Wanen zijn overtuigingen van bepaalde ideeën, die niet op waarheid berusten. Je kan bijvoorbeeld overtuigd zijn van het idee dat zoekgeraakte spullen zijn gestolen, dat iemand op de televisie persoonlijk tegen je spreekt of dat de persoon in de spiegel een vreemde is.

Bij hallucinaties zie, voel, hoor of ruik je dingen die er niet zijn. Je kan prachtige beelden of kleuren zien, maar ook heel angstige monsters. De plant in de vensterbank kan een agressieve kat zijn. Je kan stemmen horen in je hoofd of proberen de vogeltjes van het behangmotief te vangen.
.
Wanen zijn dus totaal verkeerde interpretaties van de werkelijkheid. Een hallucinatie is een verstoorde waarneming van de werkelijkheid.
SimonV
5 jaar geleden
Hallucinaties: De belevingen en waarnemingen zijn levensecht voor de persoon, terwijl de omgeving deze niet heeft. Stemmen horen, dingen zien, dingen voelen, zaken proeven en ruiken. De hallucinaties die personen hebben hangen vaak samen met de waan die deze persoon heeft! Bijvoorbeeld: Iemand ziet echt een alien op de vensterbank zitten, praat ermee, want hij of zij ziet de alien, hoort deze echt spreken etc.

Wanen: Is een stoornis in de inhoud van het denken. De persoon is overtuigd van de juistheid van zijn of haar eigen gedachte(n). Ook als het niet de werkelijkheid is. Bijvoorbeeld: Iemand heeft een lege fles limonade in de koelkast staan, omdat hij of zij deze heeft leeggedronken. Maar deze persoon denkt en is er van overtuigd dat de buurman dat gedaan heeft.

Wanen en hallucinaties kunnen beide los van elkaar optreden, maar ook samen.

Deze komen voor bij : psychische stoornissen, psychiatrische stoornissen, alcohol- en drugsgebruikers, dementerenden.

Mooi duidelijk artikel:

http://www.kroesekits.nl/onderwerp/hallucinaties-en-wanen/