Naar welke gespecialiseerde inrichting/ziekenhuis ergens in Nederland kunnen wij naar toe om voor onderstaand probleem de juiste hulp te krijgen?

Wij hebben een vriend (40 jaar) die al vanaf zijn 18e depressief is. Hij heeft zo’n beetje alle circuits doorlopen, van huisarts, psychologen, praatgroepen, etc.
In zijn slechtste periode is hij uit ellende ook gaan drinken en roken.
Vier jaar geleden heeft hij de knop om weten te zetten en is geheel op eigen kracht van de alcohol en roken afgeraakt. Ook is hij over een periode van een jaar op eigen kracht met seroxat gestopt.
Tijdens het gebruik van seroxat ging het wel wat beter met hem, maar een van de nadelen is dat je emotionele en sexuele gevoelens afvlakken. Nu komt niet alleen zijn oude persoonlijkheid weer terug, maar ook zijn oude probleem die zich het beste laat omschrijven als depressiviteit.
Het ziet er naar uit dat hij het zonder medicatie niet kan redden. Elke handeling die hij moet ondernemen kost hem zoveel strijd en energie dat hij daar aan onder doorgaat.
Het eenvoudigste is weer naar de huisarts te gaan en te beginnen seroxat te slikken. Maar als je de specialisten hier over hoort (televisie) moet dit altijd onder begeleiding gebeuren en deze begeleiding kun/mag je waarschijnlijk niet van een huisarts verwachten.
We zijn u op zoek naar een gespecialiseerd ziekenhuis, instantie, die kan proberen zijn probleem te analyseren en hem eventueel doorverwijst naar een andere instelling/specialist die de juiste medicijnen voorschrijft en het verdere verloop daarvan ook blijft begeleiden.
Wij houden ons aanbevolen voor eventuele goede ervaringen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

Misschien ook eens contact opnemen met de Depressie Vereniging?

http://www.depressie.org/

Op de site staat veel informatie over klachten, mogelijkheden tot hulp en informatie.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en dat jullie vriend goede hulp vindt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal bedankt. We gaan aan de slag.
http://www.psyq.nl/Programma
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beveel mijn cliënten Kira forte aan, een homeopatisch middel zonder bijwerkingen met goede resultaten.
"St Janskruid t.o.v. Seroxat bij ernstige depressiviteit: 251 mensen met matige tot zware depressiviteit (Hamilton Depression Rating Scale, score van minstens 22) kregen in dit dubbelblind onderzoek 900mg St Janskruid of 20mg Seroxat (paroxetine, een SSRI antidepressivum) per dag. Bij degenen waarbij na twee weken nog geen verbetering was opgetreden werden de doses verdubbeld. Na zes weken bleek dat de St Janskruid beter was aangeslagen dan de Seroxat. De daling van de Hamilton Depression score was 56% in de St Janskruid groep en 45% in de Seroxat groep. Het aantal ongewenste bijwerkingen was 71% lager onder degenen die de St Janskruid hadden gekregen dan in de andere groep. Het verschil met de voorgaande studie zit niet in de ernst van de klachten maar in de duur ervan. In deze studie hadden de proefpersonen voordien slechts één andere behandeling tegen depressiviteit gehad.
British Medical Journal
Uit een tweede vervolgonderzoek bleek dat voor degenen uit de sint janskruidgroep en de seroxatgroep die gunstig gereageerd hadden op de medicatie en deze nog 16 weken langer gebruikten de resultaten vergelijkbaar waren: 81% remissie (geen terugkeer van de symptomen) in de sintjanskruid- en 71% remissie in de seroxatgroep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit nieuwsgierigheid: is het niet zo dat paroxetine pas na 6 weken volledig werkzaam is? heb je een link naar het orignele artikel van het 1e onderzoek(de link op vita-info werkt niet). ik mis in je reactie de conclusie van het laaste onderzoek namelijk: st. janskruid werkt niet beter dan paroxetine maar het lijkt elkaars gelijke te zijn. wel het overwegen waard dus! (CONCLUSION: This study showed that WS 5570 and paroxetine were similarly effective in preventing relapse in a continuation treatment after recovery from an episode of moderate to severe depression and point therefore to an important alternative treatment option for long-term relapse-prevention.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vraag ging het over seroxat. Paroxetine geeft veel bijwerkingen. Beiden zijn "chemische"geneesmiddelen, en ik stelde daar homeopathie tegenover.
Nogmaals de link:
http://vita-info.nl/2009/01/st-janskruid/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
seroxat is de merknaam van paroxetine, is dus hetzelfde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal bedankt. We gaan aan de slag.
Ik weet van dichtbij dat de Grote Beek in Eindhoven hele goede resultaten heeft met dit soort problemen...
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch beginnen met de huisarts. Gezien de jaren die jullie vriend al bezig is met hulp voor zijn depressie kan ik me heel goed voorstellen dat de huisarts besluit jullie vriend zélf te begeleiden.
Zou het zeker eens aankaarten bij de huisarts, want om wéér een nieuw traject in te gaan is ook niet makkelijk en de huisarts is vertrouwd en kent de patient en vooral zijn geschiedenis.

Ik slik al jaren antidepressiva onder begeleiding van mijn huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal bedankt. We gaan aan de slag.
heb er niet veel verstand van, maar ik heb vaak gehoord dat hardlopen goed helpt tegen depressie. google eens op running therapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt precies wat je zegt. Hierbij wordt het hormoon melatonine aangemaakt die je een beter gevoel geeft.
Echter dat helpt bij hem maar tot op een bepaalde hoogte en het is van korte duur.
Hij komt net terug van een 6 weekse vakantie naar een van de mooiste plekjes op de wereld en ze hebben daar iedere dag intensief gesport. Hij kwam tot ons verdriet heel depressief terug. Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat vervelend zeg, allemaal! hoop dat er uiteindelijk een oplossing zal komen.
hebben jullie al alternatieve geneeswijzen geprobeerd, dus bijvoorbeeld hypnotherapie, regressietherapie??
of misschien is dit iets?
http://www.prionline.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal bedankt. We gaan aan de slag.