Kun je theoretisch gezien een fobie van het een op het andere moment opzij zetten met niets anders dan een gedachte?

Graag een antwoord van iemand die er verstand van heeft...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
amigo
13 jaar geleden
hoe kun je dat laatste controleren vraag ik me een beetje af. Leuk om erbij te zetten maar mensen hoeven niet hun diploma psycho.... erbij te kopieren toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het even kan...

Het beste antwoord

Ja, theoretisch gezien kan dat. In praktijk komt het weinig voor. Cognitieve gedragstherapie is erop gebaseerd dat je inziet dat je angst irrieel is. Echter, deze angst is zo diep geworteld voor het een fobie is geworden, dat het in de praktijk zekden voor komt dat je er van de een op andere dag vanaf komt.
Vaak zie je ook, dat aks he middels CGT en exposure ( blootstellen aan je angst) dat er een andere angst voor in de plaats komt.

Mijn bron? Psychiatrie gestudeerd en gewerkt, en toen zelf last van angsten gekregen, 8 maanden opname in een gespecialiseerde angstkliniek waar ik naast mijn eigen angsten ook geconfronteerd werd met angsten van anderen. En dus ook heb deelgenomen aan 1000den therapien. Dus niet alleen werk/studie deskundig, maar ook ervaringsdeskundig. Gezien met eigen ogen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant, maar een fobie word op een gegeven moment ook een conditionering. Als jij steeds dezelfde reactie op hetzelfde moment hebt, dan onthoud jouw lichaam dit en begint het als normaal te beschouwen.
Kan 1 gedachte die reactie dan simpelweg breken, naar jouw mening? Ik heb zelf ook last gehad van een paniekstoornis, die heb ik simpelweg overwonnen door niet meer bang voor de paniek te zijn, en weg was hij inderdaad. De paniek, echter, was niet aan bepaalde situaties gebonden.
Dus was in dit geval vrij gemakkelijk de kop om te draaien. Ben toen een jaar en een half compleet angstvrij geweest, en toen begon dezelfde grondangst inderdaad weer andere situaties en scenes te creeeren waar hij zich aan vast kon haken. Vervelend is dat! Ben je nu zelf wel compleet angstvrij? Zoja, dan ben ik erg benieuwd hoe jij dat dan precies aangepakt hebt... Groet'n uut verweg

Andere antwoorden (3)

ik heb hier geen verstand van in de zin van dat ik psychologie gestudeerd heb. maar daarvoor hoef je niet te kunnen antwoorden, want het antwoord luidt positief: JA. een fobie is een mentale drempel, als jij die weet uit te schakelen is de fobie er niet meer. puur theoretisch kan dit dus zeer zeker.

in praktijk gaat dit lastiger denk ik omdat er vaak het een en ander vooraf is gebeurt voordat de fobie is ontstaan. om de fobie dan permanent weg te krijgen zal daar naar gekeken moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar een fobie word op een gegeven moment ook een conditionering. Als jij steeds dezelfde reactie op hetzelfde moment hebt, dan onthoud jouw lichaam dit en begint het als normaal te beschouwen.
Kan 1 gedachte die reactie dan simpelweg breken, naar jouw mening?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sja ik heb er geen ervaring mee, maar dat is ook niet nodig nu je naar de theoretische kans vraagt..ik denk dan nogmaals dat de fobie opzij kan worden gezet. zal niet makkelijk gaan, ook al is het inderdaad een conditie - dat maakt het nog veel lastiger. je zal patronen in je leven die met de fobie te maken hebben moeten doorbreken.
een fobie word gevoed door gedachten van angst.
als het knopje dus omgaat en de angstgedachten opzij zet, kan het theoretisch gezien van het een op het andere moment = floep= de fobie ook opzij gezet worden.

(in de praktijk zal het natuurlijk wel iets anders verlopen :)

Toegevoegd na 46 seconden:
f#ck.... heb er geen verstand van... sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan dat, ik spreek uit ervaring. Ik vond het niet leuk en eng om auto te rijden, en had het dan ook al een hele tijd niet gedaan. Totdat ik het zat was om steeds iemand anders te laten rijden. Ik ben in de auto gestapt en heb meteen een rit gemaakt van drie kwartier. Dat hielp :))) Nu vind ik het heerlijk!