klinkt misschien gek, maar: goed opletten wat je doet, op je gedachten (die vaak helemaal vanzelf komen) en emoties, en schrijf het desnoods op. Zo kun je je naderhand bewust worden van waar je je allemaal onbewust van bent.
Dit kan een tijdje (week of zeker langer) duren, dus enig geduld.
Goede vraag, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via een andere persoon, iemand die bijvoorbeeld veel freud boeken leest...
Die luistert en je dingen laat herkennen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de hand van je dagelijks leven.
Waar het doorgaans op neer komt is, kijken waar je niet happy mee bent, en hoe die situatie is ontstaan. Is het misschien iets dat je keer op keer voor je kiezen krijgt? Dan ga je zoeken naar de oorzaak, en wanneer je die gevonden hebt, kun je veranderingen gaan aanbrengen IN DIE OORZAAK, die meestal een gedachtenpatroon of overtuiging is. Wanneer je de oorzaak verandert of wegneemt, wijzigt het resultaat.
Als je wilt weten hoe je dit in de praktijk kunt toepassen, kijk dan op mijn blogs:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt meer te weten komen waar je onbewust mee bezig bent/aan denkt, door bewuster te zijn.
Dat zal je nooit 100% lukken, want je onderbewustzijn is voornamelijk niet bewust.... open deur, maar wel een feit.
Een methode, om bewuster te leren zijn is Mindfulness, ook wel aandachtstraining genoemd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

"Door mindfulness te beoefenen wordt het mogelijk de werkelijkheid te aanvaarden en bewust aandacht te geven aan jezelf en alles om je heen.[bron?] Leven in het moment. Door het bewustworden en loslaten van automatismen en oordelen, is het mogelijk innerlijke kalmte en rust te bereiken."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door bij alles na te denken waarom je het doet.
je gedachten. reacties, denkwijze te analyseren.

wat zijn de reden hiervoor, aan welke ervaring koppel je het, waarom is het voor jouw logisch om te doen en te denken zoals je dat nu doet.

verder leer je ook veel als je veel op je pad krijgt. situaties die je niet had verwacht, of die in eerste instantie zwaar lijken. (levenservaring dus)

je complete onderbewustzijn kan je niet testen. je kan weten dát je het hebt, maar dan nog wil het niet zeggen dat je er invloed op hebt.

voor een deel kan het wel. eerst denken dan doen. en bij alles wat je doet, zegt, denkt etc nadenken waaróm je het doet.

zo leer je jezelf kennen en kan je dingen vanuit verschillende invalshoeken bekijken zonder dat je op de automatische piloot staat omdat de mens nu eenmaal een gewoontedier is :)

je leert het dus door je bewust te worden van de dingen die je 'bewust' (automatisch doet).
je koppelt dan je doen en laten los van de ervaringen, opvoeding, en alle andere input die jou hebben gemaakt en gevormd als persoon zoals je nu bent.

testen doe je het elke dag. je ademt, je hart klopt, je knippert met je ogen, je droomt, je vangt prikkels op waarvan je je niet bewust bent, je zit in een bepaald denkkader waarvan je je niet altijd bewust bent etc.

er zijn meer onbewuste processen gaande dan bewuste.
ik hoop dus niet dat je alles wil gaan testen want dan ben je nog wel even druk :)

Toegevoegd na 6 minuten:
als je een behoorlijke observant bent kom je ook al een heel eind.
niets 'gewoon' vinden maar je altijd afvragen hoe en waarom, en dingen vanuit meerdere invalshoeken zien.

als je je emotie los kan zien van een bep. ervaring kom je ook ver heb ik zelf ervaren. (maakt de emotie iets zwaarder dan hoe het werkelijk zou hoeven zijn of is het of iets me niet raakt en waarom is dat bv)