hoe gaat deze handeling in je slaap? (zie uitleg)

soms slaap ik met van die gele oordopjes, die liggen naast mijn bed in een bakje. normaal word ik dan s morgens wakker voel de druk op mijn oren en die de dopjes uit en weer in het bakje.

nou is het de laatste paar keer dat ik de dopjes gebruikte alsvolgt gegaan: ik deed ze s avonds in en werd wakker en de oordopjes lagen weer netjes in het bakje, zonder dat ik me kan heugen dat ik de oordopjes uit heb gedaan, laat staan dat ik ze weer in het bakje heb gelegd.

hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ze wel in gedaan? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker, zo dement ben ik nog niet:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien interessant om zonder die oordopjes te gaan slapen en kijken of je ze in hebt als je wakker wordt

Het beste antwoord

Het gebeurt dat je tijdens je slaap even in een meer bewuste toestand komt waarin je je oordopjes uitdoet en keurig weg legt. Het kan nog zo zijn dat je je dat echt niet meer herinnert omdat je net niet helemaal wakker bent geweest. Soms ga je 's nachts plassen en moet de partner aangeven dat ik uit bed ben geweest. Ik weet daar dan niets meer van. Zoiets gebeurt bij jou ook. Er is een ritme in jouw slaap die varieert van een hele oppevlakkige slaap tot een hele diepe slaap. Dat gaat in een nacht golvend op en neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je het onbewust doet. Omdat je het gewend bent om ze elke keer uit te doen en in het bakje te doen wanneer je ze voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, da's een bekend verschijnsel! Dan ben je vast ook wel eens 's nachts naar het toilet geweest, maar weet je dat de volgende morgen niet meer. Je lichaam is dan in staat om handelingen te verrichten zonder dat je bewustzijn dat registreert. Het is een soort van halfslaapfase. Je oren geven aan dat die drukdingen eruit moeten dus je handen doen dat, maar je hersens zijn nog in slaap. Daarom weet je het de volgende morgen niet dat je dat gedaan hebt.
Amadea
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ha, we zijn ongeveer tegelijk aan het typen geweest, en jij was net wat sneller!
Veel eenvoudige handelingen kun je genoeg automatiseren om ze ook in je slaap te kunnen uitvoeren. Bij jou is dat het uitdoen en opbergen van je oordopjes.

Er zijn veel mensen die 's nachts naar het toilet gaan, maar zich daar de volgende ochtend absoluut niets meer van kunnen herinneren. Ze denken dat ze de hele nacht in hun bed zijn gebleven en vast hebben geslapen.

Een bekend voorbeeld van iets dat je automatiseert, is continu voelen waar de rand van je bed is, en er bij het omdraaien voor zorgen dat je niet uit je bed valt. Bij jonge kinderen is die handeling nog niet geautomatiseerd - dat is de reden dat kinderen regelmatig uit hun bed vallen.

Je moet je ook realiseren dat hersenonderzoek heeft aangetoond dat je nooit 100% slaapt of 100% waakt. Diverse hersendelen doen dat onafhankelijk van elkaar. Ook overdag als je superalert bent, zijn er altijd wel een paar hersendelen die op dat moment slapen. 's Nachts, als je diep in slaap bent, zijn er altijd wel een paar hersendelen die juist klaarwakker zijn.

Als de juiste hersendelen wakker zijn, kun jij je omdraaien zonder uit bed te vallen; of je oordopjes uitdoen en opbergen; of naar het toilet gaan. Alles terwijl je gewoon doorslaapt.
Cryofiel
13 jaar geleden
je bent even wakker geworden om ze uit te doen. Maar net zoals je dromen soms vergeet, kan je dit ook vergeten.

Anders hebben de kabouters je geholpen...