Is de kans op schizofrenie cumulatief?

In een literaire thriller las ik dat de kans op schizofrenie cumulatief is. Dus als een van je ouders het heeft, heb jij 6 procent kans (ik weet de percentages niet meer precies), als je zus/broer het heeft 9 procent, etc. Stel dan dat je broer en je moeder het hebben, is de kans bij jou 15 procent. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Ja. Bij het ontstaan van schizofrenie spelen zowel erfelijke aanleg als omgevingsfactoren een rol. Dus schizofrenie erft waarschijnlijk multifactorieel over.

Statistisch gezien heeft iedereen een kans van 0,6 - 1,0 % om de ziekte schizofrenie te krijgen. Familieleden van schizofrene patiënten hebben (wederom statistisch gezien) een grotere kans om schizofrenie te ontwikkelen. Naar men aanneemt geldt voor derdegraads familieleden, zoals nichtjes, een twee tot vier maal zo groot risico als voor niet-familieleden. Het gaat dan om percentages van 1,2 tot 4 %. Dat is nog steeds relatief heel weinig als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de kans om kanker te krijgen.
Er zijn nog geen aanwijzingen voor "overerving" via de mannelijke of vrouwelijke lijn.
Amadea