Hoe kan ik ADHD onder controle krijgen bij mezelf en af en toe juist opwekken zodat ik een hyperfocus heb ?

Iemand die in de zorg werkt heeft mij het een en ander uitgelegd. Deze persoon heeft ook ADHD en heeft dit weten te kunnen stabiliseren, echter als hij juist die hyperactiviteit nodig heeft bvb bij een examen, drinkt hij een kop koffie, of eet iets waar van die conserveringsmiddelen inzitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Antwoorden (4)

je moet van alles proberen, en kijken wat voor jezelf werkt. het verschilt per persoon namelijk wat het opwekt en waar je rustig van wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een kalmerend muziekje op te zetten. Of als dat niet helpt misschien juist even harde muziek dat je daar even lekker op losgaat. Ligt er maar net aan wat jij mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ADHD of ADD is rennen of stilstaan.

druk zijn (lichamelijk) of hyperfocussen is een gegeven. hier KOM je niet onderuit, maar het is idd te sturen.

AD(H)D is een defectje in de neurotransmitters (die o.a. zorgen voor concentratie op het JUISTE, dus niet op de omgeving als je op moet letten op wat iemand tegen je zegt)

caffeine geeft de neurotransmitters een zetje de goede kant op. hierdoor kan concentratie gestuurd worden. en omdat het bij deze mensen alles of niets is, zit je gebakken als je het kan sturen :)

na een hyperfocus kan iemand overigens wel uitgeblust zijn, en heeft dan vaak even rust nodig. vaak is dit door zich terug trekken om impulsen uit de omgeving 'te remmen' (dat kan door wandelen, dromerig in de eigen gedachten weg te zinken, wat voor jezelf gaan doen, even afzonderen etc)

Toegevoegd na 3 minuten:
hoe JIJ het onder controle kan krijgen is moeilijk. je moet weten wat je grenzen zijn. (tot waar kan je gaan, waar dwaal je af/raak je de draad kwijt/sneeuw je in)

dit moeten je grenzen worden, zodat het in evenwicht komt. (niet teveel doen, niet te weinig doen) dat is een stuk acceptatie wat je weer toe moet passen.

hier is hulp voor, en medicatie kan ondersteunend werken. het blijft een beperking, dus onder controle krijgen op die manier is niet mogelijk. WEL mogelijk is dat het niet meer zo beperkend is omdat je steeds weer vastloopt op wat NIET wil. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook ADHD, het verschilt echt per persoon. Ik kan bijvoorbeeld heel goed leren als ik de tv zacht aan heb staan en thee drink. Klinkt nogal raar dat weet ik. Maar het verschilt echt per persoon. Wat ik wel eet qua voeding is dat wanneer je bruine boterhammen met kaas eet, je concentratie langer blijft. Dit zijn namelijk lange koolhydraten. Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
( eet = weet)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet wat je eet :)
(kleurstoffen, suikers, koolhydraten... de standaard 'dril' zeg maar) wat jij aangeeft herken ik, maar dan met muziek aan. dit staat altijd aan (zachtjes) dit om de ruis (geluiden, indrukken) te overstemmen op een manier die voor mij prettig zijn, maar ook om te voorkomen dat het TE stil gaat worden.
zonder muziek hoor ik te veel en kan ik nog afgeleid worden van mijn eigen gedachten, of ik ga in 7 sloten tegelijk lopen omdat het te stil is. herken jij dit? en zijn er misschien andere kleine foefjes?
(mijn kinderen hebben het namelijk ook, bij hun helpen miss anderen dingen die ik nog niet ontdekt heb) ;-)