Hoe vaak komt gemiddeld automutilatie voor in Nederland en wat is de grootste doelgroep?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (2)

Een onderzoek naar zelfverwonding in Europa (CASE-onderzoek 2005, Child and Adolescent Selfharm in Europe) wees uit dat 2,7 % van de jongeren van 15/16 jaar oud in Nederland zichzelf wel eens verwonden. Als er wordt gekeken naar alle jongeren in Nederland blijkt dan 4,3% van de jongeren zichzelf wel eens opzettelijk verwond hebben, waarbij 44% van deze zichzelf verwondende jongeren aangeven zichzelf meerdere keren opzettelijk verwond te hebben. Overigens zijn deze aantallen in Nederland lager dan in alle andere Europese landen.
fremar
11 jaar geleden
Er is weinig concrete informatie over te vinden. Wat ik voor je gevonden heb:

'Zelfbeschadiging komt vaker voor dan je denkt. Veel mensen lukt het om hun verwondingen te verbergen. Angst en schaamte dwingen mensen ertoe hun zelfbeschadiging geheim te houden. Onbegrip van de omgeving en hulpverlening draagt nog eens bij aan de gevoelens van schaamte.

Exacte cijfers over hoe vaak het voorkomt en bij wie zijn er dan ook niet. De schattingen lopen uiteen van 0,75% tot 5% van de bevolking. Bekend is wel dat het veel vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen. Dit valt o.a. te herleiden naar de boodschappen die meisjes in hun opvoeding hebben meegekregen en hoe vrouwen in de maatschappij staan. Nog steeds komt het voor dat het niet gewaardeerd wordt als vrouwen en meisjes voor zichzelf opkomen. Ook het uiten van emoties op een directe manier is vaak nog een taboe.

Van mensen met een leer- en/of ontwikkelingsstoornis is bekend dat sommigen zichzelf beschadigen. Zelfbeschadiging komt ook voor bij specifieke psychiatrische diagnosen: schizofrenie, persoonlijkheidsstoornis, posttraumatische stress-stoornis, dissociatieve stoornis, dysthyme stoornis, depressie, eetstoornis en verslaving.

Uit onderzoek door de Universiteit Leiden i.s.m. de GGD Rotterdam (2005) is inmiddels gebleken dat één op de 23 jongeren tussen de 14 en 17 jaar zichzelf wel eens beschadigd heeft.'