Hoe reageer je (niet) op iemand die je niet willen zien?

Op feestjes hoort mijn familielid na jaren teruggekeerd uit den vreemde er weer helemaal bij. Nu ligt er een conflict waarbij van mijn kant uitgesproken is dat hij helemaal geen moeite doet voor anderen (egoïsme). Op feestjes is het zo dat hij niet aangesproken wil worden, dat brengt spanning met zich mee als we ons in dezelfde ruimte bevinden maar ook als hij in zwijgend protest opstaat en zich terugtrekt in zijn verblijf. Omdat de anderen zich nederig tegenover hem opstellen heb ik de laatste tijd geen leuke tijd meer op feestjes. Ik zou willen weten hoe normaal contact wordt belemmerd waardoor, ik heb al excuus aangeboden want ik wil weer een leuke groep.
Het is een emotionele vraag maar wie weet biedt de wetenschap meer greep.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Mijn eerste reactie op zo'n situatie zou zijn om het hele dynamische proces met en rond deze persoon vanuit jou perspectief op papier te zetten in een chronologische lijn.
Schrijf dit op alsof je vanuit een derde persoon naar de situatie kijkt.
Hierdoor krijg je een goed beeld wat ieders aandeel in dit conflict is geweest.
Je kunt de ander niet dwingen om zijn aandeel hierin te veranderen. Wat je wel kunt doen is je verantwoordelijkheid nemen voor jou aandeel.

Daarnaast zijn er een aantal cliché acties die je kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld deze persoon zelf een open hartige brief sturen waarin je deze verantwoordelijkheid neemt. Echter dit kun je ook en plain public doen op een feestje.
Leg hierbij wel goed uit waar jou verantwoordelijkheid ligt en wees hier niet terughoudend en/of onoprecht in.
Als anderen zien dat je je verantwoordelijkheid oprecht neemt en ook de consequenties die hieraan verbonden zijn zullen ze sneller geneigd zijn het pijnlijke te laten varen en de situatie te vergeten