Kan overmatig dromen psychische klachten veroorzaken?

Als bijwerking van mijn medicatie (die na doktersoverleg niet afgebouwd of veranderd kan worden) droom ik overmatig. En niet enkel dromen maar ook nachtmerries. Zodanig dat het mijn dagelijks leven beïnvloed. Het gevoel uit mijn dromen kunnen mijn hele dag beïnvloeden omdat ze zo heftig zijn. Maar het veroorzaakt ook vervelende problemen. Zo weet ik soms niet meer zeker of ik iets gedroomd heb of dat het werkelijk gebeurd is. Vandaag zat ik op de bank en bedacht ik dat ik mijn moeder aan de telefoon had vanochtend en haar had afgekapt. Ik voelde mij hier naar over en begreep ook even niet waarom. Ik belde mijn moeder en het bleek dat ik haar helemaal niet aan de telefoon heb gehad! Ik vind dit gewoonweg eng! Wat kan ik hier in hemelsnaam aan doen? De huisarts geeft geen oplossing.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn suggestie zou toch zijn aandringen bij de huisarts op andere medicatie. Hij moet deze bijwerkingen serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk naar je handen!! Als je niet zeker weet of je nu in een droom zit of niet, kijk dan naar je handen. Als je handen rimpelig zijn, dan zit je in een droom(we weten nog niet waarom maar op de een of andere manier interpreren de hersenen onze handen rimpelig. En als je wakker bent en je kijkt naar je handen zijn ze gewoon normaal! Wat ook misschien helpt, is dat je in de ochtend als je wakker wordt, goed gaat bedenken waar je over hebt gedroomd, en als je alles op een rijtje hebt, loslaten. Het zijn namelijk maar gewoon dromen, geen enge voortekens van het leven namelijk!! ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hielp mij om dromen zo snel mogelijk op te schrijven nadat ik wakker werd en het daar bij te laten. Geef er geen oordeel aan en laat het zoals het is. Het is idd een verwerkingsproces en het gaat gelukkig vaak vanzelf over. Misschien heb je er wat aan gezien je aan je medicatie weinig kunt veranderen.

Het beste antwoord

Dromen is een onderdeel van een normaal verwerkingsproces. Het optreden van nachtmerries, repeterende dromen en dergelijke zijn meestal een signaal dat de verwerking lastig is, of dat "iets" extra aandacht vraagt. Als een onbewuste spanning zo aandacht blijft vragen is het meestal verstandig daar iets mee te doen.

Uit wat jij echter schrijft krijg ik de indruk dat de medicatie de dromen, en ook het wegvallen van het verschil tussen droom en werkelijkheid veroorzaakt.

Vaak is op een forum veel te vinden over bijwerkingen van medicijnen. Google eens op "medicijn" en "forum" . Misschien dit aanleiding geeft nog eens te praten met degene die de medicijnen voorschreef.

Jij zult uiteindelijk een afweging moeten maken tussen wat dit medicijn biedt en de nadelen. Vanzelfsprekend in samenspraak met de arts, maar als je er niet uitkomt zou je je ervaringen en zorgen kunnen opschrijven en schriftelijk aanhangig kunnen maken bij deze .