Welke eigenschappen heb je nodig als je echt graag een doel wil bereiken?

Behalve doelgerichtheid natuurlijk...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen om welk doel dit gaat!?

Het beste antwoord

Er zijn een aantal zaken die meespelen waar een heleboel mensen niet bij stilstaan, maar die je onbewust tegenwerken en er dus voor zorgen dat je het gestelde doel niet bereikt.

1. Stel jezelf de vraag of JIJ het bewuste doel echt wilt bereiken. Dat klinkt misschien stom, maar geloof me: als het iets is dat je wordt opgelegd door anderen, is het mogelijk iets dat jij NIET wilt bereiken!
2. Is het antwoord op die vraag ja, vraag je dan af of je bereid bent alles te doen wat nodig is om het doel te bereiken. [Voorbeeld: je werkt nu 40 u/w voor een baas, maar wilt zelf een eigen zaak opzetten. Ben je bereid om voor jezelf 80-100 u/w te werken? En nog 5 jaar met dezelfde auto rond te rijden? En... vul maar in.]
3. Is het antwoord daarop nee, probeer dan uit te vinden waarom niet. Misschien ben je bang om succes te hebben? Vind je het leven wel makkelijk zoals het nu is?
Ben je bang voor alles wat er op je afkomt wanneer je doel eenmaal bereikt is? Voel je je nog wel veilig met succes?
4. Zie van die negatieve, beperkende overtuigingen af te komen, al dan niet met hulp (zie bronnen). Zo haal je veel obstakels van je pad.

Het komt voor het grootste deel neer op je mentale instelling. Stel je voor dat je je doel hebt bereikt, en wel zodanig dat je je leven kunt 'zien, voelen, proeven en ruiken' wanneer je dat succes eenmaal behaald hebt. Maar ga verder dan dat ene moment. Stel je voor hoe je leven 1, 5 en 10 jaar later eruit ziet. Wanneer je dát kunt, heb je een groot deel van de problemen al overwonnen.
Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Doorzettingsvermogen denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) doorzeteter
2) wilskracht
3) prestatie gericht
4) vertrouwen hebben in jezelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De X-factor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een - omdat: de x factor is een veel te groot begrip, dat is geen duidelijk antwoord.
Je door niemand uit het veld laten slaan en vervolgens (eigenlijk het belangrijkste) andere mensen warm kunnen maken voor je plannen.
Als je dan andere mensen die beter zijn in een onderdeel van je plannen waar jij geen talent voor hebt kunt aansturen wordt je een topper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord op je vraag hangt grotendeels van je doel af. Een aantal zaken komen echter herhaaldelijk voor in het nastreven van doelen. Ik zal er hieronder enkele kort opsommen.

Je moet een goed beeld van je eigen hebben en over de zelfdiscipline beschikken om op een regelmatige en weldoordachte manier te reflecteren. Hierdoor kan je je kwaliteiten beter inschatten en benutten of indien gewenst, deze beter leren ontplooien.

Ook een positieve ingesteldheid ten opzichte van je zelfbeeld evenals van de wereld rondom jou zullen je helpen je doelen te bereiken. Je staat hierdoor sneller open voor nieuwe uitdagingen en alternatieven. Door niet uit de weg te gaan voor het onbekende, kan je alleen maar zaken ontdekken die je misschien kunnen helpen op de weg naar je doelen.

Buiten positief ingesteld zijn, moet je ook kritisch ingesteld zijn tegenover bepaalde situaties en tegenover jezelf. Dit helpt je ook bij het reflecteren over het falen of slagen van de ondernomen stappen die moeten leiden tot het bereiken van je doelen. Door te reflecteren zal je gericht kunnen nagaan wat er verkeerd is gelopen en wat je er dus aan moet doen om in je missie te slagen.

Je moet met tegenslagen kunnen omgaan en bereid zijn om uit je fouten te leren. Ook hier kan je door middel van zelfreflectie uit je fouten leren en de juiste stappen ondernemen om vooruit te komen in plaats van op dezelfde plaats te ploeteren.

Je mag ook niet bang zijn om hulp te vragen. Vergeet niet dat je niet alleen bent in deze wereld en dat er zeker mensen zijn die je op weg kunnen helpen.

doorzettingsvermogen, wilskracht en andere (bovenstaande) zaken spreken natuurlijk voor zich.

Hopelijk bereik je je doelen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennis van zaken. Als je bv een winkel wilt beginnen is het wel handig om de dingen te verkopen waarvan je ook weet wat het is. Of hoe het werkt.

Als je een doel wilt bereiken is het vooral belangrijk dat je ook weet wat je zelf wilt. Je zult dus risico s moeten durven nemen en ondernemend moeten zijn. En niet alleen maar afwachtend blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, geen idee wat voor doel dit is. Ik ga maar zoveel mogelijk opsommen (stiekem was het eigenlijk best handig geweest als je je doel had vermeld):

- Doorzettingsvermogen
- Wilskracht
- Intelligentie
- Doortastend
- 'brutaal'
- Inschattingsvermogen
- Geduld
- Charisma
- Het positieve woord voor lichtelijk manipulatief (maar ik kan niet op het woord komen nu)
- Zelfvertrouwen
- Zelfbewustzijn
- Prestatiegericht
- Stevig in je schoenen staan
- Competitief
- Vriendelijk
- Opportunistisch
- Inlevingsvermogen
- Sociaal (dus makkelijk kunnen netwerken o.i.d.)
- Een 'leuke' uitstraling
- En ja -vrouwonvriendelijk- maar als je een 'lekker wijf' (of man) bent, maar wel chique, kan dat ook in je voordeel werken. So be it.

Maar ja, het kan van alles zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
- Kritisch
- Leergierig
- Charmant
- Een goede luisteraar zijn
- Een goede prater zijn
- commercieel ingesteld
- Soms ietwat egoistisch.