Wat betekent het voor een persoon om Borderline te hebben?

Wat zijn de gevolgen als je aan deze stoornis lijdt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij persoonlijk betekend Borderline dat ik niet echt normaal met mijn emoties kan omgaan.
Ik kan ook echt het gevoel hebben dat mijn wereld instort als er iets akeligs(vooral onverwachts) gebeurd.
Bij mij uit dit zich ook in de drang mezelf pijn te doen en mezelf uit te hongeren(veel Borderliners hebben ook een eetstoornis)
Ik denk ook altijd dat iedereen me in de steek zal laten en ik denk ook dat niemand echt te vertrouwen is.
Ik kreeg de diagnose Borderline(trekjes) een paar jaar geleden toen ik voor het eerst werd behandeld voor mijn eetstoornis.
Medicatie maakt me wel rustiger.
De meeste Borderliners moeten medicatie blijven gebruiken om 'normaal' te kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor dit persoonlijke antwoord... Ik wens jou alle sterkte toe. X

Antwoorden (3)

De meeste mensen met borderline hebben een traumatisch verleden, waarbij men kan denken aan opgroeien in een ontwricht gezin, misbruik, verlies van naasten of bijvoorbeeld emotionele verwaarlozing. Hierdoor hebben veel borderliners te maken met een hechtingsstoornis en kunnen zij derhalve moeilijk langdurige relaties aangaan, vanwege hun angst om in de relatie teleurgesteld te worden (Het gevoel "weer" verlaten te worden zorgt ervoor dat ze moeite hebben mensen té dicht bij hun gevoelens te laten komen). Het gevaar dat de patiënt hierdoor in een negatieve spiraal belandt is zeer groot, omdat hij/zij juist een grote behoefte heeft aan steun en contact, maar aan de andere kant de omgeving afschrikt door de gedragingen als gevolg van deze hechtingsstoornis en de daarbij behorende hevige stemmingswisselingen. Als de omstanders hierdoor afgeschrikt worden en het sociale leven rond de patiënt wegvalt, wordt de kans op verval steeds groter.

Dit en ander over borderline in bijgevoegde link:
fremar
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
heel netjes verwoord. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Prima gezegd zo.
Duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd, dacht altijd dat borderline aangeboren was eigenlijk.
Wat het voor iemand betekent om aan borderline te lijden, kun je kort samenvattend omschrijven als: Levende in een hel..

Borderliners zijn zeer onzeker, zeer angstig om in de steek gelaten te worden. Daarom laten ze liefst niemand dichtbij hun hart naderen. Aldus voorkomen zij teleurstellingen.

Ze zijn, juist, ook voor zichzelf de meest moeilijke mensen op aarde.

Ook lijden ze eronder dat hun omgeving onder hun gedragingen en lijdt.

Ze missen vaak de mogelijkheid hun verdriet, hun geestelijke pijn en hun gevoelens van genegenheid voor een ander te uiten.

Omdat ze hun gevoelens niet tot nauwelijks kunnen uiten, vluchten zij dikwijls naar een andere uitingsvorm. Namelijk de automutilatie (= zelfbeschadiging)

Zoals ik in het begin reeds aangaf..ze leven in een hel.

Ze behoeven vreselijk veel: Geduld, begrip en..vooral liefde.

Dit is mijn antwoord op je vraag wat het voor iemand betekent om aan..ofwel onder... borderline te lijden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel Ton.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@adrem, dat kunnen we veranderen door de nadruk te leggen op de positieve kanten van borderline. Niet door te herhalen dat het een hel is. Overigens ben ik geen borderline deskundige, dus zou ik graag vernemen wat de positieve kanten kunnen zijn. Of bedoel je meer dat de schuld onterecht wordt gelegd bij de borderliner i.p.v. dat men in moet zien dat de borderliner zelf niks te verwijten valt.
Borderline is een psychiatrische stoornis. Het is niet eenvoudig om hiervoor een standaard gevoel aan 'de' patiënt toe te kennen.

Niet iedereen heeft bijzonder veel last van de stoornis. 'DE' borderliner bestaat (gelukkig) niet.

De buitenkant ziet er mogelijk als volgt uit:
-zwart-wit denken (alles of niets)
-snelle stemmingswisselingen
-Impulsiviteit (geld, relaties, werk)
-Relaties niet durven/kunnen aangaan/onderhouden
-Moeilijk alleen kunnen zijn
-Woede uitbarstingen
-Over alles negatief denken (negatief zelfbeeld)
-Suicidepogingen
-Zelfbeschadiging
-Veel maatschappelijke problemen (schulden, conflicten, delicten, verslaving, eetproblematiek)
-Dissociatieve en kortdurende psychotische verschijnselen

De binnenkant ziet er mogelijk zo uit:
-angst, soms door agressie bedekt
-eenzaamheid, zelfs in gezelschap
-enorme leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt
-een grote kloof tussen gevoel en verstand
-regelmatig ook op onverwachte momenten overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn
-grote onzekerheid, depressieve gevoelens, enorme spanning
-permanent controle willen houden over alles en iedereen
-steeds maar denken voor anderen en dit op jezelf betrekken (negatief)
-alles perfect willen doen uit angst voor afwijzing

Maar nogmaals: niet elk genoemd kenmerk hoeft aanwezig te zijn.