Kan door suggestie een anafylactische shock veroorzaakt worden?

Stel iemand is allergisch voor noten.
Hij krijgt een broodje met daarop een bruine substantie die lijkt op pindakaas, maar bevat niet wat met noten of pinda's te maken heeft.

Kan die persoon dan door de schrik en suggestie dat hij met noten/pinda's in aanraking is gekomen toch die anafylactische shock krijgen?

een jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (3)

Nee. De persoon kan hooguit angstig zijn en vrezen dat er gevolgen gaan komen. Het zou kunnen dat men erdoor gaat hyperventileren. Maar een anafylactische shock kan echt alleen optreden door in contact te komen met allergenen. Zijn of haar immuunsysteem reageert dan extreem op de lichaamsvreemde stof(fen).
Amadea
een jaar geleden
Ja, in extreme gevallen is dit mogelijk blijkt uit het volgende artikel:
Anaphylactic Reaction: An Overview
Auteurs: DK Sreevastava* and VK Tarneja
Med J Armed Forces India. 2003 Jan; 59(1): 53–56.
Published online 2011 Jul 21. doi: 10.1016/S0377-1237(03)80109-0
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4925788/#:~:text=Psychosomatic%20conditions%20can%20present%20as%20vocal%20cord%20dysfunction%20or%20outright%20fictitious%20anaphylaxis.

Hierin wordt het volgende beweerd:
Psychosomatic conditions can present as vocal cord dysfunction or outright fictitious anaphylaxis.
vertaling met Google Translate:
Psychosomatische aandoeningen kunnen zich voordoen als disfunctie van de stembanden of regelrechte fictieve anafylaxie.
Zo iemand krijgt dus alle kenmerken van een anafylatische shock. Behandeling is dan ook vergelijkbaar als iemand die een anafylatische shock krijgt vanuit een immuunresponse. Hierbij moet wel gezegd worden dat patienten die een shock krijgen op deze manier vaak niet goed reageren op de medicatie (wat ook volstrekt logisch is).

Vanuit het volgende artikel blijkt ook dat iemand die al een sterke allergie heeft met genoeg stress ook uit het niets een anafylatische shock kan krijgen. Voorwaarde is dus dat iemand al wel een heel sterke allergie heeft.
https://msutoday.msu.edu/news/2018/heres-how-stress-may-be-making-you-sick#:~:text=If%20a%20patient%20has%20a,shock%20or%20possibly%20even%20death.

De meeste mensen zullen dit dus niet krijgen. Maar de suggestie in combinatie met angst van iemand kan dus wel leiden tot een anafylactische shock. Zeker als iemand al bekend is met zo'n heftige allergie.

Persoonlijke noot, dit zijn wel de wat extremere gevallen die de literatuur halen. Over het algemeen zal het niet zo'n vaart lopen. Maar suggestie kan erg sterk zijn en als iemand met een sterke allergie maar voldoende bang wordt, kan dat best wel eens gevolgen hebben. Kijk dus uit met dit soort zaken zodat een grapje niet uit de hand loopt (ik zeg niet dat de vraag daar vandaan komt, maar meer als algemene voetnoot).
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Fictieve anafylaxie, dat is dus geen echte.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Dankjewel Thecis.
Ik vraag dit, omdat bij een bekende van mij iets gebeurt is. Hij heeft een hele sterke allergie, extreem. Nu heeft iemand een zakje met poeder, zo uit de fabriek niet geopend, op het bureau van hem gelegd. Hij herft het opgepakt met de gedachte "wat is dat? Dit lag er daarstraks niet." Toen zag hij wat het was en heeft het geschrokken weg gegooid. Nog geen 5 minuten later, uitslag, opgezette pols en gezicht, luchtwegen die dicht gingen zitten.
Epipen niet gebruikt maar wel een hele lading pillen.
Daarna zwakte het af en ging het alsnog weg, duurde wel heel lang. Mensen vragen zich af hoe het kan omdat het zakje dicht was en afgesloten. Zat er spul aan de buitenkant? Maar dat is niet logisch. Ik vind dit zelf overigens geen grapje.
Thecis
een jaar geleden
@Amadea
Het is wel degelijk een echte anafalactische shock (AFS). De AFS is namelijk een heftige immuunresponse. En dat hebben die mensen ook. De behandeling is dan ook vergelijkbaar
Het verschil zit 'm echter in de trigger. Normaal is dat een allergeen. Echter nu is die triggered in fysieke zin afwezig.
Het wordt fictief genoemd niet omdat het niet echt is, maar omdat de normale trigger afwezig lijkt. Maar je lichaam ervaart wel degelijk alle effecten en symptomen van een AFS.
Iemand met psychosomatische klachten kan bij bijv hhleftige psychische problemen ook lichamelijke problemen ervaren. Due fysieke klachten zijn echt. Iemand kan bijv écht niet lopen. Of zeg je hiervan dat het fictief is, dus ook niet echt? @heervoldemort
In dit specifieke geval zou ik eerder zeggen dat er sporen op de buitenkant van de verpakking aanwezig waren. Zo'n fabriek is geen clean room. Zat sporen die er "om heen vliegen".
Ja, door suggestie kan een anafylactische shock veroorzaakt worden. Dit gebeurt wanneer iemand wordt blootgesteld aan een allergeen waar hij of zij allergisch voor is. De symptomen van een anafylactische shock kunnen variëren van mild tot ernstig.
10 maanden geleden