Hoe kan je als hypochonder het verschil weten over ingebeelde fantasie of echte ziekte?

Of gaan die altijd naar een dokter bij twijfel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Het beste antwoord

Ik heb er erge last van (gehad) toen ik nog niet wist dat mijn lichamelijke klachten duidden op het Chronische Hyperventilatie Syndroom. Ik kreeg namelijk zoveel klachten hiervan, dat ik om het minste of geringste achter de computer zat om op te zoeken waar ik aan zou kunnen lijden. Uiteindelijk heb ik psychologische hulp gezocht en ben ik tot het besef gekomen dat, ook al had en heb ik soms nog last van onverklaarbare kwaaltjes, ik er niet aan dood ben gegaan en dat een mens zich zieker kan denken dan men zich soms beseft. Stress heeft verschrikkelijk veel invloed op je lichaam: je maakt adrenaline aan omdat je denkt dat je in een panieksituatie zit, het stresshormoon Cortisol wordt ook aangemaakt en door de angst ga je sneller, hoger en oppervlakkiger ademen waardoor je te veel zuurstof binnen krijgt en te weinig afvalstoffen uitademt, wat tot snellere verzuring van de spieren lijdt en.. jawel.. het hart reageert daar op omdat het natuurlijk een hele grote spier is.

Maar, dat is geen antwoord op je vraag. Ik denk dat je als hypochonder er zo verschrikkelijk van overtuigd bent dat hetgeen waar je last van hebt écht is, dat je geen onderscheid kan maken tussen echt of ingebeeld. Jij voelt het, dus voor jou is het echt. En omdat je lichaam reageert op de stress, maakt het het allemaal nog een tikkeltje erger.

Wat je kan doen om reëel en irreëel van elkaar te onderscheiden is bij jezelf na te gaan of de klachten zo erg zijn dat ze je continu hinderen, of dat je ze alleen hebt als je bijvoorbeeld moe bent en gespannen. Soms is dat vreselijk lastig, daarom heb ik ook hulp gezocht. Daar heb ik geleerd mijzelf beter te leren kennen, én dankzij mijn psychiater heb ik ook nog eens een diagnose gekregen (die niet voor iedereen met hypochondrie hetzelfde hoeft te zijn, soms heb je echt geen diagnose nodig, soms is er echt niets lichamelijks an de hand). Deze diagnose was voor mij erkenning van mijn klachten en dat alleen al nam de helft van mijn lijden weg.

Stop in ieder geval met alles opzoeken op de computer, er staat tegenwoordig zoveel informatie dat we onszelf wel van alles kunnen toekennen. Daar wordt een mens niet geruster op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste stukje tekst klopt als een bus. Internet is niet voor iedereen even goed. Zeker niet voor iemand met hypochondrie.
+1

Andere antwoorden (2)

Je hoeft vaak niet eens naar een dokter om het zeker te weten.

Vaak zullen vrienden en kennissen je al uitsluitsel kunnen geven of je jezelf iets wijs maakt of niet.
De vraag is, luister je ook echt naar hen, of blijf je ondanks wat zij zeggen geloven dat je ziek bent?

De ergste hypochonders zullen zelfs na een bezoekje aan de dokter nog niet geloven dat ze gezond zijn. Temeer omdat er tegenwoordig steeds vaker berichten in de media zijn over medische missers en fouten van artsen en dergelijke.

Feit blijft, als mensen een bepaald waanbeeld hebben, dan zijn ze daar moeilijk vanaf te brengen, en het heeft vaak dieper liggende oorzaken. Een bezoekje aan de psycholoog en psychiater is in de ergste gevallen het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat nou als je als je _denkt_ dat je een hypochonder bent? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha! nice
Een hypochonder kan dat niet weten.
Ingebeelde fantasie bestaat niet bij een hypochonder. Alles wat hij voelt is bittere ernst. Hypochonders laten zich meermaals lichamelijk onderzoeken, bang dat ze toch een ziekte hebben. Maar vaak willen ze door de onderzoeken ook bewijzen dat ze daadwerkelijk een ziekte hebben.

Geruststelling dat er niets aan de hand is, helpt niet. Integendeel, vaak roept het meer angst en onzekerheid op, als de betrokkene te horen krijgt: "er is niets lichamelijks aan de hand". Het antwoord is dan: "ja, maar ik voel het toch".

De gedachten hebben een dwangmatig karakter. Het lijkt alsof men er geen greep op heeft. Bovendien is er steeds die voortdurende angst en twijfel.
Hypochondrie is een zeer ernstige aandoening.