Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe betrouwbaar is een AD(H)D test?

Ik heb een intelligentietest gedaan (WISC-III NL), en daaruit bleek dat ik ADD had. Een aantal mensen in mijn directe omgeving herkenden die symptomen wel, en hebben ook zo'n test gedaan. En van de drie mensen die die test hebben gedaan, zijn ze alle drie met ADD als uitkomst uit de test gestapt. Bij mij was dus ADD, een concentratieprobleem, de uitkomst. Inmiddels merk ik dat de concentratie niet het probleem is, maar stress. Het is heel handig dat de medicijnen die ik slik daar ook tegen werken, maar de eventuele bijwerkingen zijn niet heel erg fijn. Zo las ik, een half jaar nadat ik was begonnen met de medicatie, dat 1 op de 100 mensen mentale klachten kunnen krijgen als depressies. 1 op de 10 000 heeft zelfs kans op hartaanvallen, zelfmoordpogingen of een 'plotse dood'. Ook zijn er minder heftige maar toch zeer vervelende bijwerkingen die voor 1 op 10 mensen gelden, zoals moeilijk in slapen, verlies van eetlust, diarree, misselijkheid, stemmingswisselingen, uitslag etc. Mijn broertje wil nu ook zo'n test doen, maar ik ben bang dat hij ook ADD als uitkomst heeft en deze medicijnen krijgt voorgeschreven; als ik dit van te voren had geweten was ik er niet eens mee begonnen. Je bent er gevoelig voor of niet, namelijk, en ik gelukkig niet. Maar mijn vraag is dus: Wie heeft er ooit (of wie kent er iemand die) een goede IQ test gedaan (bij een psycholoog etc., niet op internet) en bij wie kwam er ADD uit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De WISC is een IQ-test, zoals je zelf al aangeeft. Daar kun je dus net zo min ADHD of welke andere stoornis dan ook mee vaststellen als dat je met een röntgenfoto van je arm kunt vaststellen wat er met je been aan de hand is. Het test je IQ; niets anders. Bij een psychologisch onderzoek wordt vaak een IQ test gedaan om dingen uit te sluiten en een algemeen beeld te krijgen. Bij ADHD kun je dan bijvoorbeeld vaststellen dat iemands slechte schoolresultaten niet komen door een lage intelligentie. Naar mijn mening interessanter zijn de observaties die je kunt doen TIJDENS de test: of iemand snel afgeleid is, hoe vlot hij de instructies begrijpt, of hij al dan niet planmatig te werk gaat, perfectionistisch is, etc. Maar voor een diagnose van ADHD is veel meer nodig. Er is ook niet één test waarmee je het kunt vaststellen: het is altijd een combinatie van voorgeschiedenis, ervaren klachten en beperkingen, problemen waar iemand tegenaan loopt, en de observatie van de clinicus. Bij ADHD wordt, zoals bij de meeste psychologische stoornissen, de diagnose gebaseerd op een aantal beschreven kenmerken. Een diagnose wordt gesteld wanneer iemand een x-tal van die kenmerken heeft én daar duidelijk last van heeft. Tenslotte mag de diagnose alleen gesteld worden wanneer er geen andere verklaringen zijn voor de symptomen (zoals een lichamelijke ziekte of duidelijke omgevingsfactoren). Maar er is geen test of onderzoek waarmee je ADHD echt kunt aantonen. Het kan dus erg afhangen van de interpretatie van criteria door de diagnosticus. Zo zijn veel ADHD-kenmerken beschreven met "heeft VAAK moeite met..". En wanneer je iets "vaak" noemt, verschilt per persoon. Als je kijkt naar onderzoeken die testen hoe goed psychologische testen datgene testen wat ze beogen te meten, (=validiteit) schrik je van de resultaten. Ook voor ADHD geldt dat je met één test absoluut geen valide diagnose krijgt. De beste standaard in de psychiatrie is de LEAD diagnose. Dat staat voor longitudinal, expert, all data. Dus een diagnose gebaseerd op langdurige (=longitudinal) observatie en interviews van een expert (bij voorkeur meerdere!) en met bestudering van alle aanwezige gegevens (=testresultaten, interviews en observaties van eerdere experts, informatie van familieleden, werkgevers, vrienden, etc.) Hoe meer gegevens, hoe betrouwbaarder de diagnose. Hoewel ook dat lang niet 100% valide is, is het op dit moment het beste wat we hebben. Zie reactie hieronder voor opmerking over medicatie:

Dat is het grappige van dergelijke tests : vrijwel iedereen voldoet wel aan een PAAR voorwaarden, omdat het vaak gewoon variaties op normaal menselijk gedrag zijn, maar de mate waarin het moet voorkomen en op hoeveel punten, kan een leek (ook zelf) niet beoordelen ; dat is werk voor een expert. Zelfs als je een score van 100 % zou halen. ADHD is namelijk geen heel concrete aanwijsbare aandoening, en zal pas een handicap worden als het je echt hindert in het dagelijks leven. Niet als je gewoon hebt geleerd met je zwakke punten om te gaan of ze te accepteren. En ' behandeling' (lees : medicatie) voor de zwakke punten, zal ook de sterke punten aantasten. In mijn persoonlijke optiek is ADHD niet eens een ziekte, maar gewoon een persoonlijkheidstype waar we tegenwoordig blijkbaar niet meer zo goed mee om kunnen gaan. Een van de vele, vele etiketjes waar basisschoolkinderen tegenwoordig (en vaak ten onrechte) mee opgezadeld worden. Net zelf modderen, ook niet een of andere psycholoog laten aanklooien, maar alleen een psychiater kan goed en grondig onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van AD(H)D en of en in welke mate en op welke manier deze eventueel behandeld moet worden. Je hebt het grootste gelijk van de wereld dat je broertje in handen van 1 of andere overijverige pillenschuiver in no time aan de medicijnen gezet wordt waar hij niet per definitie beter mee af is. Laat het vaststellen van een dergelijke diagnose dus over aan een psychiater, waar je pas heen hoeft als je klachten echt het dagelijks leven zodanig in de weg zitten dat je zelf geen onderdeel meer kunt zijn van de oplossing. Internettestjes zeggen echt NIKS, hooguit kun je jezelf op die manier allerlei ' aandoeningen' en ' afwijkingen' aanpraten die helemaal geen aandoeningen en afwijkingen ZIJN, en onnodige etiketjes verzamelen die het in de toekomst niet per definitie makkelijker voor je zullen maken. Wordt geen slachtoffer van de moderne medicalisering van de gezonde mens, en leer ook vooral niet te ' slachtofferdenken' . De meeste mensen zijn heel gewoon, zonder 100 % in het 'heel gewoon'-hokje te passen. Laten we liever blij zijn met verschillende soorten persoonlijkheden in plaats van alle mensen die opvallen van de randen af te duwen.

Als je zegt dat je veel lijdt aan stress, kan het ook goed zijn dat je daarom als uitkomst ADD gekregen hebt. Stress kan er namelijk voor zorgen dat je je concentratie niet kan behouden, waardoor je dus positief op die test scoorde dus. Hierboven leggen ze je het namelijk verkeerd uit: de test is een indicatie van wat het probleem is, niet hoe dat probleem er komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100