Kan stress zonder duidelijke aanleiding een teken zijn dat er iets ergs staat te gebeuren? Zie toelichting.

Ik voel me sinds vanmiddag erg gespannen, heb een benauwd gevoel, moet er zelfs van kokhalzen. Er is geen enkele aanleiding toe, althans, ik kan echt niets bedenken of aanwijzen. In het verleden heb ik wel eens meegemaakt dat ik ontzettend gespannen was zonder dat ik begreep waarom, en diezelfde dag kreeg mijn schoonmoeder een hartaanval. Is het, kortom, mogelijk dat je gespannen kunt zijn over iets dat nog staat te gebeuren zonder dat je bewust weet dat het gaat gebeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (7)

alles is mogelijk, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
veel mensen hebben wel eens een nerveuze bui, zonder dat ze er de vinger op kunnen leggen.
vermoedelijk speelt het onbewuste een rol.
dat jij nerveus was, en dat je schoonmoeder een hartaanval kreeg, is vermoedelijk toeval.

hoe dan ook, ik hoop dat je gauw weer wat rust vindt!
12 jaar geleden
Mijns inziens kan dit inderdaad, dat noem je dan voorgevoel. Maar ik zou me er niet teveel mee bezighouden. Iedereen is weleens gespannen zonder duidelijke aanleiding en dan gebeurt er meestal helemaal niets bijzonders. En bovendien, je kunt er toch niets aan veranderen. Of je nu zenuwachtigbent of niet het gebeurt toch als het gebeuren moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het zeker mogelijk is. Maar ik denk ook dat het mogelijk is dat jij zelf iets 'mankeert'. Gespannen en een benauwd gevoel kan wijzen op hartklachten. Zou ik voor de zekerheid eens laten checken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dit kan, een voorgevoel inderdaad. Heb er zelf ook een gehad, de gedachte spookten door mn hoofd: ik moet hier weg!
Ik wist niet waarom, dus ben niet gegaan.
Daarna snapten mijn vader toen ik met mijn date (nu vriend) in de bioscoop zat, toen ik net 14 jaar was, haha)

Zoals jij al zei met die hartaanval van je schoonmoeder, het kan wel toeval zijn, maar ook wel een voorgevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Na drie keer lezen begrijp ik nog niet wat er nou gebeurd was. Zat jij in de bioscoop en had je het voorgevoel dat je weg moest, of had het iets met je vader te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ja is ook een lang verhaal, dat je niet makkelijk kort van vertellen. Ik ging stiekem met een jongen naar de bioscoop, en daar was mijn vader achtergekomen. Ik kreeg in de pauze een rotgevoel en dacht dus dat ik weg moest, maar was toch gebleven. Dat rotgevoel kwam dus omdat mijn vader er was achtergekomen dat we daar waren, en heeft ons opgehaald. (Had dus beter wél weg kunnen gaan haha) Snap je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap 'm hoor! ;-)
Amadea
12 jaar geleden
Het is mij nu duidelijk wat er gebeurd was, maar hier is wél een aanleiding. Je zult in je achterhoofd heus wel hebben geweten dat je vader het niet goed zou vinden, dus is het geen onbewust voorgevoel. En daarmee niet echt een antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dat moment dacht ik er geen seconde over na, aangezien ik zeker wist dat mijn vader van niks wist.. De vraagsteller zal ook wel in t achterhoofd hebben gehad: tgaat niet zo goed meer met schoonmoeders..Dus geen onbewust voorgevoel.
Als jij je intussen niet beter voelt is er iets niet in orde met jouzelf. Ik zit nu op Noord-Cyprus en voelde me van de week na een dagje stappen ook niet goed. Dacht dat ik misschien weer een hartaanval ging krijgen. Ben op bed gaan liggen en er gebeurde gewoon helemaal niks; het was kennelijk alleen vermoeidheid.
Ik sluit het niet uit maar denk dat de kans dat je je gespannen voelt omdat er iets naars gaat gebeuren vrij klein is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, stress heeft altijd een aanleiding.

voor jou is het niet duidelijk welke deze is, of kunnen zijn.
een voorgevoel is m.i. wel degelijk mogelijk, maar dan zou dit toch enig nut hebben. (anders kan je er niets mee... wat zou het voorgevoel dan voor zin hebben?)

persoonlijk denk ik dat je jezelf te druk maakt over het gevoel, waardoor het enkel sterker gaat worden.

probeer wat te ontspannen en de lat voor jezelf niet zo hoog te leggen (een mens kan niet alles snappen of oplossen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe het bij jou werkt, maar als het een voorgevoel betreft is dat vaak een gevoel zónder stress.
Ik kan me er daarná wel zorgen over maken, maar het stressen is niet het voorgevoel (bij mij dan).
Stressen heeft een oorzaak. Dus misschien dat je na het gevoel van "onheil" bent gaan stressen.
Maar als ik stress zonder eerst een volkomen rustig Weten te hebben gehad (klinkt raar maar ik weet even niet hoe het anders te zeggen) dan weet ik dat er iets anders is, of ik ben fysiek gewoon niet in orde.

Maar goed, bij iedereen kan dat anders werken.

Toch, als het lang aanhoudt, even bij je dokter langs, of eventueel bij een natuurarts.
Kristal