (matig objectief). Iemand die PDD-nos gediagnosticeerd heeft gekregen op AS 1 en een GAF score heeft van 80 is minder belast dan iemand die Asperger gediagnosticeerd heeft met een GAF score van 40. En vice versa.

Ernstiger? De GAF score geeft de ernst aan.